Roo

Direktlänk till inlägg 12 september 2007

Prickis inspirerad träning

Av Åsa - 12 september 2007 20:50

I söndags var jag på kurs för Prickis, Britt-Marie Tiderman med Jackaroo och wow vilken nytändning.

Många bra tips blev det både under träningen och under diskusionerna vid fika och lunch. Framför allt på framför gåendet och hoppet kände jag hur vi hamnade rätt.

Lite utförligare om vad vi pratade om och hur jag kommer att lägga upp min träning kommer senare, när jag har sorterat i skallen...


I kväll var jag några timmar på klubben och tränade lydnad och lite agility.

Jackaroo gick verkligen bra idag.

Platsen har blivit bättre igen, jag är ganska nära så jag kan korrigera direkt han flyttar en tass.

Framför gåendet går lite blandat, märks att han inte har helt klart för sig vad som förväntas av honom, men vi avslutade med två  som var kalas. Helt ut i kopplet, inget drag, inget nosande. Han gick 10-15 meter innan jag belönade, så vi har en bit kvar...

Linförigheten gick jag lite längre igen mellan belöningarna och det gick helt OK. Men det där är ju ett moment som man kan nöta i det oändliga (med och utan koppel).

Läggandetgjorde vi tre stycken med varierad tid mellan starten och själva läggandet. Han la sig direkt, det märkte jag, men om han kan öka intensiteten lite mer får jag ha någon som kollar åt mig. Vill inte vända mig om och snegla på honom, utan gå rakt.

Hoppet jobbade jag mest med uthoppet och det börjar bli snyggt, rakt flera meter ut och snabbt sättande. Bara att nöta på.

Apporteringen är det som ger mig flest gråa hår, inte själva gripandet, eller hållandet för det är inga problem, utan avlämnandet. När jag ska ta apporten så flyttar han ut vänster framtass och lutar sig ifrån mig. Vet inte varför, om han kan ha tappat någon apport på tassarna någon gång eller vad det beror på. Vet inte riktigt hur jag ska komma tillrätta med det, men jag jobbade endel med mycket korta hållanden och belöning som han fick hämta på min högra sida. Vi får se vad det ger.


I övrigt så fick han träna lite på sitande i grupp, fast utan grupp. : )

I agility blev det lite stutsträning och varför ska man hoppa ett och ett, när man kan ta dom två och två......................

Så tänkte tydligen både Roo och Algot. Efter lite övertalning så stutsade dom fint båda två.


Algot fick även träna på k.f och tråcklingar och det gick riktigt bra idag. Jobba, jobba, jobba, är väl det som hjälper antar jag.

Roo tog även däcket felfritt att antal gånger, det är så enkelt när det inte ligger en tunnel bakom, sa lilla Roo! : )


Nu ska jag nog sova ihop med mina små sötnosar.




 
 
Java

Java

13 september 2007 09:29

Härligt brorsan att du fått ordning på matte!
Några tips?;-)

http://www.freewebs.com/mira-java

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards