Roo

Alla inlägg under juli 2007

Av Åsa - 30 juli 2007 17:14

I morse tog jag med mig jyckarna till klubben innan jobbet.

Först la jag ett spår åt Jackaroo med tre pinnar + slut, sen åkte vi och tränade lite agility.


Både Algot och Jackaroo fick träna svängar runt ett hinder, Algot för att tighta till svängarna och hålla lite koll på han rivningar. Jackaroo fick jobba med framförbyten och bakombyten i lite vidare bågar runt hindret.

Måste säga att han börjar svänga helt OK efter ett ta. Bytena läste han jättefint och vände åt rätt håll.

Algot rev ett par gånger men jag kom på mig själv att jag var väldigt nära hindret då, så han fick nästan inget utrymme.



Sen fick dom jobba lite i en kort studsserie med fyra hinder, det är väldigt intressant hur dom lär sig att korta upp sig, det finns mycket att jobba på där. Båda driver på och blir gärna lite flacka, i studsen får dom aldrig chans till det.


Spåret så, det gick så där idag, hög nos, kan i o f s bero på det nästan lårhöga blåbärsriset, slarvig med pinnarna och aningen fladrig.

Det som var bra är ju att intresset är skyhögt och slutet jobbade han fint på och plockade.

Tror hans iver och slarv beror på två saker framför allt; att det var ett tag sen sist och att jag tränat agility innan, han varvar liksom upp på det... =)

Så i fortsättningen blir det lydnad undertiden spåret ligger.



Av Åsa - 27 juli 2007 21:53

Nu äntligen har hundarna fått upp sin pool. Det har tagit sin lilla tid, men glada blev dom.


I onsdags kväll var det träning igen, en kul övning hade Inger fixat.

Lite problem med en oxer som hinder två hade Algot, han rev den 3-4 gånger. Det berodde säkert på taskig taiming med ett f.b från min sida, men också att Algot inte bryr sig när han river. Nu blev han avbruten varje gång och till sist så fick vi till det och sen blev det ingen mer rivning under kvällen.

Annars gick det väldigt bra, jag blev lite passiv vid ett ställe så Algot drog ut mot en tunnel. Lite typiskt att jag felfokuserar där tunnlarna finns med i bilden... Han var nu aldrig nära att ta tunneln och övriga gånger skötte jag mig bättre.


Lite balans-träning blev det också, både där jag kom med fart och hade balansen som sista hinder och där jag började med balansen och han fick ha de andra hindrena som dragkraft. Det fungerade likvärdigt, det går framåt med träningen även om det är långt kvar.


Jackaroo fick träna 6-pinnars slalom och det gick hyfsat, lite svårt med fokuseringen med andra hundar runt omkring.

I övrigt tränade jag svängar runt hinder, han börjar förstå att man måste hålla lite koll på matte också, fast det är SÅ kul att bara SPRINGA!!!

Bara att kämpa på.


När vi plockat undan lånade jag B-M för att köra ett par budföringar, vilket gick bra.

Ska föröka ta mig i kragen med lydnaden igen, har blivit lite sporadiskt ett tag nu.



Igår köpte vi lite växter som vi planterat vid entren så nu börjar just den lilla biten av trägården i alla fall bli klar...


Av Åsa - 18 juli 2007 10:20

I och med att semestern är fyra veckor bort så fick det bli en dag med agility på Bergslagsveckan i Smedjebacken.

Undrar om man är vid sina sinnens fulla bruk när man frivilligt kliver upp 04:55 på sin lediga dag...


Susanne och jag åkte iväg vid sextiden och var framme i god tid innan min första banvandring som var Algot´s agilitytrea. En kul bana där det verkligen gällde att fixa timingen till 100%, annars var man hopplöst borta.

Vi löste det hela bra även om det blev lite hackigt på sina ställen då jag hamnade lite, lite fel i placeringen. Jag jobbade dock hela loppet med rätt attityd och med bra fokus, dessvärre sa jag aldrig stanna åt honom på gungan när jag vek av innan den slog i backen så han följde mig = 5 fel. Det blev en 26:e plats, men ett bra lopp som lovar mer i framtiden, vi hade trots allt 8:e tid.

Det känns lovande i och med att det inte bara är sverigetoppen som är på plats denna vecka, utan även många nordiska ekipage.


Nästa ut var Amy, där blev det disk pga av fel tunnelingång. Det fanns fyra att välja på då det låg en kort böjd innanför en lång böjd...

Trodde jag hade koll på läget, hon skulle ta den ytersta till vänster och jag hade henne på min vänstra sida, men hon trycker sig in i tunneln innaför, kände pälsen mot benen. I övrigt gjorde hon ett helt OK lopp.


Alva så i agilitytvåan, sista pinnen var målet, så som det varit sen augusti förra året...

Den lilla råttan börja med att tjuvstarta ordentligt något hon inte gjort med matte på mycket länge, så lite panik i början blev det men det löste sig. Hela loppet gick sen på nåder, men kontaktfälten togs och slalom genomfördes fint trots att hon ylade sig igenom det! I mål kom vi som nolla och det kändes rätt säkert även om vi hade startnr. 2. Tvåa var precis vad vi blev och sista pinnen var tagen, så nu är våra hundar i trean helt och hållet!


Sen blev det en stunds väntan för mig, Susanne startade med Albin och Sot. Stackars Sot slog i hakan på balansen uppfart, hon blev nog lite störd av det, så det blev en disk efter det. Albin kom nia, tog ett skutt av balansen.

När vi sen satt och väntad på mina hoppklasser så drog det in ett ordentlig oväder med rejäla åsksmällar, så då bröts tävlingen en stund till åskan passerat över oss.


Först ut blev Amy, en Amy som skakat som ett asplöv under åskan och som fortfarande när jag banvandrade flåsade och var märkbart stressad.

Funderingar på att stryka henne fanns, men banan kändes kul med en startsträck på inte mindre än 6 hinder på rak linje!!!

Jag satte henne i bilen en stund i och med att det är hennes tryggaste plats här i livet, sen gick vi ut och nollad i hennes första start i hopptrean! På hinder vill säga, jag kollade aldrig resultatet men jag antar att hon hade fem, sex tidsfel. Hon sprang dock på helt OK för att vara snart elva år gamal och åskrädd.


Alva startade först av dom små i hopptrean, en oerhört kul och flytig bana, det blev dock disk redan efter hinder två då matte återfått betongskorna...

Jag blev paff när hon flöt ut så efter tvåan, hon brukar vända så snävt, så jag blev helt stillastående vilket ledde till att hon tog tvåan bakifrån istället för att komma i mellan. Jag blev väl antagligen för sen i kommandot eller om hon bara var tokladdad, för laddad var hon. Resten av banan sprang hon mer eller mindre småylandes, till mattes stora förtret, jag blir vansinnig när hon lägger jrut på det i stället för att fokusera på vart hon ska. Det märks tydligt att hon tappar i drivet när hon går igång så där. Det positiva var att hon tog hela slalom fast jag pressade henne och hon vara så uppe i varv.


Sista starten för dagen för oss var Algot. Han började med att riva första hindret, vilket jag var duktig och sköt åt sidan, det blev ett riktigt kanonlopp och hade jag bara ätit och druckit ordentligt under dagen hade det säkert gått vägen. nu orkade jag helt enkelt inte placera mig på slutet, benen var som bly, så då pep Algot in i en tunnel. Men loppet var riktigt bra handlingsmässigt så jag är mycket nöjd.


Över lag är jag mycket nöjd med min egen fokusering, den har blivit mycket bättre, även handlingen och valen har blivit bättre, sen är det fortfarande mycket att jobba med, men det känns skönt när det flyter på.


Av Åsa - 10 juli 2007 17:03

I går när vi kom till klubben för att träna fanns det endast några hopphinder och en tunnel!

Hindren var utlånade till pudelklubben och dom hade tagit med sig alla slalom tyvärr, så det var bara att försöka gör det bästa av det hela.


Det blev en liten övning med tunneln, gamla A-hindret och gungan som alltid står ute samt lite hopphinder.


Vi byggde så man kunde köra en rundbana med hopp, gunga, hopp, tunnel, hopp och A, sen spride vi ytterligare ett par hinder så man kunde svänga lite mer också.

Algot fick upp bra tempo och går kanonfint över A:t nu, visst det är inte samma tempo som över resten av banan men han galopperar längre och travar sen ner utan tvekan. Fortfarande med merparten av försöken 2+2!

Körde även lite svängar där jag jobbade med att han INTE skulle ta tunneln och det går bra bara jag litar på honom. Han smet bakom mig en gång när jag stannade upp för jag kände hur han flöt ut mot tunneln... Är rätt säker på att han kommit om jag bara fortsatt springa. Irriterande, men det blir mer och mer sällan mellan gångerna så matte håller på att bättra sig.


Jackaroo fick träna på att hitta den raka linjen över tre hinder som står som ett trappsteg.

Jag började med att ta honom över två hinder med både höger och vänsterhandling och sen la jag på det tredje. Det gick alldeles utmärkt, han smet förbi ett par utav de första gångerna sen satt det bra.

Han fick också köra lite hopp, tunnel och träna lite svängar. Svänga kommer ta tid att lära den galningen som helst bara vill springa så fort som det bara går...

Men det finns en taktik, så vi får se om den fungerar.

Av Åsa - 8 juli 2007 17:24

Idag var det dags för Algot att tävla lydnad igen. Det regnade ordentligt i mellan åt, men det såg jag inte som något bekymmer, han gillar ju vatten!


Det var otroligt segt bl.a för att visa hundar även ställdes ut. När man tror att man ska lägga platsliggning straxt efter kl. 9 och får göra det först en timme senare, så är det inte så kul.

Platsen så, det var 16 hundar i ettan, först las sex hundar, däribland Algot. Det tog inte mer än 15 sekunder så for fyra hundar omkring i ringen... Dock inte mattes lilla stjärna som låg så fint så. Även vid omläggningen gick det bra, 10 p

Tandvisning 10 p

Linförigheten gick helt OK, 8.5 p, lite snea och sega halter ibland.

Läggandet som fungerat så bra på sistonde 0 p, han satte sig.

Inkallning 8 p seg och dåligt avslut

Ställande som inte fungerat alls på slutet 7 p, många steg och satte sig för tidigt.

Appportering 6 p, spottar åter igen ut den, höll den dock längre.

Hopp 6 p, går fram och NOSAR på hindret!!! Dåligt avslut.

Helhet 8 p.


Inget vidare alltså, tror jag tränat för mycket sista månaden så han tycker de tär trist, han är ju lite upp och ner vad det gäller lydnaden och går nog bäst när man tränar sällan men intensivt.

Det negativa känns som rätt mycket så det får bearbetas senare, det positiva däremot är ju platsliggningen, att han ligger så säkert trots hundar som går upp och börjar fara runt, en hund skällde dessutom till på slutet av den sista platsen utan att Algot brydde sig.

Det är skönt att han börjar kännas säker där.

Linförigheten hamnar också på plus, att han går så pass bra, när han är så pass ur form får anses som kanon. Kommer han upp i intensitet så blir halterna bättre också.


Det som rubriken syftar på är träningen av kontaktfälten som verkligen börjar ge resultat. Efter lydnaden gick vi upp på agilityplanen och körde lite och det är markant skillnad i farten på både A-hindret och balansen, dessutom stannade han 2+2 alla gånger utom en som han smög av.

Det känns verkligen bra, nu är det bara att jobba på med träningen, säkerheten, här hemma på vårt inlånade hinder och farten, på klubben på "riktiga" hinder.


Jackaroo var med och fick mingla runt lite bland alla hundar, helt utan stöd från sina "syskon". Tycker han skötte sig bra, tränade lite fot först och det gick över förväntan, sen blev det lite slalom,där var det svårare med fokuseringen, många genade över agilityplanen så det doftade oerhörtmycket + att det skällde hundar i bilarna på parkeringen. Men ett par bra vänder blev det i alla fall.

En raka med hopp-hopp-tunnel-hopp-hopp fanns uppställd också, jag tänkte köra två hopp och tunnel och sen belöna, men Roo ville annat. Först trog han förbi hindren och tog tunneln, sen hoppade han fint, men inte stannade han efter tunneln utan han tog även de två hindrena efter fast jag stannat! Superbra med sånt hinderdrag!


Straxt innan vi skulle åka hem så raggade jag upp Anders från klubben och lånade honom som motagare på en budföring. Jag försökte med att han skulle skicka Roo till mig först, men han tycke vi skulle prova en riktig budföring fast kortare. När vi gick för att hälsa så fick Roo dra till honom ohindrat, sen gick vi ca 20 meter och ställde upp. Jag sa marsch och han drog iväg - till Anders, satte sig och kom tillbaka till mig på komando!!!

Så duktig kille! Ibland verkar det som dom vilar sig i form, då vi inte tränat budföring på ett tag.


Nu ska jag ut och ta ett foto av kontakfältstränaren, så det läggs ut under kvällen.

Av Åsa - 6 juli 2007 18:30

Jaha, då var semestern redan slut för den här gången, tur att det bara är en dryg månad kvar till nästa semester. Den gången blir det dessutom TRE veckor.

Känns ändå som jag hunnit med en hel del dom här dagarna, vi har klippt och rensat häcken från lönnar och kört bort allt ris, kört iväg gamal kompost, rensat rabatter, klippt gräs och målat staket. Nu är det bara FEM sektioner kvar att måla - SÅ SKÖNT!!!

Idag när jag satt där kom grannen med en god drink, så då gick det lite lättare...


Sen har jag tränat hundarna en hel del oxå, nötit lydnad med Algot och det kan verkligen gå precis hur som helst på söndag, en stunden kan han inte ställandet (lägger eller sätter sig), för att nästa gång utföra det strålande. Hoppet har han kinkat med också, där är det farten och avsluten som varit katastrofala, blev lite bättre idag, men det vore nog bra om så många som möjligt höll lite tummar och tassar för oss på söndagmorgon...


Igår blev det äntligen spår, la ett tävlingsmässigt spår för Roo på ett gräsgärde. Det blåste en hel del, sidvind ut och in och motvind där i mellan. Vet inte hur jag tänkte, för jag planerade för att lägg motvind ut för att få medvind mot slutet, men så gick jag inte helt enkelt...


Nu gjorde inte det så mycket för han gick kanon, fladrade inte alls så mycket som tidigare, bra att spåra i koppel istället för lina, och han höls sig till stor del i kärnan, båda pinnarna tog han snyggt. Det som blev problem var vinklarna, han snurrade friskt vid båda, men när han väl kom rätt så bar det av igen. Är mycket nöjd med min lilla kelpiekille, det har verkligen gjort susen med skinkost vid apporterna. Han får det när han markerar, och ytterligar en slick varje gång han plockar upp dom, så vi tar oss lite extra tid vid dom där pinnarna och det verkar som det går in nu att dom är rätt viktiga...


Algot fick ett kort rakt spår med sin älskade tennisboll i slutet och han började faktiskt spåra riktigt fint på slutet.

Till Alva och Amy la jag två korta godisspår, ett på var sida om en liten gärdsväg, det var bara det att Alva slutade inte spåra när hon kom till sitt slut, utan fortsatte framåt, korsade vägen och gick in på Amy´s spår. Tyckte det var synd att bryta henne när hon jobbade så fint. Det är nog lite synd om våran Alv, hon kan mer än vad hon får visa. Hon är inte bara en sockersöt, katt och kelpiedräpare...



Idag blev det agility och attans vad bra Gotten går nu, hoppas verkligen inte jag strular till det för honom nästa tisdag.

Det blev ett par övningar med enbart fem hinder. Det är bra tycker jag när man inte behöver släpa så mycket.

Den första med 1-9 provade jag en så kallad serpentin vid 2-3 och fick en väldigt bra linje där, mycket bättre än med dubbla framförbyten (1-2 och 2-3). Detta gällde Algot, med Alva blev det naturligare med bytena, då hon är oerhört svår att få runt tvåan annars. På slutet 7-9provade jag både att vara på ovansidan om 8 och 9 och på nedansidan, då med ett framförbyte mellan 7 och 8. Båda gick bra men det kändes mer naturligt att vara nedanför, hade svårt att få till det mellan 7 och 8 när jag var kvar där "uppe", vägen blev liksom lite vinglig.

Har ju kört den övningen förut och är nöjd med att kunna lösa den på flera olika sett, sen om det måste kallas serpentin är ju en annan sak, har alltid sagt halvt framförbyte förut, men, men, huvudsaken att det funkar.


Den andra övningen körde jag med dom serpentiner och byten som står i textrutan och jag lyckade faktiskt lösa det, men måste säga att det var mycket smidigar att gå ner och göra ett framförbyte mellan 10 och 11 och sedan "dra" igenom Algot mellan 11 och 12.

Mycket bra övningar för mig, dels får jag springa på och verkligen röra på fötterna för att hinna till rätt ställe och dessutom måste jag lita på att Algot gör det han ska, vilket han såklart gör!!!


Sist ställde jag upp en rundbana som alla hundar fick race på och hör och häpna; Roo tog alla fem hinder, sprang inte förbi ett enda! I och för sig på typ sjunde försöket men i alla fall...


Han fortsätter med att ta lydnadshoppet väldigt bra, även inkallningen börjar bli fin. Sakta, sakta framåt mot ett tävlingsmässigt beteende. Sen får vi se hur länge det dröjer innan han orkar hålla ihop ett helt program, han är rätt så slyngelaktig just nu... men en ack så duktig slyngel!


Håll nu tummarna för Gotten och mig på söndag.

Av Åsa - 2 juli 2007 23:38

Så där ja, då har man hela fem dagars semester. Den ska gå till att jobba lite hema; måla staket, klippa häck, rensa osv. Hoppas alltså på bra väder, å andra sidan om det regnar blir det spårträning...

En del hundträning ska det hinnas med oxå, får nog skärpa upp lydnaden om vi ska kunna hålla samma klass som brorsan (J)Alve... Han debuterade i lydnaden med 195 poäng!!! Vi bugar och bockar!


I går blev det i alla fall lydnad och agilitytränig för buppsen.

Med Algot var det en ren handlingsövning som jag trodde jag skulle få problem med, bild kommer längst ner. Men båda 270 gradersvängarna tog han utan problem och där jag trodde vi skulle få störst problem, 4-5, följde han hur fint som helst. Trodde han skulle känna sig trängd och gå i mellan och ta femman från fel håll. I och med att det gick så bra började jag funndera på vilket som gick fortast att vända Algot utåt med ett bakombyte vid åttan, eller inåt med framförbyte. Så jag tog fram telefonen och klockade, inte det lättaste att spring och klocka samtidigt - men vad gör man inte när man är nyfiken...


Jag börade med att vända Algot utåt och det gick på 11.2 sekunder, åt andra hållet (som är närmsta vägen) tog det 11.5 Gjorde det några gånger och alltid samma resulta, vi tappar alltså mer tid på att svänga snävt tillbaka, än på att behålla farten och ta den något längre vägen.

Det är den kännslan jag haft, att så länge vi inte kan behålla farten ordentligt i snäva svängar tjänar vi inget på det. Algot tar rätt stora steg för att vara smallhund och har bra tryck i steget, så ska han vända snävt och vinna på det måste andra vägen vara betydligt längre än den kortaste.


Ska sätta upp den övningen igen och då blanda lite med 270 gradersvängar och in i mellan, för att kolla av hur väl min timing sitter och hur bra Algot läser den.


Avslutade med en U-bana för att verkligen få ösa på.

Även Roo fick köra U-banan och han tog den rätt bra, han har fortfarande väldigt svårt att svänga, men han kom in igen i banan och tog sluthindren efter att ha varit lite utanför i andrasväng.


Innan det hade vi kört endel fot, vilket går framåt, han börjar verkligen intressera sig för mig allt längre stunder. Så där jobbar vi på med små förlängningar tidsmässigt.

Framförgåendet fick vi till kanon en gång och slutade efter det.

Klass 1 hoppet går utmärkt, brukshoppet fintade jag att jag la ut en leksak(precis som vid framförgåendet) och det fungerade bra, dock lägger han sig, för än sätter sig. När han så vände upp och satte sig kanonfint så fick han sin leksak direkt, sen bröt vi för dagen. Hoppas på bra minnesbilder, om han nu använder sina små grå till sånt...


Till sist fick båda träna på apporten för klass 1, med en kvarglömd  apport. Algot spootade ut den först, men höll sen fint. Jackaroo tvekade länge på om han verkligen skulle ta den i munnen, men sen höll även han den fint i upp mot tio sekunder.

Så min lilla klantighet härom veckan verkar inte ha skadat så mycket...



Ovido - Quiz & Flashcards