Roo

Alla inlägg under februari 2008

Av Åsa - 6 februari 2008 19:07

I dag blir Jackaroo och hans syskon 18 månader, det är väl inget man skulle reflektera över om det inte vore för att man är lite av en agilitynörd. Roo är numera tillräkligt gamal för att starta på officiella agilitytävlingar!

Jag är dock glad att jag inte anmälde honom till Köpings tävling i slutet av februari. För det första så känns han inte mogen för att klara det bra och för det andra så blev det en stor tävling med dryga 80 starter i ena klassen och 90 i den andra!


Algot startade när han var nitton månader och klarade det galant, 2 gånger disk, en första, en tredje plats blev det, men Roo känns mer omogen. Jag tror inte enbart det har med personlighet att göra utan att storlek och typ av ras också spelar in. En stor hund växer långsammare och verkar få full muskelkontroll senare. Hur som helst känns det skönt att inte ha någon inplanerad på ett tag, vi har en del att träna på! Även med Algot...


Tränat har vi gjort också agility igår kväll och lydnad idag på förmiddagen.

Igår var det slalom och k.f på schemat. Roo fick börja med en raksträcka bestående av hopp - fyrapinnars slalom - hopp - fyrapinnars slalom. Han började med att ladda järnet och skita fullständigt i dom där pinnarna som fanns mellan hopphindren, men så gick det bättre. Efter ett tag såg det riktigt bra ut med både höger- och vänsterhandling.

Sen flyttade jag runt så slalom sektionerna stod parallellt med varandra och hindren i vinkel mot dessa. Man kunde alltså köra rundbana, hopp - slalom - hopp - slalom osv.

Jackaroo jobbade riktigt fint genom den kombinationen, visst missade han ibland men på det stora hela såg det bra ut.

På slutet fick han även träna på framförbyten och svårare slalomingångar.

Jag startade över ett hopp och så in i slalom, över nästa hopp och sen f.b och in i samma slalom igen. Beroende på om man körde med eller motsols så blev ingången olika svår. Han klarade faktiskt kl. 3-ingången om jag stöttade en aning! Känns mycket bättre nu än i söndags angående slalom. ;-)


Algot fick träna lite kontaktfältsbeteende på nedre delen av A-hindret och från en låg trappa innan vi körde slalomövningen. Det var ju en rätt enkel övning, men den gick att försvåra en aning. Börjad emed att köra tempo runt, runt och gick sen över till framförbytena. Där gjorde jag även så att han fick gå från ena hoppet till det andra mellan slalomena. Första gången drog han till slalomet, men när matte rätade upp sig lite mer och litade på hunden så gick det förstås perfekt!!!


Idag blev det lydnad ihop med Maria och Sumo.

Vi började med platsliggning och Roo låg så fint, så fint hela tiden.

Vi tränade sen utan komendering. Linförigheten ser fortsatt bra ut, han tränger något i vänstersvängarna men håller annars postion bra både vid vanlig och språng march. Vändningar på stället och stegförflyttningar ser också fint ut. Får vi till lite mer konstant kontakt så kommer förhoppningsvis vänstersvängarna att bli bättre med, men vi skyndar långsamt med detaljerna.

Fjärren var svår idag, jag gick antagligen ut lite förlångt och han låste sig då. Märkte också att jag måste jobba på att han håller postionerna länge utan muntligt beröm som stöd. Ska backa och gå lit enärmare igen och jobba med säkerheten och stabiliteten igen.

Hoppet gör han på ren rutin, jag fortsätter att jobba med att belöna uthoppet, sättandet och hela momentet om vartannat.

Sist ut för Roo blev rutan och där har jag tagit bort alla muter, så nu får han tänka själv, jag står nära och tar tillbaka honom om han går till en kon, fick bra respons på det direkt. Visst han tappar lite i tempo, men blir förhoppningsvis säkrare på det här viset. Tempot är knappast ett problem i framtiden med den här jycken.

Jag hade tänkt att börja med inkallning med stå, men han kändes lite trött i skallen efter rutan så det fick vara, vi hinner.


Algot fick också träna lite lydnad och förutom att han inte la sig vid första läggandet under gång så gick det bra. Han ser glad och positiv ut så vi fortsätter med kort små lydnadsträningar mellan varven. Han tog även apporten direkt och höll hela tiden trots att halvbror Sumo nyss slabbat på den. Skönt att det verkar vara ett mindre problem nu.


Alva tränade jag lite ingångar med och hon är verkligen skitsvår att träna lydnad med! Hon har ju aldrig hållt på med det och stuttsar och far mest hur som helst. Hon fick också träna lite k.f och gjorde det super flera gånger. Undrar om hon kan hålla sig till det när det blir hel bana också???

Amy fick träna lite lydnad med och hon är för söt när hon helt hetsigt gör allt man ber om för en lättförtjänt godis. Hon är dock inte så noga med att sitta rakt längre, men hon är snart elva år och kommer inte tävla i lydnad något mer vad jag vet, så det är mest för lite mentalträning som vi håller på.


Nu blir det en härlig vaniljsemla från Sveas!!! 


Av Åsa - 3 februari 2008 19:36

Måste man jobba för att få pengar? Kan man inte bara få lönen ändå?  Så har det känts den här veckan när man jobbat måndag till lördag. Det är inte det att jag har så tungt arbete att det blir slitit att jobba sex da´r på raken, men man hinner ju inte träna hund som man vill!!! Och det är illa, i alla fall om man frågar Roo...


I dag var det äntligen dax för ridhusträning i alla fall, men då hade jag huvudvärk och var inte helt i form, men tränat blev det.


Algot först ut och hans slalomingångar ser onekligen bra ut, det som ställde till det lite idag var när han bara skulle ta de två första hindren i en "trappa" och sen in i slalom (kl. 2). Han ville gärna ta de andra hindren innan, men med lite överhandling så funkade det, något att jobba vidare på.

I övrigt tränade vi på bakombyte vid tunnlar och åt höger gick det strålande, medans det åt vänster ofta blev fulsnurrar. År hundar också lite höger-/ vänstervridna?


Jackaroo fick börja med gungan och det börjar se riktigt bra ut, han jobbar allt längre ut på gungan helt själv. Hoppade av en gång men när man inte fick godis då så såg han till att hålla sig på tills den slog i backen resten av gångerna. Fick hoppa lite över långhoppet också, vilket han inte gjort sen han var liten, inga som helst problem. Ska se om jag kan få in det i en kombination snart också.

I övningen med trappan och slalom fick han stora problem med slalomen idag, om det var alla hinder (tunnlar och balans) runt omkring som störde

eller om det var jag som saknade rätt tålamod pga huvudvärken vet jag inte. Men det var väl antagligen en kombination av de båda. Såg tydligt hur han sneglade på framför allt balansen flera gånger. Han var också mycket känsligar av min placering än vad han brukar vara, minsta lilla jag avvek från raktfram i samma tempo så missade han en port. Trappan var dock inget som helst problem trots att det var rätt trångt! Vi avslutade med ett jättefint slalom med massa bus och kamp efter.

Sist innan vilan blev det övningen med balanshindren, där gäller det bara att hålla i kriteriena så det inte blir slarv. Han gör nerfarten så himla fint, idag satt omtrampet vid uppfartern bättre också. Lite fortare ska det väl gå när det är helt färdigt men det ser bra ut.


Amy sprang på bra, hon får bara enkla övningar med fart i, mest för att hon ska få göra något och få lite godis. Hon är nöjd med det lilla. Har inga planer på att utveckla henne mer, hon gör allt helt OK och verkar bli mer motiverad av att inte träna förmycket.

Alva fick jobba med k.f och det är mycket jobb kvar, men det går åt rätt håll. Slalom pressade jag henne ordentligt i, hon satte på sirenen men gick rätt!


Algot fick jobba med k.f andra vändan och eftersom jag inte hade något supergodis med mig så fick han gör nybörjar övningen jag gjorde med Roo. Upp från sidan och snabbt ner två + två och sen kamp. Såg bra ut, ska ta med riktig smaskigt godis och köra med skål mellan varven också.

Med Jackaroo började jag med lite slalom igen tyvärr, höll på att bryta ihop innan vi fick till det, skönt att han inte tröttnar i alla fall... men det skulle ju inte skada om han kopplade in hjärnan ibland också!

Fick avsluta med lite handling och det ser allt bättre ut, han söker hindren själv bättre, men det är en bit kvar. Jag har lite svårt att hamna helt rätt, ibland stöttar jag för mycket och då springer han förbi på andra sidan. Men det ska väl bli ordning på det också.


Slalomen var lite frustrerande idag, men det ska väl inte gå på räls hela tiden med en ny hund...

På onsdag blir det lydnadsträning med Inger som kommit hem från Thailand, hon gillade inte vädret här hemma, hm konstigt. Det som är så mysigt med en dm blötsnö som gör en dyngsur om fötterna ...

Slalomet åker nog fram också. :-)


Ovido - Quiz & Flashcards