Roo

Direktlänk till inlägg 12 mars 2008

Spår i ösregn.

Av Åsa - 12 mars 2008 19:37

Ja då var det onsdag igen, dvs spårdax! Eftersom jag skulle besikta bilen på förmiddagen så bestämde jag och Emelie träff klockan två. 13:15 på väg till apoteket för att köpa alvedon till min sjuka sambo började det regna ordentligt. Det slutade efter en stund men kom tillbaka i full styrka innan vi var klara i skogen. Jaja, lite regn har väl ingen dött av...


Jag la ett spår på ca 350 meter åt Emelie och Ester och hon la ett till mig och Roo på ca 500 meter. Under tiden spåren låg vallade jag en uppletande ruta och la ut två föremål längst ut och ett ca fem meter ut. Rutan var 10*50 meter. Jag hade tänkt att lägga ut ett av föremålen när han såg, men glömde det, så jag tänkte går det så går det...

Roo sprang ut på djupet direkt och blev sen väldigt vid i letandet, han var långt utanför rutan, jag kallade tillbaka, men nästa blev likadant. Så jag satte ner honom och gick ut och tog handsken som låg närmast (slö som man är) visade honom och gick halv vägs ut.

Först kollade han av platsen där handsken legat, sen drog han ut och hämtade den. Hyfsat avlämnande, satte sig fot, men släppte för tidigt.


Sen drog han lång ut och markerade plaströret, men tog det inte, utan började vimsa igen. Jag gick ut närmare och visade upp röret och skohornet, efter lite tvekan tog han dom och kom in med.


Det blev uppenbarligen för svårt för honom, får nog gå tillbaka och försöka få till dom där raka skicken... Ska dock fortsätta med lite udda saker åt honom, han har ju blivit bortskämd med att mest behöva hämta leksaker och handskar.

Någon som har tips på hur man får hundarna att lägga märke till själva rutan??? Roo springer och letar efter föremål även utanför, ibland ser man hur han märker att något ändrades och han vänder in i rutan igen, men ofta drar han runt med låg nos och letar utan att bry sig...  Han jobbar hela tiden och det är ett klart plus!


Spåret då, han plockade det fint som vanligt! Emelie hade lagt en apport rätt tidigt och den tog han jättefint, första vinkeln likaså. Apport två såg jag att han markerade, men han gick vidare, när jag frågade Emelie om det var en "pinne" där, så vände han och plockade den också! Vinkel två gick ut på en skogsväg, han följde den bra, men hade lite problem med vinkeln av från vägen. Han gick förbi vinkeln först och snurrade lite innan han kom in till mig, jag sa "spår" och han gick ut igen och snurrade nu åt andra hållet och man såg tydligt när han hittade spåret igen. Sista vinkeln och slutet tog han bra, fast han kom på fel sida om en liten gran. Han gick runt granen och tog slutpinnen.

Någonstans på slutet missade han en pinne, jag har en svag aning om vart, om det stämmer blixtmarkerade han den.


Han verkade rätt trött på slutet, tror att uppletandet satt i huvudet på honom fortfarande.

Det som känns riktigt bra är att jag ser tydligt på honom när han är på spåret och när han tappar det, det känns tryggt. Likaså börjar jag se när han markerar pinnarna även om det bara sker snabbt.

En av Roo's största positiva sidor är att han inte ger upp, NÅGONSIN!!!

Vilket gör att han verkligen jobbar hela tiden i spåret.


Det var kul att gå med och se Ester spåra, kan väl säga att hon är något lugnare i spåret, hon jobbar metodiskt och fint. Kommer gå bra för dom när appellen närmar sig!


På vägen hem stannade jag och bupparna vid klubben. Det blev en promenad med alla fyra och lite lydnad med Algot och Jackaroo.

Algot och jag körde igenom ettan. Linförigheten ser rätt bra ut, lite sned i halterna ffa i helt om och vänster om halt. Förutom att han inte la sig första gången så såg det bra ut med läggandet, flera bra repititioner efter det. Inkallningen var jättefin. Ställandet gjorde han bra flera gånger, men även där så missade han i första försöket (la sig).

I hoppet var tempot bra, men avsluten dåliga. Glädjen fanns dock där hela tiden, efter de "jobbiga" momenten, läggande och ställande, så fick han leka med bollen.


Roo fick lite linförighet med fokus på kontakt, det ser bättre ut allt som oftast, men är inte direkt stabilt än. Sen var det rutan som det skulle jobbas med, kändes som det släppte lite där. Jobbade först med leksak bakom rutan och hade då lite längre avstånd, typ 7-8 meter. Övergick sen till att stå nära, ca 3 meter, med leksaken i handen och han sprang in fint mellan konerna som var placerade med en knapp meter i mellan. Jag flyttade sen ihop konerna till ca 30 cm och han fortsatte med att springa rakt in mellan konerna. Avslutade med att ta isär konerna och gå ut ca 5 meter från och rakt in igen!


Allra sist fick grabbarna jobba med lite handling runt lydnadshindret, att hålla koll på matte om hindret ska tas eller inte. Något vi borde jobba mer på, men det blev framsteg direkt.


Nu sover dom gott i soffan och det är väl dax att göra dom sällskap.  

 
 
Maria å Sumo

Maria å Sumo

12 mars 2008 22:14

Värst vad ni är flitiga, du kan få låna en överaktiv Sumo i några dagar hihi.
Hoppas att allt är bra med er, fast de verkar de ju vara när ni är så aktiva i träning och stoj.

http://sumo.bloggagratis.se

 
Emelie, Ester & Folke

Emelie, Ester & Folke

13 mars 2008 10:07

Åhhhh, vad söt han är Roo på bilden med slutpinnen!! Tack för en alltid lika trevlig dag igår. Vi hörs & ses.

http://emelieshundtraning.se

 
Ylva

Ylva

14 mars 2008 10:19

Världens tuffaste Gotte!
Läcker bild. :D

http://www.grusifer.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards