Roo

Direktlänk till inlägg 9 juni 2007

1:a eller 4:a - vilket är bäst?

Av Åsa - 9 juni 2007 21:19

En enkel fråga med ett självklart svar kanske, fast inte när det gäller agility.

Förklaring till frågeställningen i rubriken kommer längre ner, jag tar det från början.


Vaknar när klockan ringer kl 7, går ner för att gå ut med hundarna och kollar termometern, 22.7 grader!!! Straxt efter klockan 7 alltså, det kommer att bli hett idag.

På plats i Frövi står det i stort sett still och solen gassar, Algot har startnummer ett i första klassen, agility, för dagen. Banan verkar riktigt kul med en lång mjuk ytterkurva mitt i banan som bygger mycket fart för hundarna. Den stora svårigheten på banan ligger precis innan "ytterkurvan" börjar, man kom till en lång böjd tunnel och skulle in i bortre ingången, inget problem kan tyckas, det var väl bara det att det en meter utanför den ingången låg en kort rak tunnel och lyste i kapp med solen med sin ingång.

Jag hade bestämt mig för att vara på Algot lite röstmässigt och springa mot rätt öppning - inga problem, helt klockrent, tror inte ens han såg den andra tunneln. Han rev sen ett hinder direkt efter den korta tunneln.

Himla skönt att han lyssnar så fint, kom tight och fint runt ett hinderstöd på slutet, men så blev jag lite nonchalant hindret efter så vi fick en vägran på det. Är van vid att han suger på det som finns, men det var väl för att jag hade hållt hårt i honom tidigare under loppet som han följde mig vid sidan av hindret, något att tänka på i framtida lopp.


Alva och Amy's klass två lopp skulle krocka så jag fick springa med Amy i hopptvåan.

Husse och Alva gör ett fint lopp med snabbast tid och vinner, bara en lite detalj, hon hoppade balansens kontaktfält... Så det blev ingen sista pinne för henne där.

Amy känns lite seg men går ett bra felfritt lopp som räcker till fjärde plats och sista pinnen. Så nu är tanten även uppe i hopptrean!!!

Tiden var inte så dålig heller, men jag saknade det där lilla sista, men vad gör det en sån här dag?


I hopptrean är Alva först ut och efter att ha väntat och väntat på ett lunchuppehåll så håller husse på att missa starten, så han får springa dit. Ingen bra uppladdning och en disk som följd, tunneln var roligare än slalom.

Starten var en lång diagonal med en kombination, efter hinder fyra kom dom rakt mot en tunnel med skymd öppning, men skulle åt andra hållet in i slalom, lösningen med Algot var lika enkel som klockren, startar med honom på min högra sida, springer med upp och säger slalom precis som han hoppar fyran och drar mig åt vänster mot slalomet. Efter det följer ett vanligt staket på tre hinder parallellt med slalomet, när han ska tillbaks ner över hinder åtta så drar han in i den förb...ade tunneln. Känslan var att han kollade på mig men vände tillbaks mot tunnel. "Vänta jag ska bara", typ.


Något irriterande, vad som dock är mer irriterande är att jag fortsätter halvhjärtat. Jag hade bestämt mig för att ta mig in i en box och med ett framförbyte leda honom ut i hörnet och in över nästa hinder, nu sprang jag inte på utan fick dra ut honom, vilket fungerade bra förutom att han aldrig tog hindret in i boxen igen utan for in i, hör och häpna, en tunnel. Svor något om tunnelidiot samtidigt som vi drog iväg på ett förlösande upplopp.


Måste verkligen säga att banorna har varit skitkul att springa, fartiga med en hel del små klurigheter! Tummen upp för Sven Åfeldt!!!


Min känsla att han visste vart han skulle innan vi diskade oss, men "bara skulle först", fick jag bekräftat av Johanna E. som sett loppet från precis det hörnet av banan, hon sa att det såg ut som han tänkte "jag kommer, men tunnlar är ju bara SÅ kul så jag tar den här först".

Det är kanon att han älskar tunnlarna, då går det fort igenom dom, det är bara för mig att tänka lite extra på det och aldrig tro att han inte ser dom, eller inte tänker på dom... Ett litet tag i örat, mentalt alltså!


Amy diskade sig i agilityklassen, men hon hade ju redan presterat.


Är mycket nöjd med Algot's lopp idag, det är självklart småjusteringar som behövs.

Att tänka extra på är:

* Har jag hållt i honom under loppet så får jag räkna med att han blir känsligare på mina signaler.

* Tunnlar är SKITKUL!!!

* Rivningar, börjar bli många nu, något han inte haft förut, måste försöka lista ut varför. Eller många och många, men tre i år, det är nog vad han haft på hela övriga tävlingstiden (ca 3 år).


Svaret för dagen är naturligtvis 4:a! Eller varför inte 8:a som min lilla Supergotte blev i agilityklassen, helt sjukt att han med tio fel kan hamna där och framför allt att tiden räcker så långt med tanke på våra kassa kontaktfält.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards