Roo

Alla inlägg den 26 september 2007

Av Åsa - 26 september 2007 22:01

I kväll var jag och Roo i väg till Prickis för att träna lydnad.

Det var rätt många där och ganska trångt så Roo tyckte det var oerhört läskigt, mattes lilla fegis.


Han fick ligga och kolla av läget ett tag först. På linförigheten var han väldigt splittrad så det la vi ner när han inte släppte de andra hundarna. Jag trodde nog att han skulle släppa efter ett tag, så jag körde nog på lite längre än jag borde... Ingen större skada skedd dock, hopp och inkallning gick bra.

När en grupp la plats gick jag ut på en stubbåker och körde framförgående och där var han helt avslappnad och gjorde det bra. Han ville dock nosa lite, men tog upp nosen så fort jag se NEJ.


Under hans platsliggning hade han koll på vår klubbkamrat Ester som löpte, men han låg hela tiden, fick säga åt honom ett par gånger för att han nosade framför allt i luften. Tycker dock att han skötte sig bra med tanke på att han var rätt osäker och det var mycket runt omkring.


Jobbade lite med apporteringen till slut och E-B kom med tipset att jag ska hjälpa honom med ett extra "sitt still/kvar" komando så han inte förflyttar sig vid avlämnandet. När jag så skulle prova det, var vi båda helt slut i skallen, Roo var ofokuserad och jag blev irriterad...  Måste bli bättre på att vara sjyst mot min lilla kille, ska försöka bättra mig på att säga NEJ med bestämd röst och ge komandot med positiv stämma. Inte som nu att jag gärna korrigerar honom med komandot...

Lovar bättring!


Algot fick var ute en stund och spana runt på alla hemska schäfrar och rottisar, han har ju lite problem med stora hundar efter ett antal incidenter. Han fick ett hysteriskt utbrott på E-B Quiri men vi stog kvar och pratade en stund och efter ett tag fick hon tom lukta på honom utan att han flög på henne. Det rykte dock lite i mustachen...


Fick tips av Prickis om lf också, som vi provade lite. Det handlar om att öka förväntan så han gillar att gå fot. Vi får jobba lite på det så får vi se hur det går, testa ytterst lite och det kändes rätt OK.


Det är två mycket trött killar som ligger här och snarkar och nu ska jag göra dom sällskap. Go natt.

Ovido - Quiz & Flashcards