Roo

Alla inlägg den 4 november 2007

Av Åsa - 4 november 2007 19:59

Japp, idag tog vi med oss pinnarna in och då gick det vägen!

Han spårade minst lika bra idag, helt enkelt klockrent. Innan vi gick ut på spåret, körde jag lite med en egen pinne. Han fick plocka den från backen och sen lite leverpastej, om och om och om igen. Skapa förväntan på pinnarna helt enkelt. Leverpastej på tub är helt klart suveränt...


Han tog spåret direkt, jag försökte hålla emot så mycket jag kunde utan att störa. Han gick med låg fin nos hela vägen och rätt som det var dök nosen ner och svansen började vifta, sen kom han springandes med pinnen i munnen. Båda vinklarna (vänster) tog han finfint, gick över med någon meter snurrade ett snabbt varv för att sen låsa direkt på spåret. Han tog pinne två på samma fina sätt som pinne ett.

På slutrakan hann jag bli lite nervös, då jag såg i gräset precis vart jag gått och såg att Roo gick en meter åt vänster. Tankar som att shit han kommer missa slutapporten for genom huvudet, men jag skakade bort dom och tog en halvhalt i linan och det hjälpte, han gick in i kärnan och tog slutet!


Budföring och platsliggning gick lika bra idag som igår, fast inte Janne var mottagare. ;-)

Men han är ju lite för vaken för mattes psyke, på väg mot mottagaren får han syn på två fåglar som lyfter från ett träd, så det blev en liten båge, men han fullföljde bra. Vad är oddsen att dom ska hinna se två fåglar högt upp i skyn när dom springer i fullfart???

Jag anar att denna vakenhet kommer att göra att han blir oerhört kännslig i agilitysammanhang, på gott och ont...


Själva lydnadsdelen var som sagt något sämre än gårdagen, men helt OK.

En domare var samma båda dagarna och han sänkte betygen med 14 poäng.

Det märktes redan på linförigheten att han började bli trött i skallen. Han gick väl hyfsat, men vi krockade lite vid vänster om och vid höger om halt satte han sig bakom mig...

Jag berömde och peppade ordentligt mellan momenten och det hjälpte nog endel.

Framförgåendet var betydligt längre idag, vilket gjorde att Roo blev något osäker och nosade lite vid första halten. Det var nog så att det var rätt längd idag och lite för kort igår, tror jag. Hur som så går han ut lite snett men håller avståndet bra.


Läggandet var något segare än vanligt, men inte mycket, kan var så att det var den mentala tröttheten som var orsak till det.

Inkallningen är bra, han saktar in lite någon meter framför mig, så det ska vi jobba lite med under vintern.


Apporteringen gjorde han precis som igår, fullfart ut, grepp, och in mot min högra sida och släpte där apporten. Dubbla extrakommandon fick jag ta till innan han satt fint vid min sida.

Kanske hade han tagit den och kommit in utan dk, men va fasen, man blir ju irriterad...

Avlämningarna har dock varit bra båda dagarna!

Hoppet är fortsatt bra, men idag satte han sig något långsamt.


Han var som sagt lite segare idag, men jag tror det beror på att han hade en tävlingsdag i huvudet från gårdagen. Han är ju som sagt inte så rutinerad på tävlingar.

Jag är i vilket fall som helst oerhört stolt över Jackaroo, han har hållt ihop långt bättre än vad jag hade vågat hoppas på!


Dagens poäng:


SPÅR:                  10      10

BUDFÖRING:        10      10

PLATS:                10      10

LINFÖRIGHET:      7        8

FRAMFÖRG.:       7.5     7.5

LÄGGANDE:         9        9

INKALLNING:        9       10

APPORTERING:     5        5

HOPP:                 9.5     9.5


Totalt 280 poäng och uppflyttad!!!

Nu blir det till att träna in lite nya moment under vintern. Jag kommer också att lägga mer tid på agilityn en tid nu, så han får lite vila från lydnadsnötandet. Först ska vi dock suga på den här karamellen ett tag!


Ovido - Quiz & Flashcards