Roo

Alla inlägg den 30 oktober 2007

Av Åsa - 30 oktober 2007 21:29

Debuten närmar sig för mig och Jackaroo. När jag sen blev påmind att jag ska på travet och äta med ett gäng på torsdag så försvann den givna träningskvällen.


Så idag på lunchen blev det ett spår på ca 200 meter med tre apporter + slut. Det låg ca 1timme och 20 minuter och jag tog en stig tillbaka som korsade spåret i början.

Jackaroo tog spåret direkt, brydde sig inte där jag korsat spåret. Han tog alla apporter och båda vinklarna bra. Helt klart ett bra jobb av lillkillen, nu hade spåret legat länge och jag hade koppel istället för lina, men det känns helt OK inför helgen. Det är bara vänta och se hur han beter sig när det är på riktigt.


På kvällen åkte jag till klubben för att köra igenom lydnaden.

Emelie var snäll och ställde upp som mottagare på budföringen och som han sprang! Han gillar verkligen Emelie, synd att hon inte kan få vara mottagare på tävlingen...

Lf går bättre och bättre, han trängde en aning men har blivit mycket bättre på att hålla kontakten. Svängarna och språng march har blivit stabilare, så på det stora hela känns det bra.

Vid framförgåendet så gick han ut fint och halterna var bra, men nosen åkte ner i backen lite mot slutet båda vändorna, hyfsat stabilt dock.

Läggande var snabbt och bra, med lite trängninig i friaföljet.

Inkallningen är inte mycket att säga om, han har bra tempo och fina ingångar.

Apporteringen är stabil, han har blivit bättre i avlämningarna.

Vid första hoppet så satte han sig inte, men efter det så satte han sig snabbt och bra ett par gånger.


Så på det hela taget så ser det bra ut inför helgen, frågan är om det inte ser för bra ut...

Hade kunna tänkt mig "Ett dåligt genrep, ger en bra premiär", men, men.

Dessvärre blev det ingen platsliggning då alla åkte hem/gick in i stugan, men det kan vi träna med bollar som störning på luncherna. Klarar han att jag sparkar/kastar bollar så borde han klara en ev. orolig plats på tävling.


Algot fick komma ut och träna lite agility och han går bra nu, sista vändan över A-hindret var kanon!

Tjejerna fick också var ute en vända och dom skötte sig bra.

Jackaroo fick fortsätta jobba med gungan och han går nu upp själv när jag står och håller i den. Började att släppa den fritt från halva vägen så det blev en duns i backen men det var inga problem. Fortsätter att skynda långsamt med den så blir det nog bra till slut.

Han fick också jobba med lite b.b och f.b över ett respektive två hinder. Det går bra om det inte finns andra hinder som drar, för då bryr han sig inte om att hålla koll på matte, men det kommer så småning om. Jag gillar ju trots allt hundar med ordentligt hindersug, i alla fall ibland...

På A-hindret så fuskar han gärna på uppfarten när han kommer över ett hinder innan, han tar k.f men han stannar inte, så då tar vi om. Nerfarten är mycket bra, farten därimellan likaså. Han jobbar verkligen för att stanna 2+2.


Nu blir det gonatt, hundarna sover redan sött.

Ovido - Quiz & Flashcards