Roo

Direktlänk till inlägg 27 juni 2007

Agilityträning

Av Åsa - 27 juni 2007 20:56

Dagen började med att jag äntligen kom iväg och klippte mig, det var nog över ett år sen sist. Skönt med kortare hår som inte är ivägen hela tiden.

 Hund kunde jag prata med frisören hela tiden oxå då han och sambon skulle hämta hem en valp snart.


Ett stopp för inhandling av lite vattenväxter blev det på plantagen, en näckros och två flytande växter. Det tog väl ca 30 sekunder efter det att jag lagt dom i tunnan, innan jag såg Algot smyga iväg med den ena växten i munnen...

Amy var inte heller sen att försöka, två gånger dessutom, får väl se hur länge dom överlever...


Agilityträning blev det sen på kvällen, vi var bar tre ur träningsgruppen så det blev en kort, men intensiv träning. Övningen bestod av en dubbelbox med en lång böjd tunnel runt ena övre boxhörnet och ett hinder i det andra, så det bildade en "stjärna" och ett slalom efter längs med boxarna.


Körde en mängd olika kombinationer med Algot och det gick lysande, enda gången det blev fel var när jag skulle starta Algot över ett hinder in i boxen och sen trycka ut honom i hörnet och ta även nästa hinder inåt, då smet han bakom ryggen på mig. GRRRRRRRRRRR!!!

Jag blev säkert stilla ståendes och putade med rumpan, mitt gamla vanliga fel, men det spelar banne mig ingen roll, han ska helt enkelt inte springa bakom min rygg under några omständigheter. Bara att jobba vidare på det och röra på fläsket...  =)


Det blev fel oxå när han kom i fart in i klockan 3 ingång i slalom, där måste jag ropa på honom och styra honom tydligt, men det går åt rätt håll. Det ser jag som ett mindre problem, vi håller på att finslipa det och jag ville se hur mycket han kunde klara själv.


Jackaroo fick träna på de tre hindren som blir på rakan inne i boxen och sen vänster sväng in i tunneln.

Första föröket tog han hindren klockrent, men hade svårt att vika in i tunneln, men han vek faktiskt in även om det varit en vägran om det varit tävling.

Sen gjorde han ett par fina svängar in i tunneln, det var bara det att han drog förbi hinder tre och rätt in i tunneln. Ja det är bara att jobba vidare på hindersuget, för farten är det banne mig inget fel på, undan går det.


Lite slalom blev det oxå och det märks att det var ett tag sen, höger gick bra 12 pinnar, medans vänster fick jag ta bort pinnar och köra först 6 och sen 8. Ska nog köra en del på 6-8 pinnar, för när jag kommer efter blir han vinglig och går jag på förmycket missar han en port eller två. Med färre pinnar kan jag röra mig med mindre steg över kortare sträcka, vilket verkar underlätta för Roo. Det plus att jag sätter upp pinnarna hemma igen så blir det nog riktigt bra.


En liten lustig incident var när det kom en risen farandes över hela plan som skulle tränat budföring. Det lustiga i det är debaten som pågår på klubben att det måste upp staket för agilityhundarna stör och kan komma farandes... Verkar som bruksarna inte ska kasta sten i glashus kanske...

Inget hände för ingen av våra hundar var lösa just då och hunden som kom var nog inte ute efter bråk utan var mer nyfiken, men hade några utvalda av våra varit lösa hade det kunnat smällt ordentligt.

Är glad att Algot var i bilen just då så han slapp den upplevelsen i och med att han varit utsatt för ett antal påhopp under sina fem år, alla gånger av stora svarta hundar dessutom.


Jackaroo ställde sig rakt ut i kopplet och skällde, när hunden sen var infångad sa jag fot och belönade så fort han tittade på mig, så jag tror inte att han tog någon skada av det, han släppte intresset för hunden väldigt fort, så det var ju skönt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards