Roo

Direktlänk till inlägg 2 juni 2007

Funderar på att sluta tävla agility...

Av Åsa - 2 juni 2007 22:20

... ja inofficiellt alltså.

Jag tar det från början, vi hade KM igår kväll och jag åkte dit i förhoppningen att göra två riktigt bra lopp, men vad händer? Jag kör fullkommligt bort Algot i första loppet, agility och i hopp är vi inte på samma planet!


Agilityklassen var rätt enkel, en riktig fälla för mig och Algot, när han kom ur slalom ser han två hinder som står på rak linje för honom, men han ska in i en tunnel som ligger rakt efter hinder ett. Hur bra vi löst det får vi aldrig veta för jag lyckas stå mitt framför gungan i ett tidigare skede så han far upp på A-hindret istället. Helt sanslöst att lyckas med det, faktiskt, annalys kommer senare.

Hopploppet var betydligt krångligare, man skulle genom en lång rak tunnel fyra gånger, tre gånger åt ena hållet och en åt andra. Jag hamnar fel tidigt och sen blev det pannkaka av alltihop.


Har analyserat loppen endel nu, vet ju sen tidigare att jag har haft svårt att fokusera på månadstävlingarna, men trodde att jag skulle klara det på KM som faktiskt gäller något.

Banvandringen skötte jag bra, var koncentrerad och tänkte på Algot's linje och allt sådant, innan jag skulle starta gick jag igenom banan i huvudet som jag brukar, men det känns ändå fel på något sätt. Kommer på att jag bara gått banan siffermässigt i huvudet, inte handlingsmässigt, detta kommer jag på innan jag startar men gör inget åt det, utan startar och så går det som det går...

Anledning till att jag hamnar så totalfel före gungan tror jag beror på att jag missbedömde hela situationen. Algot kom ner för A:t och skulle diagonalt framåt över ett hinder och sen 180 grader tillbaka över ett annat hinder och upp på gungan, jag trodde han skulle flyta ut mer i svängen ( = ge mig tid att genomföra f.b.), men i och med att det bara fanns ett hinder som var naturligt att ta för Algot, det rätta, så svängde han snävt och jag hamnade i tidsnöd. Jag kände det under loppet, men försökte genomföra f.b ändå, borde backat och skickat honom på gungan för att sen byta bakom. Eftersom jag står still vid A-hindret's kontaktfält så har jag inte någon fart när jag ska börja med f.b och Algot accelererar ju något fortare än vad jag gör...


I hopploppet ska jag bara gå in och gasa och det funkar inte, jag springer på och tappar fokus så jag håller på att glömma banan, kommer på försent att jag skulle dra mig ut åt höger vid ett tillfälle för att få Algot på rätt sida om ett hinder och sedan vända honom åt höger, nu kom jag för nära Algot och han läste det som om jag skulle göra ett bakombyte och svängde vänster. Det hade inte varit ett problem om jag inte försökt rädda det hela genom att backa, då hoppade han baklänges över samma hinder... Efter det fortsatte det att strula, men en glad och lycklig Algot susade över sista hindret och fick sin älskade leksak!


Så nu är frågan om jag ska skippa att tävla inofficiellt, för att slippa göra så mycket fel med Algot, eller om jag ska kämpa på och föröka lära mig att fokusera ordentligt även på dessa tävlingar???????????????????????????????

Det fungerar ju faktiskt rätt bra på officiella tävlingar nu, har ju en första, en andra och en femte plats + två kanon lopp med rivningar som räckt till seger respektive en andra plats om rivningen uteblivit... Handlingsmässigt har dessa fem lopp varit riktigt, riktigt bra genomförda. Ja, ja får fundera på det där ett tag, nya tag i Frövi om en vecka i alla fall.



Nu till det roliga: Husse och Amy VANN largeklassen!!! Tanten kan än.

Och ännu roligar blev det; Husse och Alva VANN smallklassen!!! För andra året i rad dessutom. Tur att någon kan hålla fokus i alla fall.


Efter tävlandet blev det grillat och potatissallad, gott, gottigott, gott.

Nu blir det gonatt så jag orkar spåra med Roo i morgonbitti, vi har kurs klockan nio.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards