Roo

Direktlänk till inlägg 7 september 2007

Framsteg lite här och var

Av Åsa - 7 september 2007 15:19

I går kväll blev det några timmar på klubben, åkte dit vid sextiden för att vara med på lite skott.

När dom la platsliggning med skott var vi lite vid sidan om, första skottet satt han fot - ingen reaktion, andra låg han plats (jag var dock bara några meter ifrån) - ingen reaktion, gick tillbaka och belönade platsen som vanligt. Tredje kampade vi på och sista gick vi linförighet, inte tillstymmelse till reaktion så det känns bra inför MH:t.


Kort vila sen fick jag springa och dra på stereon igen i bilen (för Amys skull) för då skulle några köra budföring med skott. Jackaroo fick då träna apporteringen, vilket gick bra, måste dock använda andra än mina egna ibland, för han sniffad ordentligt innan han grep klubbens. För lk 1är det kanon han håller så fint och stilla, vid apellens så kör han gärna fram tassarna först innan han griper. Skulle inte påstå att han leker med den, men ger den en liten tryckare först. Annars är det bra, hyfsat tempo fint avslut. Roo fick även hålla metallen och plocka tunga från marken, det är inte heller några problem.


Innan skotten hade jag hunnit träna linförighet och inkallning, lf går bättre och bättre, men det blir ett av momenten jag kommer be om extra hjälp på under kursen på söndag. Inkallningen är OK, men jag vill ha mer tempo, vet inte om det är för att jag vet hur fort han springer på agilityn, men lite mer attityd vill jag ha ifrån hans sida. Han kommer i galopp och utan tvekan, men som sagt det där lilla extra saknar jag. Är inte helt förtjust i att kasta leksak när han kommer mot mig, känns som det äventyrar avslutet. Får väl komma på något finurligt som kan passa oss.


Algot fick komma ut och köra agility en sväng, körde lite "åttan" mellan två hinder och fick riktigt bra svängar med både framförbyten och bakombyten. Det är en nyttig övning som jag borde köra oftare för att förbättra våra svängar. Ett staket på tre hinder fanns också uppe så där körde vi blandat mellan staket och tråckel och snacka om följsam hund när jag är där jag ska vara och gör det jag ska göra...

Behöver nog träna mer på hela banor för det är när jag ska fokusera under hela lopp jag får svårt. Jobba, jobba, jobba för matte!!!


Jackaroo fick en vända i agilityn också och han verkar ha kopplat att man inte bara ska springa fort utan ha lite koll på vad matte gör. Det blev "åttan" för honom med, han läser bakombytena väldigt bra, än så länge svänger jag inte så tight utan prioriterar farten och att han klarar hindren.

Åtta pinnar slalom gick super i vänsterhandling, lite trögare i höger, men han börjar se säkrare ut så det blir nog strålande när det är klart.

Däcket är något jag tränat alldeles för lite på, det är inga problem att ta det om det inte är något annat efter (tunnel framför allt). Det är väl ett vanligt problem på färska hundar, men det känns att jag försummat den delen lite, dags att ta tag i det och långhoppet kanske.


Höll på att glömma, vi gjorde lydnads hoppet och framförgåeende innan vi tränade agility. Återhoppet är kanon, ut hoppet så där, framför allt så sätter sig inte Jackaroo han står som ett fån och vill hoppa tillbaka, men tji fick han. Sitter han inte får han komma vid sidan om tillbaka så börjar vi om. Två bra sättanden fick vi till tillslut, hoppas han spar dom som minnesbilder...

Provade att säga före utan att lägga ut leksak men det gick inte så vi jobbade vidare med själva förståelsen av "före".


Nu ska jag fundera på vilka moment jag ska ta extra hjälp med på söndag, undrar om hon kan träna bara mig och Roo, så vi hinner med alla moment...

 
 
Emelie

Emelie

10 september 2007 15:36

Hmmmm, hittade din blogg på Prickis hemsida.
Träna väl så länge, så får vi hoppas att vi träffar Prickis snart igen.

http://esterochemelie.bloggagratis.se

 
Emelie

Emelie

11 september 2007 20:28

Hej! Har fått svar från Prickis nu ang. ny träningshelg. Har mailat det till Inger, så du kan väl kolla med henne. Hej så länge!

http://esterochemelie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards