Roo

Direktlänk till inlägg 24 februari 2008

Månadstävling - debut - 1 - 2 - 3 - 3

Av Åsa - 24 februari 2008 20:01

Det stormar fortfarande ute, och eftersom huvudet har dunkat i ett par dagar så har det inte blivit så mycket gjort. I går när jag kom från jobbet tog vi en prommis med hundarna och hade med oss ett gäng dummies.

Lite bilder finns på hemsidan, www.soltorp.com.


Idag var det månadstävling med hoppklasser och Roo skulle debutera på riktigt. Jag hade gjort banorna, en klass 1 som var en riktig springbana, en gamal hederlig M-bana som gjorde att hundarna fick mycket fart. Tanken var att hundarna skulle få ösa på för fullt och se om det blev problem med slalom och svängar när farten blev hög. Några föll väl i de fällorna och en hel del hade problem på upploppen, att hundarna inte drog hela vägen in i mål.

Men många fina lopp blev det också!


Alva var först ut och hon öste på fint, gick igång ordentligt i slalom, men höll sig cool nog för att fixa det. Bra drag på upploppet.

Algot och jag fick till det bra, fint slalom och snäva bra svängar, de få som var. Ett par sekunder snabbare än syrran.

När jag kampat med Amy innan start så såg jag helt plötsligt hur hon betedde sig konstigt. Jag öppnade munnen på henne och blodet rann och en tand hängde lös, det var bara att rycka loss den och sen ge järnet på banan. Hon var ordentligt på hugget och körde slalom så spånet rök runt tassarna!

Sen var det dax för debutanten och vilken debut han gjorde! Hade matte bara inte varit så feg hade han nog vunnit, nu blev det fem fel och en tredje plats! Han sitter så lugnt och fokuserat vid starten och bara exploderar på startkomandot, när han sen bara dundrar rätt in i slalom så fegar jag lite och går väl lugnt efter honom så han går ur i näst sista porten, han drar mot ett hinder åt höger. Han kommer dock fint tillbaka och tar sista porten, sen blir det fullt ös igen. Jag gjode inte som jag planerat, hm har man hört den förr??? Jag hade tänkt mig ett bakombyte innan en stjärna före sista rakan, för att jag inte trodde jag skulle hinna ett framförbyte i svängen innan. När jag kände att jag hann så gjorde jag bytet vilket ledde till att Roo svängde åt fel håll före stjärnan, det fanns en tunnel en bit bort åt det hållet! Han har inte full förståelse för att söka hinder själv än, är jag på vänster sida så bör han söka hinder åt vänster om det inte finns rakt fram, men det kommer. En tredje plats blev det i alla fall och en mycket stolt matte!!!


Klass 2 var lite mer svängar och klurigheter, men fortfarande mycket fart, måste säga banorna blev som jag hade tänkt mig. Vi behövde bara ta bort ett hinder, vända säck och långhopp sen kunde man siffra om. En av svårigheterna var att däcket var hinder två och säcken hinder tre...

En fälla som en del av de yngre hundarna gick i, bland annat min egen racerkelpie!


Alva var åter först ut, det var en passage som jag var osäker på hur jag skulle lösa med hundarna, jag valde att vara på nedersidan av hindren med Alva och det gick bra, men kändes som jag kom lite fel och var på väg att skicka henne fel. Hon frågade sen lite på upploppet så hon tappade lite tid där, men en andra plats räckte det till.

Hade jag fått banvandrat igen hade jag nog försökt få till det med Algot också, men nu fegade jag och tog ett säkrare allternativ för oss och fick till det perfekt. Så det var kanske rätt beslut trots allt, jag ska dock bygga upp den sekvensen och träna på. Algot går som ett spjut på upploppet, skulle inte komma på tanken att fråga matte om det är  rätt eller inte... Det gör att han drar ifrån syrran lite och vinner klassen!!!


Amy kändes något segare än i första klassen, men kämpade på bra och kom trea. När man ser filmen så ser hon ut att springa på rätt bra, gumman!

För Jackaroo blev starten som sagt för svår, han dök under däcket och for rätt in i säcken innan jag hann blinka. Efter det hittade han lite tunnlar som det inte var dax för, men han gör ett klockrent högerslalom och ett fint upplopp med bra släpp så jag är nöjd!

Efteråt så provade jag starten igen och på andra försöket så gick det vägen, trodde inte han skulle duck eftersom han älskar däcket, men säcken och tunnlar är ju också kul!!!


Efter att vi plockat undan tränade vi lite lydnad, det var jobbigt att fokusera efter agilitylopp och när det blev så trångt tyckte Roo, men han jobbade OK. Det var bara det att han glömt bort vad ställande under gång var, annars gick det mesta bra.

Lite l.f och en plats på ca tre minuter var problemfritt. Likaså läggandet och inkallning.

Rutan jobbade vi med en stund och eftersom vi kört agility måste ju matte mena att man ska hoppa över den ena konen och in i rutan........ ;-) Sicken sötnos man har!

Fjärren gjorde han jättebra första gången och sen fick vi kämpa lite med sättandet men avslutade med några bra skiften.

Allra sist fick han krypa och det är uppenbart att han ska vara slutkörd när vi kör det för shit va bra han kröp!


Sen bar det av hemmåt till färdiglagad mat. Tack älskling!!!


 
 
Emma och Harry

Emma och Harry

24 februari 2008 21:50

Hehe, vi föll i fällorna... Men jag vet att vi har taskiga upplopp... Tur att vi ska träna på det, för där kan man tjäna massor av tid!

Jätteroliga banor, kul för hundarna att få ösa på, det behövs.

Jag är superimpad av dig, du gjorde ju 8 bra lopp, det är häftigt! Jag måste snart skaffa mig hund nummer tåv så att jag får bättre kondis... ;)

http://herrharry.se

 
Maria & Sumo

Maria & Sumo

25 februari 2008 00:57

Vad kul att de gick bra ;o), hoppas de e bättre med Amy efter tanden lossnade.
Shiit vilken kondis du måste få efter allt springande och tränande ;o)...
Ser att det är många som är nöjda med dina braviga banor idag, vad kul. Synd bara att vi inte dök upp, fast de blev för sent med flytt och kartong bärande. Så Sumo fick sig en dusch i stället hihi....

http://sumo.bloggagratis.se

 
Ylva

Ylva

25 februari 2008 13:12

Härligt med fartbanor. Man ser dem ju inte lika ofta längre och ändå är ju knappast fart det lättaste att hantera. :)

http://www.grusifer.wordpress.com

 
Tina!

Tina!

25 februari 2008 17:55

Halloj! Tack för banorna i går!!
Passade mig ypperligt med tanke på Killen!!
Även Wiggo föresten då han är piss-svår å köra rakt fram!!
Hoppas det är ok för dig att din sida numer hamnat bland mina länkar..?? lättare å hålla koll då!!
Tina å hela ligan!!

http://landet.bloggagratis.se

 
Pia

Pia

25 februari 2008 20:34

Va kul att Jackaroo är så duktig!!!
Matte lär sig nog med tiden hon också :)

http://www.cefeus-kelpie.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards