Roo

Alla inlägg under augusti 2007

Av Åsa - 31 augusti 2007 21:09

Alva och min lilla Gottegris Algot fyller fem år idag.

Tänk att det gått fem år sen den lilla svarta kom hem till mig, han har hela sitt liv charmat folk på jobbet där han alltid varit med, först på Blombergs i Örebro och sen "vårt" nuvarande jobb på Adolfsons i Odensbacken. Det har till och med kommit in kunder och frågat efter honom när vi varit lediga.

Ett stort GRATTIS alltså till våra små idag och självklart till brorsorna Albin och Alex också!


I går blev det spårning igen och det gick rätt bra, fick lite tips av Eva-Britt. Så spåret började på gärdet och andra steckan gick sen på grusvägen och sista sen återigen på gärdet. Jag la 2 två apporter per stecka, fast på sista la jag leksaken som slut som andra apport.

Lite vingligt och osäkert ut på första, tog pinne nr 1, men gick över nr 2. Strulade lite i vinkeln och frågade mig, förökte att inte göra något men tog till slut ett steg i rätt riktning varpå han tog upp spåret.

Själva spårningen blev bättre på gruset och han markerade båda pinnarna där, den sista såg han dock och drog emot tidigt.

Vinkel två och hela slutsträckan är det bästa och mest fokuserade spårning han gjort, så det var en helnöjd matte som åkte hemåt.


Det behövdes för lydnaden som vi skulle ägna oss åt när spåren låg var en total katastrof. Lite kan vi kanske skylla på att han inte vilat på hela dan, men mer berodde det nog på att jag inte var på topp, känner av någon allergi tror jag. Har varit slemmig i halsen en längre tid och igår rann både näsa och ögon till och från, tror det är gråbon som spökar. Var alergisk mot det och björk bl. a. när jag var yngre men har inte kännt något direkt sista åren, men det kanske är höga halter nu, vet inte. Hur som helst var jag inte på topp och lyckades inte heller fokusera och ta till mig tipsen från E-B så bra, hade svårt med timingen, men har lagrat dom på "hårdisken", så jag får väl ta fram det senare.


Idag var jag iväg en sväng till klubben för lite lydnad med Roo och agility med Algot. Bestämde mig för att hitta glädjen i lydnaden igen från min sida, så vi backade lite och fick lite resultat på det. Det är ju så klart inte lätt för Roo att prestera om jag går omkring och är frustrerad, så istället för att vila från lydnaden så backade vi och "lekte" lydnad istället. Intensiteten blev bättre och även hans fokusering.

Vi jobbade på kontakten, hopp, framförgående och så fick han ligga två korta platsliggningar.

Helt klart positivt att gå tillbaka så och hitta glädjen igen istället för att mala på, att mala och nöta i lydnaden ligger inte riktigt för mig, då blir det trist och när det blir trist för mig går hundarna sämre och jag blir frustrerad...   En ond cirkel helt enkelt.

Jag är nog inte typen som kan träna för tior rakt över, saknar nog den diciplinen, men det får väl framtiden avgöra.


Algot fick träna A-hindret och staket/threadels och shit vad svårt matte har att springa rätt, fegar gärna vid threadels och hamnar då fel framför allt om det är flera på rad, något att jobba vidare på, är ju i alla fall medveten om mina problem...

A-hindret gick sådär idag, tyckte han smög mer än vanligt, får hoppas på att dåligt genrep är bra, då vi tävlar i Örebro i morgon.


 

Algot fyra veckor ung.

Av Åsa - 28 augusti 2007 17:31

Här kommer bilderna som Susanne tagit på Algot's finfina blindbyte...

Visst ser han målinriktad ut på bild två.

Av Åsa - 28 augusti 2007 13:03

I går morse blev det spårning för jyckarna, Alva och Algot fick varsit kort godisspår mest för att få göra något.

Amy hade jag inte tänkt lägga något åt' men hon ylade i bilen när jag gick iväg så det blev ett rätt kort spår åt henne med en tennisboll i slutet.

Jackaroo fick ett ca 400 meter långt spår på mossa med två vänstervinklar och två pinnar + slut.


Under tiden spåren låg fick dom springa upp och ner i grus/sand högarna som finns i närheten.


De korta spåren är inte mycket att säga om, Alva snosar runt utan att riktigt vet vad hon gör, men hon använder nosen ordentlig i alla fall. Algot fann en korvbit gick sedan över resten för att komma till sin älskade boll.

Amy spårade lugnt och fint men hittade inte bollen utan gick bara över. Spåret blev kanske i kortaste laget för henne.


Jackaroo's spår gick som sagt på ganska torr mossa och korsade crossbanan två gånger.

Jag släppte på honom i 90 graders vinkel och han vek först fel, men vände omgående, sen bar det iväg. Bitvis gick han med låg fin nos, men allt för ofta åker huvudet upp till ett ett par tre dm över backen. Återkommer om det senare.


Pinnarna markerade han fint, han börjar ta dom i munnen nu så det är på G. Vinklarna gick rätt så bra, lite snurr blev det men inte speciellt mycket, han gick rakt fram vid båda för att sen snurra runt ett varv innan han hittade spåret igen. Om han bara tog det lite lugnare så tror jag han tog dom klockrent, men, men...

Slutet tog han också bra, vet inte om han fick in leksaken i nosen tidigt eller om han bara "räknade" med att det var slut snart, vilket som, så blev han mer intensiv de sista 10-15 meterna.


Känner mig mycket nöjd med honom om jag bar kunde få ner nosen lite mer så skulle jag vara ännu lite gladare. Så har ni ideer där ute så skriv gärna en kommentar. I går provade jag med en kort "time out" vilket fungerade rätt bra, men jag tog den bara när han var väldigt hög, blir det för ofta tror jag han blir frustrerad.

Har även funderat på att låta spåret ligga ännu längre, igår låg det ca 50 minuter.

En annan ide nu när han markerar pinnarna bättre är att lägga ganska tätt med pinnar.

Som sagt kom gärna med ideer.


Nu ska vi kolla på lite friidrott.

Av Åsa - 22 augusti 2007 22:04

Det är härligt att ha semester, man kan sova så länge man vill och slappa hur mycket man vill!

Eller så går man upp tidigare än när man jobbar för att åka och spåra/träna med hundarna och sen håller man igång med att måla och flytta runt grus och jordhögar...

Även om det blivit mest av den senare typen av semester, eller kanske just därför, så känns det bara så skönt att vara ledig från jobbet. Jag trivs ju väldigt bra på jobbet, men oj va skönt det är att slippa kunder ibland.


I går morse blev det spår för Jackaroo, på gräsgärde. Ett ca 350 meter långt spår med en höger vinkel och tre vänster, två pinnar + slut.

Under tiden spåret låg så rastade jag hundarna och tre av dom drog efter en hare, det var bara Roo som var duktig och stannade.

Jag lät spåret ligga ca 50 minuter och under tiden blev det även lite lydnad och uppletande.

Lydnade gick helt OK körde linförighet, inkallning och läggande. Det går verkligen framåt, han är så mycket mer fokuserad nu.


Till uppletandet hade jag vallat en ruta på 5 * 50 meter och la en handske längst ut och ett läderhalsband på ungefär 30 meter. Det var första gången utan vanliga leksaker och dessutom utan synretning.

Han var märkbart taggad när jag satte upp honom, på kommando for han rakt ut med en väldig fart, tvärvände straxt efter gränsen och stannade vid hansken, när jag berömde tog han den och kom in för lite kamp. Vilken kille jag har!!!

Skulle kanske brutit där i och med att det var så himla fint, men varför vara klok redan på förhand...

Skickade ut igen och han letade, men över halva gärdet, han hittade dock halsbandet när jag gick ut mot det.

Ska försöka vara klokare nästa gång, han är ju dock inte typen som tar bakslag speciellt hårt utan ÄLSKAR att jobba.


Spåret så, han jobbade fint med rätt låg nos (åtminstånde i förhållande till vad han brukar). Han gick något lugnare än vanligt också, men snurrade lite i vinklarna. Vid sista vinkeln tappade han det helt och verkade ge upp, jag var bara stilla, men inget resultat, då tog jag ett par steg mot där jag visste att spåret var och då tog han det och slutrakan var mycket bra.

Måste nog spåra oftare än vad det blivit, han känns väldigt ojämn. Han är ju ung och jag helt orutinerad på det här så vi kommer väl igång så småning om. Pinnarna och slutet markerade han dock fint, andra pinnen tog han direkt i munnen, så det går framåt i alla fall.


I dag var det dags för agilityträning med träningsgruppen och Algot gick kanonbra, körde med korv på A-hindret som var det balanshinder som var med i övning och det var klart farthöjande. Började lägga till "klättra" också, sen var jag klok nog att inte öka svårigheten mer, utan slutade när han gjorde det bra.

I övrigt blev det endel tränat på min placering och timing i olika situationer och det är attans vad han är känslig och kvick. Fick nog endel svar på hur jag ska lösa vissa saker i alla fall.


Jackaroo chockade matte med att ta hela slalom helt själv en gång!

Han tjuvade så jag stannade för att ta tillbaka honom, men han svängde sig igenom alla tolv pinnarna så det var bara att belöna. Tänk vad dom kan när dom använder sina små grå...

Han fick annars träna lite enkla svängar och att ta säcken rakt så han inte trasslar in sig. Första gången på säcken var den lite trasslig så då fastnade han, men vem bryr sig när man är en cool kelpiekille.


Mellan agilityträningen blev det lydnad och han har verkligen utvecklats, där. Läggandet var riktigt fint idag, han smällde ner i backen och låg dessutom kvar.

Framförgåendet börjar släppa också, han stannar nästan helt rakt nu, tänk vad rätt träning och belöning ger på kort tid. Haha!

Lite hopp blev det med och det blir bättre, men han går fortfarande in mot hindret innan han sätter sig. Bara att jobba på.


Nu blir det natti, natti, så man orkar ha semester i morgon också!!!

Av Åsa - 19 augusti 2007 21:13

Så var helgen i Frövi över, den snabba samanfattningen är lyhörd Algot med en matte som inte litar på hunden på lördagen och en disk utan dess like + ett härligt blindbyte av Algot på söndag.


Lördagens agilityklass var en kul bana med bra flyt i, när hundarna kom över hindret före A-hindret så var dom något riktade mot en tunnel åt vänster. Jag tänker rikta upp Algot med röst och placering, men tar i lite för mycket så han springer förbi hindret. Men han fortsätter att vara lyhörd så  han vänder innan A-hindet, sen gör jag mitt framförbyte en tiondel förtidigt vid balansen så han kliver av den snett precis före kontaktfältet.

Resultatet tio fel, men väldigt nöjd med hans lyhördhet.


Hopploppet byggde mycket fart och kunde gått bra om jag litat till 100% på Algot... Nu tvekade jag en kort, kort stund vid utgången av en tunnel för att se till att han kom rätt på nästa hinder, vilket ledde till att jag blev efter i nästa sekvens = disk.


 På kvällen blev det grillning och firande av broder Albins sista pinne i hopp ettan. GRATTTIS Susanne och Albin! Även GRattis till Roger och Rocco som tog första pinnen i hopp tvåan, med ett härligt lopp.



Söndagen började med agility och nu skulle k.f tas om det så kostade fart.

Starten gick mycket bra, balans och första gången över A:t lika så.

Efter att sprungit genom en tunnel under balansen var det två hopphinder i ungefär 120 gradig vinkel till varandra som skulle tas, när han hoppat det första vänder han tight runt hinderstödet 360 grader och tar samma hinder igen innan han fortsätter..................

Har kollat filmen ett flertal gånger och jag har kropp och rörelse mot hinder två, så varför han snurrade runt stödet är en gåta, men för att hitta något positivt i hans initiativ så var det väldigt tight!!!

Andra gången över A:t går han ner och stannar fint 2+2, förvisso utan fart men korrekt utfört.


En chans kvar att få till ett bra resultat, det är en bana som bjuder på små klurigheter att få till en riktigt bra linje men planen är klar och det är bara att verkställa.

Det flyter på ruggigt bra fram tills det är tre hinder kvar. Algot kom med hög fart till hinder 17 och ska sen in mellan och ta 18 från samma håll. Jag ska gör ett framförbyte och ta honom mellan till 18, vilket jag också gör, men Algot tycker att vi spar tid om han viker in bakom hälarna på mig och tar 18 mycket snävare bakom min rygg!!! Så det är bara att gilla läget, vända upp och skicka honom över sista hindret. 

Hoppas få en bild på detta underbara blindbyte av Susanne som fångade det perfekt med kameran.

Jag som svär så över att han är bakom ryggen på mig, jag gillar det fortfarande inte, men det är lättare att förlåta när han spar en tiondel eller två och vi nollar och blit tvåa!!!


Det är verkligen en underbar liten Supergotte jag har!!!


Alva har flugit k.f för glatta livet i helgen och i hopplppen har det gått undan men utan resultat.

Amy har vi tävlat hälften, hälften med. Jag diskade henne i lördagens agilitylopp, hon sprang förbi ett hinder och nollade i dagens hopplopp men med lite drygt två tidsfel.

Benga nollade loppen han sprang med henne men med lite tidsfel, tror hennes palceringar blev runt 20:e i alla lopp.


Jackaroo har minglat, tränat fot och ingångar mellan tält och hundar och sköter sig underbart bra. Lite k.f träning och hopp på framhoppningen blev det förstås också.


Kul att ha träffat Cefeus Baccus med matte och husse och sett ett kanon fint hopplopp med pinne idag. GRATTIS!

Även idag tog Roger och Rocco en pinne fast i agilityettan. GRATTIS till snygga k.f och snygga lösningar på en klurig bana.

GRATTIS även till racerråttan Electra som tog en pinne i agilitytvåan, tänk vad bra det går när man gör rätt, eller hur Inger?  Haha!

Grattis alla andra som lyckats med sina mål.


Av Åsa - 16 augusti 2007 22:44

Semestern är här och staketet är färdig målat, ja alltså det som är krånligt, sen ska kryssen målas vita en gång till plus att det ska på en överliggare på varje sektion, men, men snart så.


I dag var det dax för månadstävling igen, på den lättare banan så tänkte jag bara ösa på, husse och Alva hade nollat på 25 sekunder så det skulle slås, hels med råge...

Men när jag genade för att hinna med ett byte så vek Algot förbi ett hinder, lite ovanligt för att var honom, men samtidigt klantigt av mig. Jag tog om sekvensen och trots att jag kom med lägre fart och stack senare så han jag med mitt byte. Jag hinner alltså betydligt mer än vad jag tror, vad var det vi bankade in i huvudet på ett gäng kursare för en tid sen: Du hinner, du hinner!!!

Kanske dax att leva som man lär...


På den svårare banan får vi till ett så himla bra lopp, men diskar oss på upploppet då jag vill testa om högerkomandot sitter lika bra som vänster, det gjorde det inte.

Algot kom ur säcken och skulle 90 grader åt höger och sen fortsätta i en 270 graders sväng och sen ta de två sista hindren, men han drog rakt på sista hindret efter säcken. Är medveten om att jag var något slapp i min placering, men som sagt man måste ju testa ibland och jag är grymt nöjd med känslan i det loppet det var mängder med attityd!!!

Så den känslan tar vi med oss till Frövi i helgen.



Jackaroo fick träna lite lydnad, vilket går stadigt framåt. Sen skulle jag testa att ta däcket med tunnel efter och det var oerhört svårt sa Roo. Åt andra hållet gick det kanon, men med tunnel efter ville han springa under, typiskt nybörjargrej.  Slalom tränade jag inte då det var tunnlar "ivägen", vill inte utmana ödet mer än nödvändigt.


I morgon drar vi alltså till Frövi för lite agility lördag och söndag, så Algot vill att ni håller tummarna för att matte sköter sig!  =)

Av Åsa - 12 augusti 2007 18:33

Klockan 6:30 drog vi mot Eskilstuna för agilitytävling.

Det började med hoppklass för dom små och agility för Amy, resultatet blev tre gånger disk.

Amy satte upp tassarna på balansen redan efter hinder två fast den hade nr tolv...

Alva satt som en smäck i en tunnel som skulle passeras, annars var det ett rätt bra lopp.

Och Algot vad ska man säga där, vi var nog inte på samma planet om vi ens var i samma universum...

I en passage mellan hinder 5 och 6 blir jag stilla ståeede när han suger ut mot en tunnel fast han ska in i mellan hindren, slutar med att han kommer bakom ryggen på mig och tar sexan från fel håll. Samma j...a skitmisstag som vanligt från min sida alltså. Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!

Vi fortsätter och tar oss lätt förbi "Alvas disktunnel" in i slalom som han går ur efter tionde porten, vilket jag inte bryr mig i, in i en kort tunnel och ska sen vänster.

Jag genar upp på baksidan av däcket (för att vara låååångt vänster ut) och ropar på honom när han är i tunneln, men icke. Algot kan själv och tar hindret rakt fram samt ytterligare två hinder innan han kommer till matte.

Måste säga att han såg rätt söt och självsäker ut där!


När vi sen kommer till slutet, en svag böj, in i en tunnel och 90 grader åt vänster två hopphinder ut, så ska Algot verkligen understryka att han kan bäst själv utan sin klantmatte. Jag skickar in i tunneln gör ett bakombyte och ropar, är nästan nere vid hindret när jag upptäcker att det inte kommer någon Gotte, han har helt enkelt sväng 90 grader åt höger och in i slalom...


Som tur var kom agilityklassen ganska snart så jag behövde inte gräva ner mig så länge.

Alva går inte och flyger två k.f men i övrigt ett OK lopp.

Algot och jag får till det riktigt bra, jag hade bestämt mig för att inte vara för nära på k.f och riskera att trycka honom, utan springa på som på träning. Var övertygad om att jag gjort just det och var lätt irriterad på att han flygit av både balansen och A-hindret. Men säkra källor från ring-side sa att jag stannat till i höjd med k.f och då hade Algot tagit ett skutt.

F..n, f..n, f..n att det ska vara så svårt att ändra på sitt eget beteende.


Vad som var bra då, i stort sätt allt annat flöt på kanon, han hade snabbast tid av smallhundarna, endast en medium hund var snabbare (5 hudradelar) och fyra large (Joplin, Eddie finska Frida och någon som jag glömt namnet på men som var dubbel champion), så det är ju synd att han ska dras med matte och inte kan få springa agility själv..........


Riktigt så illa som det kanske låter känner jag mig inte, men det är ju attans att det som är så enkelt ibland är så svårt nästa gång. Agility i ett nötskal.


 Amy och husse nollade hoppklassen på hinder men fick lite drygt två tidsfel, ändå helt OK för våran tant.


Måste gratta våra träningskompisar Håkan med B-M´s Ronja, dom gjorde ett fint lopp som med säkerhet räkte till sista pinnen i agility ettan, kanske även till seger. Hur som starkt jobbat och stort GRATTIS!!!


Jackaroo fick träna lite på framhoppningen och gjorde det bra, tog t.o.m åttapinnars slalom helt självständigt. Han överraskar ibland, för i mellanåt kan han inte gå fyra pinnar och att då klara åtta med så mycket störning är bra!!!

I övrigt fick han strosa runt i miljön och är förvånadsvärt lugn med allt runt omkring.


 Han har dessutom blivit vuxen på ett mindre attraktivt sett, härom kvällen när vi lagade mat skulle Alva ta ett ben på golvet varpå Jackaroo hoppar ner från en stol för att sno det. När så Alva försvar sitt ben som låg där helt ensamt på golvet så svarar Jackaroo henne. Kan väl säga att det var mindre populärt i det här huset, så under tiden vi åt var den svarta slyngeln förpassad till hundgården. 

Av Åsa - 9 augusti 2007 15:21

Nu är hundarna riktigt trötta och lugna. I går kväll var det agilityträning med träningsgruppen. Nötte på med k.f med Algot, framför allt att jag ska lita på att han går ner utan att jag är där och trycker honom. Han blir ju lite låg och långsam av det, även om han inte direkt är någon raket ner om jag sköter mitt så är det i alla fall betydligt bättre fart på honom.

Han tog alla utom ett under kvällen och då släppte jag honom helt med kontakten och gav släppkommando för tidigt tror jag. Hur som så kändes det bra.


I övrigt så höll jag mig till ganska lite handling när jag tränade k.f., men en slalomingång ala klockan 3 blev det och den löste han kanonfint när jag högerhandlade honom mot den och bytte bakom när han gått in.

Blev lite mer problem när jag körde vänster, då gick han in i andra porten första gångerna. Men det är bara att kämpa på med det, han löser det med stöd av mig, men det vore skönt om han tog alla ingångar helt självständigt.


Tränade till sist lite på Agg-kommandot och fick till ett par riktigt fina passager där han gick ruggigt nära båda hinderstöden. Jag varvade med att köra vanligt staket och att komma in i mellan så han inte skulle lära sig vad det var på gång. Frågan är väl om jag lyckas med timingen på tävling när det är så mycket mer att hålla reda på, men det är väl bara att testa.


Jackaroo börjar så smått inse att man inte bara ska springa fort utan svänga ibland också i agility. Jobbade lite med bakom- och framförbyten också. Bakombytena läser han jättefint, framförbytena går bra om vi kör runt ett hinder han hade betydligt svårare med det när han kom med fart, då hamnade han bakom ryggen på mig en gång. Får väl ta det som en miss av mig att jag blev sen.................


Slalom gick han fint fyra pinnar vänster, med höger ville han gärna gå in på fel sida, får se om det var temporärt eller om det är något han fått för sig, det har funkat tidigare.



I morse åkte vi till skogen och spårade innan jobbet och vilken kille det var idag!!!

Markerade båda pinnarna, tog vinklarna och hittade slutet. Det är bara tempot som är "lite" väl högt...

Hade tänkt spåra på ett gärde, men när jag kom dit var det fullt med tält och husvagnar där. Tycker mig se en mer sansad Roo på gärden än i skogen.

Han får jobba mer i det något torra låga gräset med att hålla koll på spåret än vad han verkar behöva i skogen. Visst han fladdrar inte runt så mycket nu som tidigare, men om det beror på bättring från hans sida eller på att jag har koppel istället för lina vet jag inte.


Problemet är att när jag bromsar honom för mycket så åker nosen upp än mer, så nu funderar jag på att slänga i lite härlig korv eller liknande i spåret med högst ojämna mellanrum för att se om han dyker ner mer med nosen då.


På lunchen blev det sen ca 20 minuters simmande i kanalen så nu sover dom sött.

Ovido - Quiz & Flashcards