Roo

Alla inlägg under december 2007

Av Åsa - 29 december 2007 10:05

Det blir alldeles för lite träning så här runt jul och nyår. Alla verkar vara lediga och träna hund mest hela tiden, men jobbar man i butik är det inte riktigt lika lätt att vara ledig. Dessutom är det massor att göra så man är helt slut när man väl kommer hem.

Lite träning har det dock blivit, har kommit en bit på väg med vittringen som går allt bättre, Roo börjar inse att man inte bara ska klippa första bästa pinne...

Sen jobbar vi vidare med fotgåendet, ställand, läggande och fjärren. I mellan åt så gör han allt prickfritt för att i nästa stund inte förstå ett dugg vad ligg eller stå är för nåt, men den fasen ska ju jobbas igenom också.


I agilityn är det mest slalom hemma som tränas och där har det verkligen ramlat ner en polett, han kör nu 8 pinnar själv felfritt och ökar genom hela slalomet, hoppas det håller i sig. Härom dagen skickade jag honom från upp i mot tio meter ifrån första pinnen och även det gick bra.

När vi var på klubben senast så började jag träna gungan på ett nytt sett, ska prova det ett tag och utvärdera sen så får vi se om vi kan komma över skräcktröskeln.


Algot har mest fått jobba med att trampa på locket och intensiteten har ökat väsentligt. I övrigt så har det blivit lite enkla övningar i agility och lite ställande och läggande i lydnaden.

Av Åsa - 25 december 2007 22:18

Nu har vi firat jul i tvådagar, hundarna verkar vara helt slut och matte och husse är oerhört mätta.

Vi har i alla fall haft sovmorgon några dagar nu, fått sovit till nio halvtio på mornarna. På julafton åkte vi till Bengas föräldrar och fick en massa gott att äta, klockan var väl halvtio innan vi var hemma igen. Vi fick ett spännande spel som väl snart ska testas, om historia.


Idag har vi varit hos mina föräldrar och ätit ännu mer mat och godis, så nu känns det som man skulle börja dra en massa nyårslöften om motion och sånt om några dagar...

Jaja, får väl bli en långprommis med hundarna i morgon i alla fall!

Idag fick vi något annorlunda på julbordet, kungskrabba. Snacka om stor krabba och gott var det också!!! Bra med en kusin som bor och jobbar i Norge...

Julklappar har det också blivit; handukar, värmesits till bilen (stolsvärmen i förarstolen är paj i min bil), presentkort för att få fina naglar bl.a


Nu blir det nog sängen, god fortsättning allihop, hoppas julen varit bra!

Av Åsa - 23 december 2007 23:24

Vi började med att sova länge idag, sen blev det lite städandes av badrum.

Sen hade matte planerat in bad för hundarna, men först blev det en promenad med en massa bus. Tror att Jackaroo hade tagit fasta på att det skulle julbadas för han var i det vattenfyllda diket och sprang. Lite problem att hitta ner för all vass, men skam den som ger sig.


Badandet inne gick bra, men det var inga lyckliga hundar under den proceduren, dessto lyckligare efteråt.

Så nu är dom mjuka och fluffiga och luktar gott tills det ska mysas i släktens knän under julen.


Matte och husse tog sig ett julbad i tunnan oxå, så nu kan julen komma.

GOD JUL på er alla som är här och läser.

Av Åsa - 21 december 2007 11:14

Då äntligen kom resultaten ut på SKK, skönt att få det bekräftat även om vetten sa att det såg bra ut.


I onsdags var Jackaroo totalt överjävlig, tror han lagrat energi under den här veckan efter kastreringen och då skulle den helt plötsligt ut!

Så när vi kom hem tog jag med mig godis ut för att träna lite lydnad och slalom i trädgården. Börjar med felfritt högerslalom, sen har han laddat upp till max så i vänsterslalom knäcker han pinne nr 3! Han fullkommligt mosade över den bara och fortsatte sen felfritt... Snacka om galning.


Övergick då till lite fot, kan säga att det var svårt att håll fokus, men tillslut blev det bättre. Tre vänder vardera med läggande, ställande och sättande under gång blev det också. En gång stannade han ståede när han skulle sitta, men i övrigt felfritt.

Känns som det börjar släppa ordentligt nu med stå och sitt, skönt.

Ett par inkallningar med fokus på tempo blev det innan vi avslutade med kryp. Krypet känns väldigt bra, nu skulle jag bara behöva någon kunnig som kan kolla det från sidan för att se om det är lika bra som det känns.

Inger du kanske känner dig manad???


Kan inte påstå att han blev jätte lugn efter den träningen, men han rev i alla fall inte huset.

Får väl se hur många granar han river på jul i år, blev ju en efter 20 minuter förra året...


Idag ska vi ta tag i vittringen igen, med fokus på att inte gripa, bara lukta!



Av Åsa - 18 december 2007 20:58

Idag träffade jag Emelie och Ester på klubben för att träna lite lydnad.

Var där en halvtimme innan och tränade slalom, tre fyrpinnars sektioner ståendes som en triangel.

Roo gick strålande, gick in rätt och fullföljde med bra tempo. Helt klart en bra övning för oss där jag kunde springa med utan att han blev stressad.

Körde den såklart både med och motsols, med mig i mitten.


Algot fick också köra övningen och det var förstås inga problem, förrän jag fick för mig att springa utanför triangeln...

Medsols med mig i yttervarv gick han konstant in fel i första porten, inte för långt fram utan på fel sida om första pinnen! Kan inte förstå vad som var så svårt med det, men jag fick bryta ner det i molekyler innan det fungerade. Om Algot var på exakt sammaplats och jag var innanför honom gick det bra, men inte om jag var på utsidan...

Jag höll på att bryta ihop innan vi fick till det, men skam den som ger sig.


När Emelie kom började jag med linförighet och fritt följ, vilket går sakta framåt. Han håller bra position, men har svårt med fokuseringen längre stunder.

Efter det blev det läggande och ställande under gång, 100% rätt i själva utförandet. Däremot var han lite väl het på den externa belöningen vid återgången. När jag skulle sätta upp honom från läggande första gången så for han upp och runt 180 grader i samma rörelse! Han satt fint men åt fel håll...

Vid första ställande så vred han sig när jag började gå tillbaka. Efter dom tillrättavisningarna gick det dock bra.

Inkallning och rutan blev det också innan han fick lite vila. Kör fortfarande bara med släta inkallningar då jag vill ha lite mer tempo. Rutan gick oerhört bra, först ett par gånger med locket mitt i rutan, sen några vändor med locket bakom rutan och han fick stanna på mitt komando. Körde även från olika sidor utan problem.


Algot fick komma ut och trampa på locket och han verkar börja förstå vad det hela handlar om, men jag ska ta det väldigt lugnt innan det blandas in i balanshindren.


Som avslutning på lydnaden blev det kryp, framförgående och hopp för Roo.

Krypet ser bra ut, fortfarande lite väl fort kanske, men han är låg framför allt bak. När han blir för het lyfter han lite fram, men då blir det ingen belöning, utan vi backar och börjar om.

Framförgåendet ser ut som det gjort tidigare varken bättre eller sämre, men jag lägger inte mer energi på det, det är ju bara med i lägre sen blir det framåtsändandet att oroa sig för.

Hoppet var mest lite uppfriskande så det inte faller bort, men det såg bra ut, snabba sättanden.


Innan jag ställde in slalom var jag tvungen att testa med Algot igen, först ett varv med mig invändigt, inga problem, sen ett varv med mig utvändigt, fel vid en, men sen ett par varv helt felfritt. Skönt!!!

Av Åsa - 16 december 2007 20:10

Idag var det sista ridhusträningen för i år, jag hade med mig småttarna dvs Algot och Alva. Amy har sett bra ut sista veckan men vill inte chansa med gamlingen och Roo är som sagt pigg som få, men han får vänta tills efter nyår innan han får beträdda ridhuset igen. Det finns ju dels en hel skit i ridhuset dessutom är det mycket småpartiklar från underlaget som kan leta sig in i såren.


Algot fick börja med en slalomövning med en propeller i vardera ände. Jag körde lite olika ingångar, rakt fram med regält tempo, kl 9 med tight bakombyte och höger- och vänsterhandlad kl 4. Oerhört säker har han blivit, han söker sig verkligen rätt varje gång.

Efter det blev det övningen med balans och gunga, ja jag kan inte hålla mig borta från dom...

Gungan var riktigt, riktigt bra idag, fullt ös och stopp längst ut. När han snabbt flyttade ner till 2+2 fick han mycket beröm och så kände jag att jag testar balansen också. Det såg faktiskt bra ut, jag säger dock inte inget åt honom utan litar på att han vet vad han ska göra, vilket han verkar göra.


Alva fick köra samma sak och hon har blivit mycket säkrare i slalom, hon fick dock lite problem när jag sprang med bollen i handen, då gick hon ur efter tio portar, men efter som jag är envis så funkade även det efter ett tag.

Pressade henne dock inte lika hårt i ingångarna som Algot, men det går framåt.

Kontaktfälten börjar så smått fastna tror jag, hon stannade 2+2 bra ett par gånger utan hjälp, bara att jobba vidare.


Det blev även ett dubbelstaket med träning på timing i bakom, framförbyten och threadel. Bytena skötte matte bra med båda hundarna, men först threadeln med Algot var katastrofal. Skärpte dock upp mig och fick till det rätt bra på slutet, men måste fortsätta jobba på det.


Roo fick träna slalom hemma 4+6 (6+4) pinnar och det börja lossna. Har även jobbat med metallen, sättande, läggande och ställande och det går framåt, han har minskat ihopblandningen av komandona nu så det börjar verkligen se bra ut.

Provade även vittringen i fradags, men det gick inte alls, så nu har jag fått endel tips av Pia, så det blir på't igen på tisdag när jag är ledig, då ska vi ta oss till klubben och träna lite också.

Såren läker jättefint och i morse fick han springa lös och det var uppskattat kan jag säga!

Av Åsa - 13 december 2007 20:45

Ungefär så känns Jackaroo just nu, han har hur mycket energi som helst och så får han inte rusa runt som han vill. Livet är hårt.

Det positiva är förstås att han mår bra och inte verkar ha det minsta ont. Såren ser jättefina ut också.


Redan igår kväll blev det några skiften i fjärren, sitt och stå. Det gick rätt bra, han var lite väl het i början, så ställandet tog några försök innan dom blev bra.

På lunchen idag blev det linförighet med fokus på att hålla kontakt även i första steget, kan bara konstatera att han är oerhört snabblärd bara jag är konsekvent. Han fick även ett par vändor med ställande och sättande under gång, dock med kopplet släpandes eftersom det känndes som att han skulle explodera när som helst. Vågade helt enkelt inte chansa med att ha honom lös, vore så onödigt om såren gick upp, han får helt enkelt hålla sig några dagar till.

Han imponera på sättandet, vi har väl tränat det två eller tre gånger och han sätter sig som han aldrig har gjort annat!

Kan det vara så enkelt att all grundträning med sitt, ligg och stå på promenaderna ger utdelning? 


Imorgon ska han få prova vittring för första gången, sen blir det väl lite fjärr och ev kryp.

Nu blir det glögg och pepparkakor!

Av Åsa - 11 december 2007 20:17

Lite uppdaterat med bilder på en trött och sur Roo, samt lite om söndagens träning.


Varför blir det alltid så att man går upp tidigare när man är ledig än när man jobbar???

Idag drog klockradion igång 6:30, kan säga att det var seeeeegt att komma upp. Ner och gav tre hundar frukost, Roo kollade på mig, sin tomma skål och sen på mig igen med besvikna ögon. Tänk att dom kan få en att känna som att man svikit dom för alltid bara för att dom blir utan mat en gång...


Sen bar det iväg till vetten, han fick en lugnande sprut sen följde han glatt med en tjej som luktade löptik, stackarn om han bara vetat.

Jag lämnade övriga jyckar hos mamma för att åka och fixa lite julklappar, allt var frid och fröjd tills stopp nr tre. Då får jag handaget i näven när jag ska öppna och kliva ur... Det har gått av! Så numera får jag träna min vighet varje gång jag ska ur bilen. J...a måndagsex. den där bilen.

Inköpen gick rätt OK, det mesta blev klart i alla fall.


Innan jag åkte för att hämta Roo så fick jag bilen tvättad av pappa, snacka om lyx!


Vid fyra tiden fick jag så äntligen träffa min lilla plutt igen. Han såg lite olycklig ut, men blev i alla fall glad att se mig. Hoppade till och med upp och gav mig en puss, så han är fortsatt aningen lätt i frampartit...

Nu har han fåt varit ute och rasta och fått kvällsmat, han verkar må helt OK så länge han är utan tratten, med den på ligger han platt på backen och smågnyr lite i mellan varven. Verkar var tratten och i viss mån tapen över såren som är mest irriterande, men det sist nämnda kan vi rycka i morgon eller på torsdag. Tratten får han helt enkelt vänja sig vid, men han har tagit av sig den tre gånger redan...


Bilderna på höfter och armbågar tyckte Leif såg bra ut, så det är väl bara vänta och hålla tummarna för att så var fallet.

Nu ska jag ta hand om min lilla ynkliga kelpie, kommer ev bilder senare, batterierna var slut i kameran.


Söndagens agilityträning gick bra, Algot fick jobba mycket med att variera staket och threadel samt olika slalomingångar. Det var väl inte mycket som blev fel utan det flöt på bra.

Vi hade ett snack om huruvida man ska äta hästskit på kontaktfältet eller inte samt om man kan dra iväg och hälsa på brorsan fast matte säger stanna... Han blev väldigt följsam efter det. Vad det gäller k.f ska jag verkligen försöka hålla mig borta från dom ett tag, jobba med targeten ordentligt först, innan jag blandar ihop det. Det är något jag har oerhört svårt för, vill gärna sätta ihop saker för fort och lägga komando för tidigt. Så nu ska jag jobba lugnt och hålla käft!


Jackaroo gjorde några jättebra slalom, han har dock fortfarande svårt när det finns hinder efter, han gick ur efter port tio några gånger för att dra mot nästa hinder. Samma sak vid k.f. han behöver mer hjälp om det finns hinder efter. Uppfarterna var prickfria i söndags.

Lite gungande på gungan blev det också, han är märklig där, ligger och darrar på gungan, men tvekar inte det minsta att gå upp på den igen. 


Som avslutning blev det återigen en U-bana och dom tycker det är SÅ kul, dom öser verkligen på! 

Skapa flashcards