Roo

Direktlänk till inlägg 1 september 2007

BORTSKÄNKES!

Av Åsa - 1 september 2007 20:15

TUNNELIDIOT BORTSKÄNKES

34.5 cm hög, svart med vita tecken, något sträv,

men med snabba ben och charmiga bruna ögon

som har lätt att se tunnlar!

Hör av er till matte.


KLANTMATTE BORTSKÄNKES

179 cm, brunt halv långt hår, långa ben som

dock är helt oförmögna att röra på sig!

Hör av er till Algot.



Det är väl ungefär så den här dagen kan samanfattas.

I agilityloppet var det matte som ställde till det ordentligt redan efter tre hinder. Hamnade mitt i luckan mellan två hinder som Algot skulle in i, stog där och puttade med rumpan, så Algot drog så klart ut och tog hindret som rumpan pekade mot. Duktig hund, klantig matte!!!

Förstår inte att det ska vara så svårt att hamna rätt, kan säga att min banvandring var inte likadan som mitt utförande, jag fegade och hamnade på mellanhand. Jäkla irriterande, men än mer irriterande att jag tappar fokus totalt efter disken och gör typ tusen fel till på banan. Stackars Algot.


Hopploppet kändes verkligen kanon, hela loppet, det var bara den där j...a tunneln...

En tunnel som låg ca 7 meter bort och vinkelrätt mot det hinder Algot nyss hoppat, alltså ingen öppning rakt efter. Vi skulle svänga 180 grader åt vänster in i slalom. Min brilliant plan var att göra ett framförbyte och ta honom till slalom, vilket jag också gjorde. Men det fanns inte tillstymmelse till att Algot tänkte svänga, satt som en smäck i tunneln!


Lite tankar om dagen.

*Jag måste bli bättre på att fokusera!

Blir jag det så kommer jag genomföra loppen som jag tänkt på banvandring vilket kommer räcka långt

*Jag måste lita på Algot!

Vi behöver träna mer på mellanpassager så jag törs lita på att det fungerar.

*Jag behöver något som bryter Algot på tunnlar.

Irriterad på att jag inte använde vänsterkomandot som har fungerat bra på slutet.


Funderar på att springa tystare, alltså utan så mycket muntliga komandon, kanske lyssnar han bättre när jag väl säger något.

Jag tyckte ju att jag gjorde ett bra byte och att jag ropade hans namn, men det gav inget resultat. Kan mycket väl tänka mig att jag var en hundradel sen, han är inte så förlåtande min lilla jycke.


Det är väl det som är charmigt och häftigt att man verkligen måste prestera på topp för att lyckas, man ser ju hundar som reparerar sin mattar och hussar på banan. Vissa dagar (som denna) skulle jag önska att Algot var mer sån, eller nja, kanske inte i alla fall. Han är ju trots allt min lilla Supergotte!


Så den där lilla annonsen i början om "tunnelidiot bortskänkes" kan anses var bortplockad, huruvida Algot tänker förlåta mig får väl framtiden utvisa.


Jackaroo har som vanligt uppfört sig exemplariskt, han är otroligt lugn och sansad att ha med, tränade lite lydnad och en del agility.

Lydnaden känns rolig igen, det var förhoppningsvis ett kort bakslag.

Körde kontakt/fot och det gick ganska bra, han tittade väl inte på mig hela tiden, men det har jag aldrig krävt av honom. Vill att han ska gå fokuserad och med intensitet och ha koll på mig genom ögonvrån. Det är helt OK om han kollar på mig förstås men inte helt nödvändigt. Lite luddiga kriterier kanske. ; )

I agility fick han köra lite tolvpinnars slalom vilket gick bra första gången sen blev han lite ivrig och behövde stöd för att fixa det. Tränade även lite framför- och bakombyten med hjälp av tunnel som dragningskraft. Haha, ja, jag håller på att utbilda en tunnelidiot till!!!

Han fick även lite "räddningsträning med att gå på plåt och springa genom ett rör. Röret var naturligtvis inget problem, lite trängre tunnel bara. Plåten var något läskig, men med en tennisboll mitt på så var man ju bara tvungen att gå upp.


Nu sover dom sött!

Kanske skulle meddela att Amy och husse kom fyra i agilityklassen, ett par sekunder från certet, inte illa av en snart elva år gamal tollare.

Alva kom sjua i agilityklassen med 20 fel, sist av de som kom i mål (25 i klassen), Algot och jag var alltså i gott sällskap...

I hopp blev det fem fel för Amy och disk för Alva.

 
 
Elida

Elida

2 september 2007 09:41

Lugn Algot det där med fokuserad matte kan jag fixa åt dig;-)

http://www.freewebs.com/mira-java

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards