Roo

Direktlänk till inlägg 24 mars 2008

Trötta men lyckliga hundar och matte!

Av Åsa - 24 mars 2008 19:14

Nu ska jag försöka samanfatta helgen lite. Det kommer antagligen bli uppdaterat ett par gånger under kvällen, ska väl äta och se på TV mellan varven...


Dag 1

Vi började med att köra en hoppbana, klass 3 som vi skulle gjort på tävling, som Petter filmade, sen tittade vi noga på det och diskuterade.

Jag och Algot började och det blev ett nollat lopp, med många bra vägar, fick dock lite tvekan vid ett ett hinder. När vi körde om banan senare så flyttade jag fram ett framförbyte ett hinder och slapp då tvekan. Tappade lite i vägen från en kort tunnel och in i ett tre-hindersstaket. Hundarna kom i hög fart och in i tunneln och skulle svänga 90 grader för att se staketet som var i höjd med utgången av tunneln. Fick till timingen och rörelsen bättre på andra försöket och då blev linjen än tightare över staketet.


Efter lunchen körde vi banan baklänges och fick då lite andra svårigheter, inga direkta problem, men gick för när honom i slalom och när jag drog till nästa hinder drog jag honom ur slalom, vi körde dock klart banan som inget hänt. Det var ju helt klart mattes fel, när jag höll mig ett par meter ut hela vägen så var det inga problem. Jag kan alltså var långt från honom i slalom, men inte byta min riktning i slutet av slalom än. Små men ack så viktiga detaljer att hålla reda på....

Det blev även en agilitybana innan vi bröt för första dagen. Det blev felfritt vid första försöket, bloddpudding i skålar vid balansens och A-hindrets nerfarter gjode susen för farten. Han jobbar målmedvetet ner och byter gångart först på sista tredjedelen av nerfarterna, en klar förbättring. Blev lite konstigt vid ett bakombyte eftersom jag blev lite sen med det, det blev en vinglig väg för Algot, men han lyssnade väldigt bra.


Jackaroo fick jobba med rutan bredvid en hästhage och det var rätt svårt att inte tänka och titta på dessa STORA OTÄCKA "hundar". Han skötte sig dock rätt bra. Innan vi började med eftermiddadspasset fick han träna lite agility, han fuskade lite i slutet på slalom, men jobbade oerhört fint först tio pinnanrna. Avslutade med två jättefina slalom - hela vägen, en höger och en vänster.


På kvällen åkte vi hem till Roger och Susanne för middag ihop med dom och Petter, gott och trevligt som vanligt!


Dag 2

Började med att vi körde agilitybanan från dagen innan baklänges. Jag blev lite sen i ett framförbyte så han for upp på A-hindret från fel håll. Eftersom jag tränar med stark förstärkning på balanshindrena så ökar suget också, ytterligare en detalj att tänka på...

Övriga försök var jag snabbare och mer bestämd så då blev A:t inga problem. På slutet av banan skulle dom svänga bort från en tunnel och det gick kanon alla gånger!

Bana två blev återigen en hoppbana, det var precis före lunch och jag hade varken ätit eller drukit, det har aldrig funkat bra och gjorde det inte nu heller.  Jag missade i timingen i en svår passage, när han skulle svänga tight till slalom och en tunnel drog åt samma håll. Det blev därför ett par vändor i tunneln innan vi hamnade rätt. Första varvet drog han också till slalom istället för tunneln i en senare sekvens. Jag var på tok för sen i komandot och blev feg i rörelsen. I övrigt fick vi till rätt bra vägar på flera ställen, men seg i fötterna och okoncentrerad var väl Petter's komentar om mig där...


Efter lunchen blev det samma bana baklänges och vilken skillnad på matten!

I en sekvens var jag osäker på vilket som skulle vara bäst bakom- eller framförbyten. Jag bestämde mig för att börja med b.b och det gick helt suveränt. Även med f.b blev det felfritt och tighta vägar, jag tyckte dock att det kändes bättre med b.b och Petter tyckte att vi såg mer bekväma ut med det. Det är dock skönt att veta att vi egentligen kan använda vilket som och lösa det bra!

Avslutade dagens övningar med en fartig bana med svår slalomingång, jag velade om jag skulle göra f.b eller "dra" in honom i slalom, men beslutade att "dra" eftersom det är det JAG behöver träna på. Återigen ett felfritt lopp på första försöket trots att jag höll på att glöma banan. På slutet tog jag emot honom på baksidan av nästsista hindret och tryckte honom mot det sista. Även detta klarar mattes lilla stjärna utan problem, det verkar inte finnas några alternativ i handlingen som gör att det blir problem för Algot, bara jag utför dom rätt. ;-)


Vi avslutade med en motivationsbana där även Roo fick vara med och som han var med!

Jag startade med Algot och han drog runt banan på 8.67 (tror jag, andra varvet 8.37, men en missad tunnel), ingen hade varit snabbare när Roo släpptes lös. Hans andra varv stannade på 7.95 (om jag minns rätt, det var under 8 iaf)!!! Mattes Formel 1-hund är på G!

Roo hade även denna dag fått träna lite lydnad mellan varven, jobbade endel med fotarbetet i stökig miljö och sen fjärren i lite lugnare. Han jobbar fint, även om det är otroligt svårt för honom att koncentrera sig på lydnad när det är fullt med agilityhinder runt omkring och dessutom hundar som springer där.


Påskaftonskvällen firades återigen ihop med Roger, Susanne och Petter, god påskmat, norsk snaps och en del vin gjorde att jag höll på att somna vid bordet. Trevligt var det i alla fall, men det började kännas att man var sliten i både kropp och knopp.



Dag 3

Började med en riktig springbana, däck, två långa raka tunnlar på raken och sen började handlingen. Skitkul helt enkelt. Jag höll på att glöma bort mig under loppet och gå rakt i en fäll som jag sett under banvandringen, i och med det, så blev jag sen i ett b.b vilket gjorde att Algot fick en fulsnurr och tog samma hinder tillbaka. Starten gick kanonfint, så skönt att ha hundar som bara är still i starten, så man kan gå ut och placera sig som man vill! På andra varvet var jag lite mer skärpt vid bakombytet och då gick det kanon förstås. :-)

Banan baklänges gick bra bara jag litade på min underbara hund...

När dom kom genom en lång rak tunnel så ser dom en tunnel öppning, när dom svänger vänster ser dom en till, men dom ska vända upp mellan den tunneln dom kommer ur och den dom ser till vänster för att ta ett hopphinder. Jag försökte med att vara långt ut och göra ett f.b för att då röra mig i rätt riktning när han kom ur tunneln. Jag missade och han satt i tunneln till vänster. Petter tyckte jag skulle prova att var kvar nära den tunneln han kom ur och ropa för att få honom att svänga tight. Trodde faktiskt Algot skulle skita i mig i det läget, men det är klart Petter hade rätt, Algot vände oerhört tight så det var bara att springa vidare.


Efter lunchen blev det ytterligare en hoppbana, den har jag missat att rita upp så jag kommer inte ihåg så mycket av den, mer än att jag började bli ordentligt trött i benen och Algot tog lite hinder som han ville då jag blev sen vid ett par tillfällen. Vi fick dock till det utan allt för stora problem.

Sista banan var en rätt enkel agilitybana. Fokus låg på kontaktfälten, jag körde först hela banan med skål och det såg fortsatt bra ut. Sen gjorde jag om banan så han passerade balans och A utan skål för att sen komma tillbaka till de hindren med utsatta skålar av Petter och Susanne. Farten ändrades ytterst lite utan skålarna, så det blir till att börja variera mycket där.


Roo fick träna rutan, fjärr och fot. Han sätter sig aningen snett enligt expertisen på plats och jag har visst en hel del grejer för mig......... Så nu får det bli hårdträning inför debuten. Rutan och fjärren börjar se riktigt bra ut.

Avslutningsvis blev det motivationsbana och den här gången var Algot snabbast! Det är ju bra att mattes grabbar turas om. *hihi*


Samanfattningsvis så har helgen varit kanon, jag känner att jag har kommit en bra bit på väg med att hitta linjer och välja bästa möjliga handling för mig och Algot. Det har varit flera banor som vi nollat med tighta bra svängar redan på första försöket och känns SÅ bra.

Det jag ska tänka på är att LITA på hunden(rör på fötterna så kommer han), vara TÅLMODIG när det behövs (se till att han verkligen låst på hindret),  VARIERA kontaktfälten (med skål, utan skål, ställ dit den när han inte ser, ta bort när han inte ser, variera på alla möjliga sett helt enkelt) och hålla mig UPPRÄTT. Det sista har jag blivit mycket bättre på sen förra året i alla fall...


Det blev en ganska lång och teoretisk samanfattning, men denna blogg är ju även delvis min träningsdagbok så det får ni stå ut med, ni kan ju alltid sluta läsa när ni tröttnar...


Och Pia: det är klart lilla Jackaroo ville vara med, helst hela tiden, men han har skött sig bra vid sidan och lite har han ju fått göra i alla fall. Nästa år blir det kanske hans tur att gå kursen, kan tänka mig att vi behöver lite hjälp för att komma ihop ordentligt, det är ju trots allt en Formel 1-hund...

 
 
Pia

Pia

24 mars 2008 20:13

Fick lilla Jacka vara med? För det ville han väl.....*s*

http://www.cefeus-kelpie.com

 
Emelie & Ester

Emelie & Ester

25 mars 2008 08:58

Ni verkar haft en jobbig men trevlig helg! Vi har jobbat med pinnar och tränat spår. Skulle ju varit med på Påskägget men fick ställa in pga. släktbesök. Nu hoppas vi bara på att snön är borta tills på söndag...... Ha det bra!

http://emelieshundtraning.se

 
Ylva

Ylva

26 mars 2008 10:32

Vilken rolig påsk ni verkar ha haft. Fast jag förstår att du höll på att somna vid bordet.
Ses imorgon på kursstarten. Kul det skall bli att springa fort som tusan igen! ;D

http://www.grusifer.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards