Roo

Alla inlägg den 14 maj 2008

Av Åsa - 14 maj 2008 09:38

Efter gårdagens träning känns det onekligen bra inför fredagen, dom gick super båda två.

Algot har en sådan glädje i lydnaden så det känns verkligen som målet är nått, målet att vi skulle hitta samma känsla i lydnad som vi har i agility. Han far omkring mellan momenten och bara vill göra mer, dessutom har han fått tillbaka den charmiga men inte så poänggivande ingången i inkallningen, den där han gör ett par jätteskutt på slutet och avslutar lite snett. Jag tar dock hellre det än att han inte visar glädje, jag hoppas verkligen att han är sån här på tävlingen också! Det blir inget mer lydnadstränat för honom innan tävlingen nu, förutom en plats och lite linförighet, han ska få köra lite agility idag, mest fart och riktningsskiftningar för mig... ska se om jag kan få till slutet på hoppbanan från i lördags.


Han är lite egen och bestämd av sig Algot, jag kampade med en fleeceleksak i mellan lydnadsmomenten vilket han gärna gjode, så efter ett himla fint ställande fick han tennisbollen (kungen av belöningar). Efter det vägrade han ta i fleecen, då var det bara boll, boll, boll i ögonen på honom. Snacka om att låsa på vissa saker.


Jackaroo fick börja med f.f tyckte inte att han trängde så mycket som tidigare, vi ska dock fila lite till på det idag, köra lite korta pass med tät belöning för bra position.

Rutan strulade han runt med när leksaken låg i mitten, när jag tog bort den gick han kanonfint flera gånger. Det händer dock att han sätter sig, vilket ställer till det endel för mig, ska jag belöna att han springer kanonfint och vänder upp eller ska man skippa belöning för att han sätter sig? Svårt det där, det blev ett mellanting, en kort kamp som som belöning och sen ställde jag honom i rutan och gick ut i min postion och berömde själva ställandet. Hämtade honom och skickade igen och då var det snudd på perfekt! Duktiga killen!!! Jag återgick till rutan mellan de andra momenten och skickade från tre olika sidor, utan större problem, det som hände var att han ibland drog mot hindret som var placerat bara några meter ut från rutan. Känns som han fattat vad det hela går ut på nu, bara att hoppas att det håller i sig.


Läggandet, apporten och hoppet ser fortsatt finfint ut, nu sätter han sig upp på första komandot också utan att strula.

Inkallningen går rätt bra när "stå" kommer rätt nära mig, ca fem meter ifrån är väl gränsen. När det blir längre avstånd blir det mer steg, det borde dock kunna ge endel poäng, för så mycket steg  tar han inte. Har lite ideér om hur vi ska få bukt med det, men inget som går att lösa på så här kort tid, utan vi jobbar efter den här mallen nu och finlirar efter tävlingen sen. Vill ju inte gör honom alldeles vimmsig inför tävlingen.

Fjärren gjorde han felfritt på tredje försöket, på det två första flyttade han baktassarna en knapp dm vid andra skiftet till sitt och det har vi ingen tolerans för... Nu var jag kanske väl taskig också för jag hade velat haft en T.L bakom honom, men alla hade kurs eller gick kurs som var där, så jag la honom nära dom som körde agility, med baken mot dom, tycker han klarade det bra trots allt.


En dold platsliggning blev det också, när valpkursen hade paus, så det var folk och valpar vid bänkarna några meter framför honom. Han hade legat lugnt och fint, nosat lite och vridit ner rumpan åt sidan, men inget mer. Det är ju bara två hundar med i tvåan på fradag, han och en kelpie till från Kumla så det blir nog lugnt och fridfullt skule jag tro.


Nu ska jag se om jag kan fixa lite kort från helgen och få ut på hemsidan, sen blir det lite agiltiyträning och ev. lite städning och tvättning av bilen.

Ovido - Quiz & Flashcards