Roo

Direktlänk till inlägg 27 februari 2008

Trevlig dag i skogen!

Av Åsa - 27 februari 2008 18:02

Det var jämngrått och regnade ihållande när vi vaknade i morse. Tur att man var inställt på att åka och spåra så huvudet fylldes med positiva tankar som bra spårväder osv.

Hade bestämt träff med Emelie och hennes Ester klockan tio i skogen. Jag la mitt spår som blev knappt 500 meter med 5 vinklar, en åt höger och och en spets i övrigt ca 90 graders åt vänster, 3 pinnar + slut. Spåret började längs med en smal stig som senare korsades, precis innan första vinkeln, sen bar det av i ca 50 meter innan första pinnen, korsade en större stig och sen vinkel två. Över en väg och in i skogen igen för pinne två, vinkel tre och sen brant uppför, precis på toppen, spetsvinkel och sen bar det av nerför igen, pinne tre mitt i nerförslutet. Tillsist högervinkel och spårslut.


Jag var duktigt varm när jag kom tillbaka till bilen, tog av mig tjocka tröjan och började fundera på vart Emelie var någonstan hon skulle ju lägga ett appell-liknade spår till Ester. Tog ut hundarna och rastade av dom och lät dom springa i sandbackarna i närheten, fortfarande ingen Emelie. Kollar telefonen, men har missat att lägga in hennens nummer, så jag går bortåt spåren och ropar efter henne men inget svar... Efter en litenstunds letande går jag tillbaka och funderar på att ringa 118118, men se då har hon hittat tillbaka! Hon hade visst förvillat sig en aning...

Lite fika innan det var dax att gå iväg med jyckarna.


Roo fick ett påsläpp rakt mot spåret, han kollade av åt vänster men drog sen iväg åt rätt håll. Inga problem med att gå längs med stigen, han slog lite som vanligt i början, men inte så brett som han kan göra. Första vinkeln var inga som helst problem, första pinnen vet i katten om han tagit dock om jag inte ropat BRA precis när han klev över den. Jaja lite hjälp kan han väl få när det var så länge sen han spårade. Vinkel två gled han igenom och korsandet av vägen var inga problem, pinnen markerade han fint och kom in med.

När det började gå uppför efter pinne tre trodde jag han skulle dra ner på tempot, men icke! Fullfart uppslog lite innan spetsen, men gick rätt. Fullfart neråt också och där höll jag på att hamna på rumpan, men lyckades parera. Trodde han skulle missa den pinnen, men ha körde ner nosen och tog pinnen i farten, hade jag inte berömt honom hade han bara fortsatt i spåret med pinnen i käften... ;-) Sötnosen!

Sista vinkeln och slutet var enkelt! En lycklig Roo fick kampa och leka lite med slutet efter den taditionella godisbelöningen.

På väg tillbaka till bilen fick han chans att bada lite också, så var lyckan total!!!


Medans jag väntade på Emelie la jag tre korta korvspår till dom andra, dom låter så söta när dom letar efter korv, som små ånglok.

När Emelie kom tillbaka körde vi ett par budföringar. Roo hade full fart till Emelie, men drog till skogen när hon skulle skicka tillbaka honom! Det var i det området jag lagt korvspåren så det blev väl lite för svårt...

Jag är dock inte orolig för han sprang så himla fint ut.

Ester som för ett drygt halvår sen inte ville lämna Emelie kom i fullfart, kul att se sådan förvandling!


Vi avslutade med en välförtjänt lunch på Mc Donalds och lite hundsnack.


Eller avslutade och avslutade, jag stannade till vid klubben på vägen hem för att träna lite gunga med Roo och A-hinder med Algot. Det gick rätt bra, det blev lite hopp på böjd linje också.

Sen har dom sovit gott.


 
 
Pia

Pia

27 februari 2008 20:46

Va kul att vara ute och spåra. Jag hoppas på att orka träna sök imorgon.

http://www.cefeus-kelpie.com

 
Vilsna

Vilsna

27 februari 2008 21:28

Tack för en trevlig dag! Tur att du har mitt mobilnummer nu.......

http://emelieshundtraning.se

 
Ylva

Ylva

28 februari 2008 11:10

Härligt med en dag i spårskogen men stackars Emelie som var ute på vift. :)
Det var ju en schysst debut också, spanade nyss på filmen.
Jag skall förresten gå kurs för dig i vår. Tillsammans med en viss studzboll. Jag litar på att du inte ger dig förrän jag har sprungit mitt allra fortaste - och ökat! ;)

http://www.grusifer.wordpress.com

 
Ylva

Ylva

28 februari 2008 14:01

Haha. Skall försöka låta bli att låta tävlingsdjävulen sätta klorna i mig och sluta på topp och i tid istället. ;) Men jag kan inte lova att det blir så.

http://www.grusifer.wordpress.com

 
Maria & Gnälliga Sumo

Maria & Gnälliga Sumo

28 februari 2008 22:49

Haha ja du vad ska man säga, Sumo som aldrig gnäller gör de i vissa tillfällen hihi. Han pussar tillbaka och undrar vad vi pratar om :-). Ja jag jobbar till 17.30 på söndag så det blir ingen träning för min/våran del tyvärr :-/. Fast det skulle behövas hihi... Pussa dina små svartingar, och vad kul att det går bra med spårningen ;o)

http://sumo.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards