Roo

Alla inlägg den 5 mars 2008

Av Åsa - 5 mars 2008 20:18

Börjar bli riktigt flitig på spårandet nu, mycket tack vare att Emelie hänger på ut i skogen, det är mycket roligare att vänta på att spåren ska ligga till sig om man är två.

Det är så himla kul att spåra med Roo, för han jobbar verkligen bra i skogen.


Idag blev ett jobbigt spår, i alla fall för matte... Jag gick nästan 100 meter innan jag la första apporten, så att han skulle få komma in i det ordentligt. Vinkel åt vänster, sen bar det av UPPFÖR! Staxt innan toppen av berget la jag apport två, en bit genom högt blåbärsris och sen nästa vinkel. Apport tre la jag innan det började gå utför och sen blev det en ny avslutning för Roo. När jag kom till en stor stig så vinklade jag höger på stigen och gick längs kanten i ca 20 meter innan jag vinklade vänster över stigen så låg slutpinnen en bit in där.


Innan jag och Roo gick spåret fick han plocka en apport från backen några gånger, en lite påminnelse om att apporterna är VIKTIGA. Det verkar som det gjorde susen! Han tar spåret lika bra som vanligt, nästa gång ska jag jag sätta honom på lite svårare prov. Apport ett tog han kanonfint och kom in med, vinklarna tog han bra allihop, han slog inte någonting i nån av vinklarna! När jag kämpade uppför berget på alla fyra, så såg jag hur Roo slog lite vid apport två, innan han gick vidare. Jag sa åt honom att vänta, så jag kom upp igen och fick hämta andan. Han kom då tillbaka till mig och fick en ny chans på apporten, han letade, men hittade ingen och lika illa var det för matte, så frågan är om jag trampat ner den djupt i den mjuka mossan eller om någon tagit den. Det var nämligen människor och hundar i närheten och jag tror dom passerat över spåret, eftersom Roo vek av som en vinkel straxt före apporten, inget vanligt slag utan en tvär vinkel. Så brukar han inte göra, han kom på sig efter fem tio meter och återvände till spåret. Jaja hur som så drog han vidare i full fart, han snurrade en kort stund vid apport tre, tittade upp på mig och när jag berömde honom plockade han upp pinnen. Utför gick det undan som vanligt, vid stigen, vinklade han som om han inte gjort annat, genade lite vid vinkeln över stigen och slutet tog han lätt som en plätt!


Jag är oerhört nöjd med min lilla kelpie, han har utvecklats enormt under vintern, fast han inte fått spårat så mycket. Nästa steg blir dels att försvåra starten, jag ska lägga spåret åt "fel håll". Går man på spåret på höger sida om en stig så är det naturligt att det går åt höger, så jag tänker gå ett litet U på ena sidan av stigen för att sen passera över stigen omgående och sen släppa på honom på precis innan spåret går över stigen. Då borde man få se om han faktiskt kollar åt vilket håll spåret går, eller om han bara drar inåt skogen "som vanligt".

Dessutom måste jag börja få lite andra spårläggare till honom, dels för att se så att han inte blir störd av det (vilket jag inte tror), men framför allt så att jag inte kan styra honom (tror inte att jag gör det längre, men litar inte helt fullt på mig själv). Nu spårar han bra och plockar apporterna så det känns som det är dax!


Algot fick träna lite lydnad när spåren låg och han ser så glad ut igen i lydnaden. Fritt följ, inkallning och ställandet. Förutom att han tror att han kan få lukta runt så fort man fått godis så gick det bra. Han tassar ett par steg på ställandet och lägger sig långsamt på läggandet när vi tränar det, men jag tänker inte peta för mycket med honom. Han tuggar lite lätt på apporten också, men som sagt jag kommer inte peta i detaljerna. Det ska nog gå att få till det där LP:t i alla fall. På väg hem fick han även köra några vändor över A-hindret.


Under veckan har har jag tränat lite på luncherna, fjärren är i stort sett klar, han har gjort den felfritt med mig på fem till tio meters avstånd flera gånger nu. Läggandet och ställandet har varit bra också, inga ihopblandningar, något steg någon gång, men för det mesta tvärstopp.

Även apport avlämningarna har vi kämpat med, det går framåt, men är en bit kvar.


Påsken kommer gå i agilityns tecken och den blir norsk även i år!!! Kul ska det bli!

Sen har jag anmält till Örebros agility och lydnad i april. På lördagen är det agility, klass 3 och en öppen hopp, så Roo får en chans att känna på hetluften lite. På söndagen blir det lydnads debut för Roo.

Ovido - Quiz & Flashcards