Roo

Direktlänk till inlägg 13 juni 2007

Härlig träning.

Av Åsa - 13 juni 2007 21:10

Så där då har man återigen varit ledig en dag, har målat lite staket, handlat hundmat, tagit ut tabletter utifall att vår buppar skulle bli ormbitna, ve och fasa.

Dessutom har jag lagt ett spår åt Roo i "min" gamla skog, Mulleskogen, där vi alltid var med skolan och där vi gick med alla grannhundar som man tjatade sig till att få gå ut med.

Spåret gick rätt OK, det blev mitt på dan, ca 23 grader, det gick över två större stigar vilket inte innebar något problem, där i mot så tappade han det precis i början. Han har väldigt svårt att ta det lugnt och vara nogrann direkt från start, det är väl lite av en mognads grej, men vi jobbar på, både han och jag tycker verkligen att det är kul.


På kvällen så var det dax för träningsgruppen i agility.  En kul övning som jag sett på nätet i en blogg, som diskuterats endel. Det är alltid lika roligt att läsa alla dessa diskussioner om serpentiner hit och lead out dit.Inte för att jag fattar allt utan mer för att när man sätter upp kombinationen och kör den och allt bara flyter så är det så skönt. Kan ärligt säga att Algot och jag hade inga handlingsproblem på den övningen, förutom att jag glömde vart jag skulle första vändan. När man sen tänker på hur man körde och läser igenom dikussionerna igen så gjorde jag nog både lead out och serpentin...

Jaja, man behöver ju inte ha namn på allt bara man vet vart man ska välja vad.


Vi la till en balans till vänster om övningen och ett slalom till höger (ungefär där de onumrerade hindren står), mest för att det är många i gruppen som behöver träna på det, inklusive jag.

Allra först körde jag en rundbane start med Algot med start på ettan, rakt fram in i tunneln, rakt över två hinder och 180 grader in i slalom, tunnel och upp på balansen, det var tanken...

Algot var grymt sugen på sin leksak som låg vid balansen slut, så när han kom ur tunneln första gången, drog han diagonalt över hindren och bort till leksaken... inte så uppskattat av matte! Efter att ha pratat lite allvar om det så gick han kanon, inga problem att vända upp mot slalom.

Omgång två körde vi samma start men istället för att gå in i tunneln tog vi hinder 7 och rätt in i slalom (kl 3-ingång) sen tolvan, in i mellan, ettan bakifrån och upp på balansen. Första varvet drog han till leksaken efter tredje hindret...  Återigen ett snack och sen klockrent, riktigt snygg slalomingång och bra tryck hela vägen, han hade inga problem med att jag drog åt höger för att förbereda mig in för "mellan" biten.


Kontaktfälten var mycket bra idag, han ökar till och med sista biten, tränade även enskilt på gamla A-hindret och även där är farten bättre än förrut.


Jackaroo fick komma ut och köra rundbanan med godisskål i slutet, han gick verkligen kanon idag, sprang bara förbi ett hinder i högervarv, när han kom ur tunneln. Suget på hinder börjar komma, han tog diagonalen spontant när jag var på väg att träna slalom.

Slalomen var ett tag sen vi tränade, har inte fått upp pinnarna hemma igen, men tycker han skötte det bra oxå. Han har ju väldigt bråttom, men när han väl samlar ihop sig går han tolv pinnar både åt höger och vänster.


Till sist körde jag den numrerade övning, först vände jag Algot in mot trean efter fyran, det gick bra, han kom väldigt snävt, men han tappade fart redan mellan 3 och 4, så jag provade med att göra ett framförbyte mellan 3 och 4 och sedan vända honom utåt. Högre fart, men kändes avigt mot femman och sexan.

Tog sen emot honom på baksidan av 7 och skickade in på 8, gjorde sen dubbla framförbyten (före och efter 9), antar att man kunde sprungit rakt ner från 7 och tagit emot på baksidan av 9. Det känns dock som man får tightare sväng och mer kontroll över hunden med dubbla byten, dessutom får man igång fötterna och det är ju aldrig fel!

På slutet av övningen tog jag honom utåt efter elvan, då med ett byte före och ett efter hindret för att få tighta svängar.


Känns som Algot gick ruggigt bra idag, även om han var lite väl het på leksaken. =) Det måste väl i sin tur betyda att jag var på hugget och skötte mig oxå?!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards