Roo

Direktlänk till inlägg 16 september 2007

Strilande regn

Av Åsa - 16 september 2007 20:39

I kväll när regnet strilade som mest så begav jag mig till klubben för att träna lite lydnad och agility.


Började med Roo's lydnad, körde en hel del linförighet först och det gick ungefär som vanligt. Han går hyfsat men inte suveränt, vilket man inte kan förvänta sig när jag inte ställer högre krav. Kan inte förstå att jag glömde ta upp lf och ff med Prickis. Får ta det nästa gång jag tränar för henne helt enkelt.

Framförgåendet går verkligen framåt... hehe. Han travar ut och går sen rakt och fint, så snart ska jag börja med halterna. Det är ett moment som verkligen har vänt från negativt till positivt på ingen tid alls. Det är skitkul att träna nu, han ser så himla mallig ut när han går där dryga metern framför mig.

Vid läggandet använde jag mig av fyra små sågspånshögar som låg på plan från gårdagens tävling, jag gick ett par meter i från och bestämmde innan vid vilken hög jag skulle komendera, olika varje gång och BINGO varje gång. Han stannar direkt med framtassarna och fäller sig bakåt. Ska se om jag kan få någon att kolla tempot ner någon gång, annars får jag väl rigga en spegel...

Det blev även några inkallningar och jag provade att kampa med honom efter avslutet och det gav lite bättre fart, ska fortsätta med det så får vi se om det där lilla extra trycket i steget kan komma.


Algot fick nöta k.f på A-hindret och det gick bra, vissa gånger och andra så stannade han för högt upp, men jag provade med Prickis-strategi, sa nej gick tillbaka och ställde honom rätt, gick ut i min position igen och berömde. Sen körde vi om och då gick han ner bra och då kom stora belöningen - bollen!!!

Tror det kan fungera rätt bra, har ju tyckte att min lilla Gotte varit så vek så jag har varit rädd för att korrigera, nu ställer jag krav och han verkar förstå skillnaden på rätt och fel på ett helt annat sett. Matte blir tydligare helt enkelt...

Blev även lite självständig slalom och klockan tre ingångar för Algot och det gick mycket bra.


Roo fick lite allmän positionsträning och det var första gången som det kändes OK, han for inte iväg som han brukar utan höll sig i närheten.

Tränade även fyra hinder på en böjd linje och idag var han mer än lovligt flamsig, det var mest 190 knyck som gällde, men till slut så tog han dom fint. Tränade sen med ett framförbyte mellan hinder tre och fyra, det tog också sin lilla tid innan det fungerade. Jag hade svårt att komma till hans nivå, det vill säga att vänta med bytet tills han klarat att hoppa hinder tre, men inte vänta för länge för då missade han hinder fyra. Med Algot sitter det mer i ryggmärgen...

Ska nog jobba mer runt ett och två hinder så han har lite mindre att fokusera på.

Tränade även åttapinnars slalom och de första två gångerna (en vänster och en höger) gick suveränt! Efter det tappar han fokus och kastar sig igenom pinnarna där han hinner svänga... Vi avslutade i alla fall med ett par bra.


Hemma jobbar vi vidare med kontaktfälten, han har fått komando på balansen på vilket han ska lägga sig med framtassarna på uppfarten och därifrån får han sen "klättra" vilket betyder spring över och stanna 2+2. Det går bra, än så länge är inte vinkeln på hindret korrekt, men vi jobbar långsamt framåt, vill ha säkra beteenden innan jag går vidare.


Nu ska jag gräma mig lite över att bilj....n kommer kosta mig några tusen, avgassystemet har pajat, så hör ni något som låter som en rallybil, så är det jag som kommer...

Tänk om dom bara kunde rulla och gå, inte krångla och kosta massa extra pengar. Det var ju inte länge sen jag la femtusen på en ny hastighetsmätare, känns verkligen meningsfullt att köpa en hyfsat ny bil, när den krånglar lika mycket som vilken skrot som helst...

 
 
Ingen bild

Susanne

17 september 2007 16:54

ja du måste väl ha en bil som matchar din kör stil.... *hihi*

 
Emelie

Emelie

17 september 2007 18:53

Va duktigt du är som tränade i ovädret.Själv sprang jag runt med några kursdeltagre i Tripphultsskogen. Dom fick prova på spår.

http://esterochemelie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards