Roo

Direktlänk till inlägg 22 februari 2008

Stormig träning och SNÖ!

Av Åsa - 22 februari 2008 21:12

Ledig dag har blivit lika med förmiddagsträning för mig och hundarna, idag blev det rutan, början till inkallning med stå och så agility förstås. Det stormade rejält, så efter träningen var vi mer urblåsta än vanligt... :-)


Roo fick börja med rutan och jag provade V-metoden, de främre konerna står med en knapp meter i mellan istället för tre, sätter upp hunden mitt för "hålet" och lägger en leksak en bit bortanför rutan och skickar på. Det gick kanon, jag varvade med att skicka honom rakt igenom och att stanna honom i rutan. Sen tog jag bort leksaken och skickade igen, inga problem! Kommer stå när och jobba med förståelsen för konerna först, det blev några bakslag när jag bytte position och inte var precis till höger om honom, då rundade han en kon. När han väl förstår att rutan betyder spring rakt in mellan de två konerna rakt framför dig så kommer inte avståndet bli ett problem. Det är ju trots allt det som det handlar om att springa rakt fram i full fart tills matte säger något annat, mitten ska matte hålla reda på. ;-) 


Sen blev det en rundbana med A-hindret och slalom, ett gäng hopphinder och däcket.

A-hindret var bra förutom att han tjuvade två gånger från k.f., så det är dax att backa lite där så han inte tappar grunderna. Slalom såg bättre ut idag mot senast, tror det bara blev en miss i slalomet däremot så stack han efter 10 respektive 8 portar några gånger när däcket var nästa hinder...

Däcket har ett ruggigt sug för lillkillen, känns som det är hinder nr. 1 för Roo. Det var bra fart genom slalomen och inga problem med att jag sprang på bredvid!


Algot fick köra över A-hindret fyra gånger åt olika håll, då jag inte hade något supergodis med mig så blev det tennisboll som belöning. Kommer nog varva belöningarna så han inte riktig vet vad som kommer och belöna efter hur bra fart det är. Utebliven belöning för utebliven fart funkar liksom inte, utan är det bättre än genomsnittet så blir det JACKPOT i belöning och sen slutar vi med just k.f.-träning för dagen. Dock ska jag nog passa mig för att sluta med träningen direkt efter då han ser fortsatt arbete som en belöning i sig.

När matte sen var trött så fick Algot träna slalom på ett annorlunda sett. Jag satt tre-fyra meter ut från slalom i höjd med mitten och skickade honom åt höger och vänster. Han hade lite jobbigt att jobba alla pinnarna i början men det kom ganska snart. Åt vänster så fick jag flytta med ner lite först för att han skulle hitta in i första porten, men till slut så hittade han rätt även från mitten! Duktig liten Gotte!!!


Amy fick komma ut och köra ett par varv, sen visade hon tydligt att hon tränat klart, hon tog bollen och sprang till bilen...

Då fick Alven komma ut och där var det kontaktfält och slalom som var på schemat. K.f ser mycket bättre ut, när hon går upp från sidan så gör hon det bra, men när hon kommer med fart över hela hindret så hinner hon inte riktigt med att stanna. Det syns att hon börjar förstå vad matte vill för hon far upp igen och stannar 2+2, men så kan vi ju inte ha det så det får slipas vidare. Slalomen går fortsatt bra under press, men hon blir osäker om man inte följer med hela vägen, typ stannar upp eller går ut i sidled för att förbereda ett byte, men vi kämpar på.


Roo fick komma ut och träna lite på gungan och antingen är den gamla gungan som finns ute mycket läskigare än den vi har i ridhuset eller så har vi fått ett bakslag. Det är lite irriterande att någon/några burit ut gungan på stora plan och sen inte ställt tillbaka den bland de andra hindrena. Jag orkar inte flytta den eller höga bordet så långt själv och skulle gärna ställt bordet under igen. Som sagt IRRITERANDE!!!

Sen blev det lite mer ruta och till sist så började jag prova olika allternativ för inkallning med ställande. Provade med target och med boll över huvudet och fastnade för det senare. Ska vi ha target måste den tränas om först då han har haft ett annat beteende på den när vi tränade kontaktfälten.

Det blev inte så många försök utan vi kände oss mest för.


På eftermiddagen körde jag upp mamma till Loka Brunn för en avslappnande spahelg, hon fick det i present av oss när hon fyllde 60 i januari. Pappa anländer i morgon för en gormetweekwend. Hoppas dom får det trevligt.

Det var fullt med snö i skogarna där uppe, det är bara 8-9 mil härifrån, men ändå en sån skillnad i vädret. Inte utan att man tycker att det är skönt med barmarken här!

Nu blir det lite slötitta på burken innan det blir natti natti.

 
 
Inger Pippi o Elektra

Inger Pippi o Elektra

23 februari 2008 10:18

Oh hjälp.......det är jag, det är bara att bekänna jag har ställt gungan på stora planen och glömt den där. Förlåt förlåt!!

Tur att ni ändå kunde träna en del....trots min blunder.

Glömska Inger

http://olsen.bloggagratis.se

 
Emelie & Ester

Emelie & Ester

23 februari 2008 19:18

Även jag tillhör dom skyldiga!! Men, vi tyckte den stod bra där..... SORRY!!

http://emelieshundtraning.se

 
Ingen bild

Biggan

24 februari 2008 20:03

Vilka jätteroliga banor du gjort till månadstävlingen. Kul för oss o kul för vovvarna. (Även om vi-ja du vet)

 
Bettan & Exo

Bettan & Exo

24 februari 2008 20:05

Kanon bra banor!! Sedan gjorde jag om den andra så den blev mer lik den första, för den gillade jag .....

http://exo.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards