Roo

Direktlänk till inlägg 13 februari 2008

Dagen blev inte så dum trotts allt...

Av Åsa - 13 februari 2008 19:09

Vaknade straxt efter sex i morse och kände doften av rostat bröd, en tanke om att gå upp och äta frukost för att sen hinna med ett spår innan jag skulle träffa Inger kl. 10 hann slå mig innan jag somnade om igen.

När jag sen vaknade vid halvåtta skar det i huvudet över högra ögat. Suck man skulle alltså gått upp första gången man vaknade...

Solen strålade i alla fall så det blev prommis med hundarna innan frukost som inkluderade treo.


Väl på klubben fick Algot träna lite fotposition och hoppet, om jag bara kunde få honom att sätta sig korrekt första gången istället för att räta in sig efter en sekundså skulle det se riktigt bra ut. Bara att jobba vidare.


Inger och jag la upp en plan för dagens träning och vi började med sittande och liggande i grupp.

Sittande har Roo gjort väldigt lite, men han skötte sig bra, han la sig efter ett par minuter, men efter en tillrättelse så satt han fint tiden ut (ytterligare en dryg minut). Det var väl i längsta laget för lillkillen, men han satt väldigt fint, rörde inte en tass förens han la sig. Tycker att det var bra att han la sig så jag fick chansen att korrigera också, blir lättare för honom att skilja på rätt och fel då.

Platsen låg dom fem minuter och mot slutet blev Roo något nosig och han sträkte även ut framtassarna en dm. Även om det bara var en sträckning, inget kryp så blev han korrigerad på det också, det är nolltollerans på platsen och sittande i grupp!


Sen körde jag igenom Inger och Pippi i eliten och det är en cool madam det där, Pippi alltså ;-). Het som attan i fria följet, hon nafsar efter Inger's knän mellan varven. Annars gick hon väl OK, vittringen var skitsnygg, men frågan var väl om nosen var på eller om hon hade tur...


Sen blev det Roo som skulle tränas lite, började med lite fritt följ och han hade lite positionsproblem för dagen, lite långt fram mellan varven och lite vid ibland. Han höll dock bra koll på matte även när det kom bilar och folk på parkeringen. Ska köra lite mer korta pass igen och prioritera position, så blir det nog bra.

Läggandet, ja vad ska man säga där. Undrar om hon verkligen vill att jag ska ligga eller ska jag sitta, nä jag lägger mig det är nog det hon vill... Typ.

Tredje försöket blev bra i alla fall!

Inkallningen var bra, han håller numera tempot bra hela vägen in, duktig kille.

Ställandet var bra, men så satte han sig på Inger's "sätt ner hunden". Ställde  om honom och då gick det bra. Det märks att han inte är helt van vid komendering.


Apporteringen gick bra om det inte vore för de eländiga avlämningarna, jaja vi kämpar vidare med det, dom har i alla fall blivit bättre. På metallen tjuvade han, han älskar verkligen apporterings momenten.

Hoppet var kanon idag både ettans och tvåans.

Innan vi tog tag i de lite svårare momenten fick vi en tandvise träning också. Det är ett moment man förtränger, i alla fall jag. Han satt fint hela tiden i alla fall och Inger fick lyfta läpparna som hon ville.


Rutan fick jag lite nya ideér på som vi ska testa, tror mycket på V-metoden! Känns helt enkelt som dom kommer förstå innebörden med konerna då. Vi får prova och se, jag har ju kört lite liknande men  inte med V-formad ruta. Dax att skaffa hem lite riktiga koner kanske.

Fjärren gör han bra på det sättet att han flyttar inte tassarna, men han fortsätter med att fundera på om man verkligen ska sätta sig upp när matte säger SITT...

Måste tänka på att inte bli irriterad när han inte gör skiftena, han blir nämligen lite krokig och krum i ryggen då. Eller jag tror att det kan ha med det att göra, han är kännslig på mattes humör den lilla killen. Även när han var krum i ryggen höll han koll på tassarna så det var bra!


Sist fick Inger kolla krypet och det skötte han rätt bra idag, inte fullt så het, men visst han tjuvstartar i mellan åt, men han kröp rakt och höll sig låg. Han blev väl något hög någon gång, men han håller upp nosen och är duktig tycker matten.


Sen blev det Electras tur och hon skötte sig bra, gjode en finfin ruta, la sig första gången men sen var det kanon!


När Inger fick åka och jobba stannade jag och doggarna för att träna lite agility också.

Fortsatte med skål åt Algot och han visar redan bättre fart, dock skiter han i korven och osten och vill ha bollen, men skålen med godis i har ju efekt så den får väl stå där, han tar bitarna ibland men långt ifrån alltid.

Lite stuts, gunga och slalom blev det också.


Alva går verkligen framåt på k.f så det känns kul, blev inte så mycket mer träning för henne, ett par slalom bara.

Amy fick bara komma ut och knalla runt lite, ett slalom blev det nog i alla fall.


Roo gjorde jättefina slalom (8-pinnars), med fart in i det och med mig springades bredvid. Fick ta gungan några vändor också, det var väl lite väl försiktigt igen. Kanske beror det på att han började bli trött i skallen, eller så var det en liten tillbakagång, hursom pressade jag inte honom mer där för dagen.

Även han fick träna A-hindret och hans hoppande k.f var borta igen, nu såg det ut som vanligt igen. SKÖNT!!!


Efter all träning åkte vi och handlade mer träningsgodis. Vi hälsade även på mamma och pappa, så bupparna ficl lite extra godis! Jag passade på att tvätta bilen, så nu får vi hoppas på torrt och fint väder några dagar till så det int ekänns helt förjäves...


På hemvägen stannade vi vid Säbylundsjön, så hundarna fick springa av sig i vattenbrynet och busa i sanden, det var tunn is på sjön så något bada blev det inte, men lite blöta tassar i alla fall. Kan säga att jag NJÖT av solen, det kändes verkligen som vår. HÄRLIGT!!!


Så dagen som började med skallebank slutade i härlig vårsol!








 
 
Maria & Sumo

Maria & Sumo

13 februari 2008 23:41

Hmm ja klockan 6 va väl ändå att ta i!!
Så tidigt skulle inte jag vilja gå upp i alla fall hihi. Kul att det går så bra samnt att ni fick tur med vädret denna fina dag ;o).
Synd bara att man skulle jobba annars hade jag gjort er sälskap på klubben ;o).
Duktig du är som tvättat bilen, hoppas nu att vädret håller i sig så inte bilen blir skitig igen ;o). Trött på blaskigt och tråkigt väder de ha vi fått nog av.

http://sumo.bloggagratis.se

 
Johanna

Johanna

15 februari 2008 12:36

Hej Åsa!

Hoppas allt är väl med dig. Hur gick det med slalomet? Körde du koppelmetoden?

http://hem.bredband.net/b641992/index.htm

 
Emelie & Ester

Emelie & Ester

15 februari 2008 21:56

Låter bra att vi kan få lite tips på vår framförbyten träning. Vi ses! Ha en trevlig helg du oxå!

http://emelieshundtraning.se

 
Ylva

Ylva

19 februari 2008 10:37

Vilken härlig dag! Jag blir riktigt glad av att läsa dagens blogg. :)

Och det är klart att små hundar springer. Men så fort?! ;)

http://www.grusifer.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards