Roo

Alla inlägg den 2 maj 2007

Av Åsa - 2 maj 2007 10:38

Amy mår fortsatt bra, hon är lite irriterad på tratten, hon är ju väldigt noga med rumphygienen annars så det är klart störande för henne att hon inte kommer åt att fixa den.
Hon blev lite lugnare sen husse tvättat rent ordentligt, hon har ju fortfarande lite, lite flytningar men dom ger sig förhoppningsvis snart.


För att de andra odjuren skulle få något kul att göra, vi hade städat huset hela dan, så tog jag med mig alla tre och åkte och spårade vid femtiden.
Gick två korta godisspår till Algot och Alva, ca 20 meter och ett lite längre  till Jackaroo. Det var också ett godisspår då han behöver få ner nosen ordentligt, han är ju rätt flamsig i spåret annars.


Under tiden spåren låg tränade jag lydnad med Algot och Jackaroo.
Algot fick köra genom ettan, förutom hoppet och apporteringen (den låg kvar hemma). Han går riktigt fint nu, i linförigheten håller han kontakt nästan hela tiden och svängarna har blivit mycket bättre. Jag gick bara korta sträckor för att han skulle hålla fokus och det gjorde han så fint.
Läggandet var mycket bra, inkallningen lika så. Avslutet kunde väl i och för sig varit något bättre om man ska vara petig.
Ställandet tassar han några steg på, men han stannade ståendes båda gångerna jag gjorde det.


Jackaroo fick träna på linförighet, det är det där med att hålla kontakten med matte även när man rör på sig och inte bara när man sitter i fotpossition. Inte lätt att vara ,liten kelpiegrabb...
Inkallning tränade jag först farten ett par vändor och sedan la jag på ingången och det skötte han riktigt bra!
Ett par uppletande blev det också och då låg han under tiden jag gick ut med leksaken, inga som helst tendenser till att tjuva! Det gjorde han istället vid inkallnings övningarna ett par gånger, jag låter honom sitta ganska länge innan jag kallar in, vill att han ska lära sig att det kan ta tid, tror jag har nytta av det både i lydnaden och framför allt i agilityn.


Först ut på spåret blev Alva som aldrig spårat förut. Hon såg för söt ut, hittade en godis, vände sig om och tittade på mig som att får jag mer nu när jag var så duktig och hittade godis på gärdet. Efter fyra-fem bitar började hon fatta och jädrar vad nosen arbetade då. Hon blev jätteglad när hon hittade bollen i slutet. Något att fortsätt med kanske, som ren aktivering, hon var hur trött som helst efteråt.


Algot fattade direkt vad det var, dessvärre såg han sin leksak lite förtidigt, slarvigt av mig att inte täcka över den med gräs. Jaja det är ju som sagt enbart aktivering med dom små, så det är väl bra att göra misstagen där...


Roo så, han fattar vad det är frågan om så snart selen kommer på, det gick lite bättre den här gången mot förra som var första gången med godis i spåret. Det är dock fortfarande väldigt svårt att ta det lugnt och kolla av varje steg, men som sagt bättre går det, sen är det där med att leksaken ska vara kul... det är ju så mycket roligar att fortsätta spåra. Jag får väl skaffa vingar så jag kan flyga bort från slutet...


I kväll är det åter agilitytränig med våran träningsgrupp, balansen skulle visst vara med så här ska nötas k.f med Algot.


Ovido - Quiz & Flashcards