Roo

Direktlänk till inlägg 13 juni 2008

Liten sjö funnen...

Av Åsa - 13 juni 2008 19:48

Nu är snart semesterveckan slut, det går fort när man har roligt...

Vi har fått på sten på nya uteplatsen, det gick förvånandsvärt lätt och fort. Så nu har vi en uteplats till att välja på, beroende på om man vill sitta i sol eller skugga. Dessutom har vi kört hem lite mer grus och sten, vi gillar sten i vår trädgård!!! Det finns mycket kvar att göra på alla projekt som vi har i trädgården, men nu börjar man se helheten och ett slut på det hela. Eller slut och slut, men i alla fall slut på vissa projekt...


Sen har det varit en heldel valp-pussande också, Chip och hans syskon växer så det knakar, dom blir mer och mer livliga också. Vi fick äran att vara valp-passare igår eftermiddag så då blev det lite kort knäppta, husse håller på att lägga ut dom nu, så snart finns dom på hemsidan. Dom är häftiga nu, full fart hela tiden åt alla håll, uppför trappa, in i buskar, under stolar. Inte helt lätt att hålla reda på sju stycken... Men dom var i alla fall sju stycken när vi lämnade över dom i Anna's ansvar. Nu är det bara knappt tre veckor kvar innan han kommer hem!


Tränat doggarna har jag gjort också, var till klubben i tisdags och igår. I tisdags blev det mycket slalomträning för Roo. En enda gång gick han ur, då kom en sexmeterstunnel blåsande mot honom... Det var nämligen mer eller mindre storm då! Annars höll han ihop det bra, jag körde med hinder i båda ändar och tränade även på framför- och bakombyten. Gick utmärkt, han rev en gång på ett b.b., jag blev för tidig, annars gick det super. Även tighta bakombyten in i slalom går utmärkt, ska snart börja med framförbyten ur slalom också, så får vi se hur säker han är.

Algot och Alva fick köra lite kontaktfält och Alven har verkligen gått framåt, i tisdags kom hon i fullfart över balansen och gled ner i 2+2! Kunde aldrig tro att hon skulle bli så bra på det, ska bli kul att se hur hon håller ihop det på tävling framöver. Algot och jag sliter på och det går framåt, men inte så fort som jag hoppats. Får väl försöka skynda långsamt, han har ju fart så det räcker rätt långt ändå.

Sen körde jag en handlingsövning där jag tränade på att göra många framförbyten efter varandra. Bra träning för mig att verkligen röra på fötterna. Det gick hyfast, hade lite svårt i ett par passager, men det blev bättre och bättre. Något att fortsätta träna på.

Jackaroo fick träna lite på att söka linjerna och det är inte helt lätt för honom, när han kommer med fart så glider han gärna utanför hindren i svängarna, men vi jobbar på det.


Igår, blev det lydnadsträning, dock inte så mycket som jag tänkt, det var så jäkla mycket knott. Började med lite fritt följ och vi är nog på rätt väg med att få upp intensiteten, det är dock långt kvar. När det blev skott la jag en plats ihop med ett gäng andra hundar, han fick ligga 4½ minut med fyra skott, rakade lite med tassen över nosen annars låg han still. Väl tillbaka hos honom förstår jag varför han rakade över nosen, han var grå i hela huvudet av knott, på nosen, öronen, i öronen, runt ögonen! Stackarn.

Efter det blev det kryp och fjärren, krypet kändes rätt bra, lugnt och rätt lågt, visst åkte rumpan upp ibland, men inte så farligt. Framför allt så kryper han lugnare nu. Fjärren tjuvade han på något skifte, men han håller positionen bra, körde på varierande avstånd 5-10 meter.


När han fick vila fick de små komma ut och träna k.f., dom jobbade på fortsatt fint, Algot rev ett hinder på en raka över sex hinder, blev lite flack mot slutet och hinder fem var maxat. Lite elakt kanske, men det var bara första gången, sen hoppade han fint.

Roo fick också träna på samma övning och gjorde så himla fina k.f både upp och nerfarter. Släppte honom på uppfarterna igen för att få honom säkrare på balansen och trots att jag körde det flera varv så tog han dom finfint! När väl farten och säkerheten kommer, går jag tillbaka till att lägga in stopp på uppfarten ibland, men för tillfället så öser vi. Jag körde också ett varv utan att belöna kontaktfälten, utan bara skick vidare på nästa hinder, för att sedan köra ett varv över dom igen direkt efter och han stannade lika fint 2+2 då och då fick han massor av beröm och godis!


Vi får nog ordning på agilityn vad det lider! :-) Jag känner ingen panik, vi har ju all tid i världen, men det vore skönt att få honom lite mer självsäker på banorna och att han hittar linjerna bättre, men det kommer!


Just ja, en sak till, idag har vi hittat ett litet smultronställe. Mitt i skogen med en lite sjö, dit blir det nog en tripp med husvagnen snart. Hundarna verkar gilla det också!


Glöm inte att kolla in hemsidan nu med nya kort på Chip och hans syskon!

 
 
emelie & Elis

emelie & Elis

13 juni 2008 21:31

Och VAR ligger den sjön??? om man får fråga.

http://emelieshundtraning.se

 
Åsa

Åsa

13 juni 2008 23:00

Hemligt!!! ;)

http://www.soltorp.com

 
Missaiv

Missaiv

13 juni 2008 23:52

Jag måste bara säga att din hund var väldigt fin. Så klara underbara ögon.
Ha en bra dag

http://www.missaiv.blogg.se

 
Bettan & Exo

Bettan & Exo

14 juni 2008 08:56

Självklart har jag spanat in bilderna. Bäbbarna är ju suuuuuper söööööta!!!

http://exo.bloggagratis.se

 
Emelie & Elis

Emelie & Elis

14 juni 2008 08:58

Inflyttningsfest blir det så snart jag fått hyfsad ordning.

http://www.emelieshundtraning.se

 
Maria & Sumo

Maria & Sumo

14 juni 2008 23:27

Här händer det grejer!!
Grattis till dig och Bengan för fina resultat i Agilityn. Härligt för er, tränar flitigt gör ni också kul kul.
Körkortet är på G nu, så snart så blir det mycket träning för oss också hihi :).
Mysigt att hitta en liten sjö, kul att åka i väg och mysa med alla voffsingarna :).
Kramar

http://www.nogg.se/sumisen

 
Maria & Sumo

Maria & Sumo

15 juni 2008 12:35

Ja det är härligt att han blir till det bättre... Nej jag tror inte det, när är KM:et??
Ja tack så mycket, skönt med körkort snart hihi....

http://www.nogg.se/sumisen

 
Maria & Sumo

Maria & Sumo

16 juni 2008 19:34

Nej du, det är dåligt med koll jag har hmm. Måste ta och skärpa mig nu hihi :)

http://www.nogg.se/sumisen

 
Ylva

Ylva

18 juni 2008 11:18

SPännande med ny valpis (det var ett tag sedan jag var inne här senast - har haft internetfri semester :p)

Skönt att se slutet på i vart fall några projekt. Sten är fint. Mysigt med flera uteplatser också. :)

http://grusifer.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards