Roo

Alla inlägg under mars 2007

Av Åsa - 30 mars 2007 14:27

Åkte i väg till klubben i morse för att spåra, träna lydnad och agility. Tar med mig Jackaroo, spårsele+lina, skål+godis samt ett koppel att binda upp honom med. Han får springa lös över appelplan för att rusa av sig lite, plötsligt fäster han blicken på något och rusar iväg...För att sekunden senare komma tillbaks med en träapport i munnen!!! Vilken kille man har, var bara att släppa alla pinaler man hade i händerna och leta fram godis.Väl i skogen traskar vi in på en stig och trasslar oss igenom sly och en massa gamla döda granar innan jag binder upp honom. Han sitter fint och lugnt medans jag går ut spåret (i alla fall så länge jag ser honom), det är bara det när jag gått mitt U-spår och ska gå tillbaka till Jackaroo så hittar jag honom inte!Hur svårt kan det var? Jag letar i 5-10 minuter innan han svar ett av mina rop med ett skall, stackars lillplutten.Behöver jag säga att han blev väldigt glad att se mig...Spåret blir av förklarliga själ något hafsigt. Han drar ut på det som vanligt, men i första vinkeln snurrar han otroligt mycket för att till sist börja bakspåra tillbaka där vi kom ifrån. Jag bryter honom efter en stund klappar om honom lugnande och skickar på på nytt, han slår och snurrar lite i vinkeln nu med, men ganska snart hittar han rätt och sen går det i 200-knyck till mål, tror knappt han saktade ner i vinkel nr två. Återigen kliver han förbi skålen, men snappar upp doften av skinkost och vänder till sin välförtjänta belöning.Då jag ville ha ett bättre minne för Roo, så gick vi till ett öppnare ställe och la ett spår till. Jag var lite fundersam till vad han skulle tycka om att bli bunden igen, men han brydde sig inte det minsta.Hela spåret gick i öppnare terräng, men det var lite ris och en hel del vatten att passera. Sånt verkar dock inte vålla några problem. Det var fullfart nu med, men lite mer fokus och inget strul vid vinklarna, så det kändes som ett bra spår att sluta med.Tillbaka på klubben blev han introducerad för rutan. Började med skålen i mitten men övergick snabbt till leksak istället. Kändes som han greppar mer vad han gör då. Lite sitt/ligg - stanna blev det oxå + apportering.Kvarstannandet börjar blir riktigt säkert nu, i alla fall utan någon större störning. Apporteringen återkommer jag till.Algot fick nöt postion och ingångar, han rättar till ingårna jätte snyggt men har förtvivlat svårt att hamna rätt på en gång, men vi kämpar på. Gjorde lite inkallningar med fokus på farten, som jag tycker han tappat endel, bara fullfart, inget avslut och boll som belöning = efektivt! Även nya hoppet tränade vi på och det är avslutet som spökar lite där oxå, och när jag inte blir nöjd första gången tappade han all fart till nästa, så det blir till att komma på en bra lösning innan vi tränar det igen. Känns meningslöst att tragla när man är nästan hundra på att det inte blir bättre, så han fick massor med hjälp av mig med glada tillrop för farten och godis för ingången en gång så vi kunde avsluta bra.Agility träningen bestod av A-hindrets k.f för Algot och slalomingångar. K.f var riktigt hyfsade idag, skinkost är poppis! Slalom körde jag kl tre till kl två och det hackade lite strxt innan kl två, men annars gick det finfint.Roo fick hoppa däcket vilket han verkar ha fattat innebörden av, en gång i ramen, annars fullpott!Lite fyrpinnars slalom blev det oxå, ena stunden verkar det som han fattar nästa stund är han bara het och ofokuserad. Den poletten ramlar väl oxå ner någon gång.Alva och Amy fick som vanligt lite enklare övningar för att inte ha det allt för trist.Apporteringen så, var i väg och tränade lite lydnad i onsdags kväll och skulle avsluta med klubbens apporter tänkte jag. Träapporten tog både Roo och Algot utan större problem, även om den var större än min så lite halvtaskigt grepp tog dom i början. Metallen bojkottade Algot totalt, den var skit läskigt, helt enkelt.Jackaroo nosade, greppade och tog upp, nemas problemas!!!Verkar nästan som att den var roligare än den vanliga, hur som helst så jobbar vi vidare mot det perfekta greppet. Eftersom han sprang och spontan tog apporten idag så verkar han ju gilla det i alla fall.Nu ska jag föröka sätta mig någon dag och lägga upp en ordentlig plan för Jackaroo´s agilityträning, jag ser lite tendenser till stress, och så vill jag inte ha det. Så en ordentlig plan för vad jag ska träna och hur ska fixas så vi kan stävja det, vill ju inte ha en stressad och skällig jycke på banan. Tyst, mjukt och snabbt är vårt motto!!!

Av Åsa - 26 mars 2007 22:13

I går var det sista gången i ridhuset för den här säsongen.Det avslutades som vanligt med månadstävling, den här gången agilityklasser.Jag hade gjort banorna och tyckte jag fått till två rätt enkla banor, men tji fick jag - en väldig massa disk blev det.Amy och husse var först ut på klass 2 banan och gjorde det riktigt bra men så strulade hon och gick in fel två gånger i slalom, det räckte trots det till andra plats...Algot gick riktigt super bra, MEN så blev jag slö, nochalant, bekväm, kalla det vad ni vill. Han vände hur som helst åt vänster efter ett hinder i stället för åt höger där balansen och jag fanns, så han tog samma hinder två gånger... Snygg och snäv sväng runt hinderstödet om man ska se något positivt i det hela. ;)Kontaktfälten satt bra på A-hindret och balansen, däremot skuttade han av gungan på samma sätt som träningen i onsdags, något att ta tag i ordentligt nu.Alva och husse var sen inte på samma planet så det blev kaos. Till klass 1 bytte vi hundar så jag sprang med Amy, och hon sprang på bra dock fick vi en vägran på ett hinder där jag tappade linjen totalt, såg inte ett smack pga solen och när jag såg igen så var totalfel...Algot och husse skötte sig bra, men han är så otroligt signalkännslig, slalom - hopp - och rätt tunnelingång på rak linje, husse väjde lite, lite åt höger för hinderstödet och vips så satt Algot i fel öppning.Kul att se sin hund från sidan och k.f skötte dom bra!Alva var lite mer samlad så hon och jag klarade oss runt utan fel, inte illa...Jag känner att jag måste hitta mer attityd och jävlaranama på träningen och träningstävlingarna, så jag inte lämnar Algot själv där ute...Det är något jag måste jobba mycket på.Jackaroo fick springa lite i puserna mellan klasserna och skötte tunnlar och hinder utmärkt, kunde dock inte fokusera på slalom, så det blir till att nöta i lugn och ro.Jag har även bestämt mig för att gå en spårkurs i vår, kommer i alla fall vara med på det jag känner att han orkar att sortera i sin virriga hjärna...Få lite hjälp med spåret och uppletande, lydnads delen kör vi nog på som vanligt, lite i lugn och ro, om han inte börjar mogna fort...

Av Åsa - 21 mars 2007 20:05

För hundarna alltså!Åkte till Säbylunds-sjön för att gå en en sväng med hundarna innan vi skulle hem till Susanne och träna agility och tre av tokarna drog ner i vattnet...Plus två grader och tunn is efter kanten i skuggan, men bada det är klart man ska göra. Jackaroo sprang bara och nosade lite i kanten, får väl se om han blir badgalen oxå vad det lider...Träningen gick bra, Algot och jag fortsätter jobba med kontaktfälten, idag var det A-hindret i första hand. Han går bättre och bättre men travar fortfarande ner till skålen, men inte så tveksamt som tidigare.Gungan går fortsatt bra, men idag tog han ett skutt av gungan, i och för sig när den slog i backen, men i alla fall han ska vara kvar på gungan tills jag säger annat!I övrigt så funkar slalomen fortsatt kanon, olika ingångar i fullfart blev det oxå - nemas problemas!Jackaroo tränade jag hopp - lång böjd tunnel, med skål efter, samt åt andra hållet. Smet förbi någon gång, men vänder och kommer tillbaka då jag ropar, smet aldrig hela vägen till skålen!Det blev oxå fyrpinnars slalom, undrar om han inte börjar fatta lite redan, framför allt högerslalom, men även vänster går bra.Efter träningen blev det fika i underbar vårsol.Tack Susanne för trevlig träning och goda bullar!Lite bilder från dagen, även Roger och Susannes Sot och Tea fastnade på bild.

Av Åsa - 19 mars 2007 10:33

Så där då var man lite piggare igen, i alla fall så pass så att man orkar skriva lite.Det var bara jag, Benga och Susanne där när vi skulle bygga, så vi beslöt oss för att sätta upp kombinationen vi diskat oss på i lördagens hoppklass.Inte en enda gång drog Algot över hindret som var efter tunneln, Det är en otrolig skillnad i hans tryck på träning och tävling, farten är det inget fel på men just trycket.Vet inte hur jag ska få till det på träning om det är jag som gör något annorlunda eller om det är atmosfären som taggar upp honom ytterligare, något att klura på, då det vore bra att träna med det trycket också, blir ju liksom lite skillnad att springa med honom beroende på hur taggad han är.Försökte ett par gånger att springa ovanför slalomen i stället för att följa med ner mellan tunnel och slalom, men det fixade vi inte riktigt än.Han svängde höger efter tunneln ett antal gånger först trots att jag aldrig bytte sida och ropade på honom. men antagligen stutsade orden runt i ridhuset, för när jag ropade lite tystare så gick det bättre.Jag körde sen ett antal varv med avslut rakt fram över hindret med leksaken där, för att sedan svänga honom mot slalom (fortfarande med leksaken efter hindret) för att öka dragningen framåt, men se det gick också alldeles utmärkt!Som avslutnig fick han springa en rundbana för att bara få ösa på lite extra.Jackaroo var mer vild än tam när han kom in i ridhuset, det har verkligen blivit förknippat med något kul. Så vi började med lite kontakt övningar, gick sådär han var väldigt splittrad och ville springa agility istället, men han håller sig hos mig och kommer när jag ropar, i a f nästan varje gång. ;)Sen fick han springa lite tunnel - hopp med skål efter både höger och vänster, det är inga problem.Efter lite passivitets träning så blev det slalomträning, jag fick vinkla bort tunnelöppningen annars blev det för svårt att fokusera. Han svänger riktigt bra i mellan åt, men han fattar nog inte riktigt vad han gör än. Tror det kommer gå fort framåt när vi kan träna helt utan störnig på klubben, när hindren kommer tillbaka dit. Det är känslan i a f, sen är det ju ingen panik att bli klar vi har ju många år framför oss.Nu blir det lite jobb igen.

Av Åsa - 18 mars 2007 21:07

På lördag eftermiddag drog vi till Linköping, med oss i bilen var även Susanne Jönsson och hennes Ben.Först ut var Algot, med ett superlopp, det kändes kanon hela vägen! Ja, förutom just den hundralen då jag tappade honom och vi diskade oss... Balansen och gungan var riktigt bra (A-hindret var inte med) och slalomen var verkligen super, det var många som missade ingånen som var lite gömd bakom ett hinder som dom inte skulle ta just då.Som sagt loppet kändes kanon, måste bara lyckas bryta honom när det är tight mellan hindren och han ska svänga bort från den raka linjen.Något att ta med till Petter-kursen i påsk.Ben gick felfritt, men tiden räckte inte riktigt.I hoppklassen var Algot åter först ut, med Alva direkt efter.Och här skulle det ösas, många fällor och konstiga linjer, men what the f**k...Förutom att han tjuvade lite, smög sig framåt, dock inte över första hindret - men nästan, så var de elva först hindren riktigt, riktigt bra, När han sen kommer ur en kort rak tunnel med ett hopp rakt efter så lyssnar han jättefint, det är bara det att istället för att fullfölja svängen 180 grader till slalom så viker han tillbaka och tar hoppet...Jag måste bli bättre på att ändra min riktning fort, jag var fortfarande i rörelse framåt, det var antagligen därför han vek tillbak. Efter disken gick det undan värre igen, dock lite ofokuserat. Jag är oerhört nöjd med Algot och våra lopp, känns som det är rätt små detaljer att fixa, k.f är på G och slalomen är verkligen kanon, den mesta träningen är nog för matte...Ack så svårt att få bukt med! = )Alva och husse så, kanon fart de första elva hindren, sen samma sak som Algot, en liten skillnad hon tittade aldrig åt sidan... Hon brukar vara så lyhörd så det var överraskande. Dom höll ihop det fint efter det och avslutade snyggt.Susanne och Ben, ja dom gjorde precis som oss...Nu blir det hårdköra i påsk när Petter Nordlien kommer och drillar oss, ska bli kul och inspirerande att träna för honom igen.Jackaroo fick träffa sin bror Kiro och dom var verkligen olika. Kiro hade blivit kraftig i huvud och bringa, en riktig snygging. Roo såg väldigt tarmig ut i jämförelse.Men det är bra om han får racerkropp, hehe!Det var kul att träffa ett syskon och självklart husse och matte. Dom sprang runt och busade en stund i en hästhage och åt en del hästskit...Roo är dock en riktig fegis, tyckte brorsan var lite läskig i början när dom var kopplade, även shelties är lite snuskiga, dom har ju en väldig massa päls...Får nog bli mer socialtränig för honom, utan de andra hundarna.Träningen idag skriver jag om i morgon, nu blir det go natt!

Av Åsa - 16 mars 2007 15:01

Jag hade skrivit en kompletering till texten om spåren idag och la in lite bilder på Algot och Jackaroo, bilderna kom med, men texten försvann. SUCK!Hur som så fick Algot ett kort spår, det första på ca två år... och det gick väl därefter. Han startade fint med att plocka upp spåret, men blev tveksam och behövde lite stöd efter vägen, men tennisbollen fann han och då blir man bara så lycklig!!!Roo var het, het, het på första spåret tappade det ordentligt straxt innan slutet, men fann det efter lite snurrande. Ska väl erkänna att jag trodde han var fel ute, fanns endel älgbajs att äta, så jag trodde det var det han fått i snoken, men inte då!Det andra var något mer fokuserat, han klev till och med i godisskålen, så han fick backa för att få köttbullen, det får väl räknas som hyfsat fokus på spåret. =)Blir en bild till på snyggingen!

Av Åsa - 16 mars 2007 14:12

I onsdags gick vi upp tidigt, straxt efter att husse åkt till jobbet. Vi åkte ut till klubben och först la jag ett spår till Jackaroo, under tiden det låg, så gick vi en prommis och njöt av solen. Jackaroo vädrade ordentlig när vi gick förbi där jag kommit ut från skogen när jag lagt spåret och ville in där.Spåret var med tre mjuka vinklar och ca 200 meter långt. Undan går det och ibland undrar jag om nosen överhuvudtaget är påkopplad, men i vinklarna så märker han ju i alla fall att det svänger, så något registrerar han ju trots allt. Vid slutet åker köttbullen ner fort, fort och så vill han i väg direkt igen, men där är det stopp. Jag kopplade loss honom och tog fram en leksak och började gå åt ett annat håll och leka med honom, så att han inte skulle plocka upp min återgång eller börja bakspåra på själva spåret.Det syns att han tycker att det är superkul i skogen!Agility tränade jag endel också, Algot var först ut på en kombination som cirkulerat och diskuterats på endel bloggar. Jag har blivit nyfiken på hur jag och Algot skulle lösa det hela. Det gick superbra redan första gången, jag startade vid krysset (eller kludden kanske är mer korrekta att kalla det för) med ryggen mot Algot som stog riktad snett mot ettan, kallar in och gör framförbyte, skickar ut över två och håller honom ute med höger arm gör ett framförbyte till mellan trean och fyrans hinderstöd, springer sen på "ovansidan" av fem och sex och kör dom som ett vanligt staket. Inte en enda gång försökte han komma in mellan två och tre och inte heller tryckte jag in honom mellan ettan och tvåan, så timingen var riktigt bra där. Provade lite andra lösningar också så som att gör ett framförbyte till mellan fyra och fem för att sen köra på nedsidan, men det kändes som vi tappade betydligt i tempo då, sen gick han väl något snävare i den svängen, men jag tror vi hade bäst tid på första lösningen, får väl kolla det någon gång när det är någon som kan klocka.Det blev även några vänder över A-hindret och där smög han av i stället för att vänta på mitt kommando, själva nerfarten var dock mycket bra.Alva och Amy fick också springa några enklare övningar med mycket fart i.Jackaroo fick nöta lite på däcket och vänsterhandlad är vi nog uppe i 80% rätt, men med höger går det något sämre, men hälften av gångerna blir det nog rätt i alla fall.Det blev även en raka med två hopphinder och tunneln med skål efter och där är det inga problem.När dom sen fick rusa runt fritt när jag skulle plocka undan så tog Jackaroo både tunnel och hopp spontant! =)

Av Åsa - 13 mars 2007 09:02

Orkade inte skriva när jag kom hem från jobbet igårkväll, så det får bli nu istället.Jackaroo var smått galen när han fick komma ut, så vi började med att träna passivitet. Han var lite ryckig i kopplet och ville inte alls vara stilla några längre stunder, men tillslut så var han hyfsat sammlad, så då började vi med slalom.Det var ju fyrapinnars som var framme så vi tränade på det och han svänger riktigt fint i mellan åt, det bli sällan fel även om rytmen saknas ibland. Efter det blev det två hopp efter varandra och där har han riktigt driv, blir en aning vingligt ibland så han missar ett hinder, men vad gör det när han visar sådan glädje och fart.Säcken körde vi oxå och där är det verkligen fullfart, höll på att snurra in sig och fastna, men det bekom honom inte det minsta utan det var fullfart även nästa gång och då var jag med mer så att han sprang rakare. Ska nog börja ha en skål efter säcken så han drar rakt igenom.Sist blev det även däcket några vänder varav ett par var mitt i prick!!!

Ovido - Quiz & Flashcards