Roo

Direktlänk till inlägg 10 februari 2008

Skott

Av Åsa - 10 februari 2008 19:49

Jag är fortsatt trött, skulle verkligen behöva lite sol snart. Det har varit en lugn söndag med lite TV-sport och sen hundträning. Lite "nyttigt" har det blivit också som handling och tvättning.


Idag fick jag äntligen till det med skotträningen, har inte lyckats komma till klubben när det skjuts tidigare. Så nu hade Roo inte hört skott sen MH:t. Jag hade tänkt att träna lite under första skotten och sen lägga ner honom bredvid de andra hundarna om han var lugn. Nu körde dom andra en budföring med skott först och då tränade jag frittfölj, och han sneglade väl lite på första skotten men det var knappt synligt och vid andra rörde han inte en min. När Lotta sen frågade om jag ville ha en budföring också så tackade jag ja till det.

Eftersom det var första gången, så kom skotten nära "målet". Tror inte han så mycket som vickade på öronen, fullt ös och helt OK ingångar. Eftersom jag skulle till ridhuset och träna agility också så var jag tvungen att åka efter detta, så platsen med skott får vänta lite till.


Innan hade jag dock tränat lite av varje, började med lite linförighet och det gick väl okey, men jag ska försöka ta tag i kontakten nu. Tror det behövs för att vi ska få till det där lilla extra. Jag är ju egentligen inget fan av hundar som går och stirrar på sin förare, jag vet att det flesta tycker det är jättefint, men jag vet inte jag, tycker mest det ser fånigt och onaturligt ut...

Hur som helst behöver vi ha lite bättre kontakt eftersom vi kolliderar lite i vänstersvängarna. Det får bli ett lunchprojekt!!! Korta intensiva träningar.


Gjorde ett långt framförgående också och han dick ut jättefint och nosade inte en enda gång idag fast det var så pass långt. Han vrider sig lite i halterna, men det tänker jag inte slita ihjäl mig på.


Det blev även hopp - apport och metallen och vad ska man säga han älskar apportering!!! Han ville gärna tjuva på hoppet men höll sig tillslut i skinnet.

Han var på väg att springa vid sidan av hindret på återhoppet, men vek in fint när jag sa "hopp".

Metallen är lika kul den, fullfart ut och fullfart in. Vid första försöket slog han framtassarna på den innan han greppade, men vid andra var det klockrent.

När dom andra dök upp så blev det en platsliggning, skulle tippa på att det var runt fem minter dom låg. Roo låg lugnt och fint fast det tränades bakom dom, lite småsniffande mellan varven, men det var det lilla .


Han även med fjärren och rutan. Efter ett par tillsägelser på fjärren så gick det bra, han hade lite svårt med att fokusera när det var några som tränade  med en unghund i närheten. Dom hade lite visslingar och ljud för sig, men det är strålande med sådan störning!

Rutan sprang han fint in i de två första gångerna, när jag sen bytte sida att skicka in ifrån så sprang han till en kon. Tillslut la jag ut leksaken bakom och då gick det bra. Vid sista sidbytet gick det bra direkt. Ja det finns mycket att jobba med där, men jag tror det kommer sitta bra när det väl släpper.


Hem och hämta resten av jyckarna och iväg till ridhuset.

Algot fick börja med en raka som såg ut som den jag körde i onsdags fast det var ytterligare ett hopp. Jag ställde en skål efter sista hindret, men Algot ville hellre ha sin boll än korven. Visst gillar han korv men tennisboll det är grejer det!

Sen blev det övningen med balans och gungan. Det var hopp, hopp, balans på rak linje och sen låg det en kort tunnel till vänster om balansen och gungan till höger. Det var bara ca en meter mellan in och uppgångar. Jag började med att köra rakt fram med skålen efter balansen. Dels hjälpte det Algot att välja rätt och sen blev farten över balansen bättre. Avslutade med att skicka honom genom den böjda tunneln som låg bakom balansen, olika ingångar innan bollen kom.

Senare började jag likadant men fortsatte efter tunneln genom däcket och in i den korta tunneln, förbi balansens uppfart och upp på gungan. Första varvet drog Algot rakt fram över hoppen efter korta tunneln, jag blev sen och panikskrek, som om det skulle hjälpa... ;-)

Det andra försöken gick bara fint, jag hade visst fuskat och klivit över balansen en gång och fick påpekat att jag var "diskad". Det stämmer ju, så det var bara att skärpa sig lite till och röra lite mer på fötterna.

Sist så blev det en handlingsövning med två tunnlar intill varandra. Han skötte sig bra mattes lilla tunnelidiot, så det betyder väl att matte var rätt OK också antar jag...


Roo fick jobba på slalomövningen och gjorde det så himla bra mellan varven, såg för första gången hur han kortade upp sig för att klara portarna. Fortfarande så händer det ju att han bara går in och drar vidare i slalomet, men det är på rätt väg.

Vid balansövningen körde jag hopp, hopp, tunnel som start, skickade genom däcket och in i böjda tunneln och upp på balansen. Jag glömde tyvärr att jag har en stor och orutinerad hund, så när han kom ur böjda tunneln hjälpte jag inte honom att räta upp sig mot balansen utan väl upp på den samma kämpade han hårt för att hålla sig kvar, men lyckades inte.

Ett par gånger sen sprang han upp och hoppade av för att dra mot korta tunneln istaället. Tror inte han blev direkt rädd, men uppenbarligen lite uppjagad. Jag lugnade ner och körde enbart balansen och det gick bra.

Sen var det inget problem med uppfarten och farten över balansen, men däremot hoppade han nerfarten inte mindre än tre gånger idag...

Då jag kände att jag började bli tokig på honom bröt jag där för dagen. Ingen mening att jobba med så viktiga saker som kontaktfälten när man börjar bli irriterad.  Har ju redan sabbat Algot's på det sättet. Ska träna på det igen på onsdag, lugna och sansad.

Gungan gick däremot jättebra idag, han till och med sprang upp på den med fart. Det släpper så sakteliga.


Alva körde slalomövningen och var på hugget, missade ingången nån gång när hon blev för het, men hon börjar se säkrare ut. Kontaktfälten gick bra idag, hon börjar få kläm på vad som gäller.

Amy fick bara ren motivation idag. Slalomövningen och en rundbana med tunnlarna. Bra fart var det på tanten!


Till veckan blir det kontaktövningar och apporterings avlämningar som står på schemat. Lite kryp och vittring ska det väl bli med och ev. ett spår.



 
 
Maria & Sumo

Maria & Sumo

12 februari 2008 10:18

Ni tränar flitigt, kul att de gick bra med skott träningen ;o).. Den hunden verkar inte bli rädd för mycket.
Du jag kan förstå vad du menar med att folk är som galna på REA, de är inte allt för skojigt när man jobbar då hihi...

http://sumo.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards