Roo

Alla inlägg den 3 maj 2007

Av Åsa - 3 maj 2007 16:12

Igår kväll så var det agilitytränig igen, jag lade betoning på Algot's k.f.  då balansen var med. Han sprang på riktigt, riktigt bra några gånger och smygandet är helt borta i alla fall så länge leksaken ligger nedanför.
Jag ska fortsätta ett par gånger till med fart innan jag förflyttar leksaken och tar in två + två igen. Tappar han farten då är det bara att backa.


I övrigt körde jag en del handling, framför allt den typ av starter som vi har problem med, måste dock lära mig att inte blanda svår handlig och k.f
Det blir liksom för mycket, framför allt när det blir som igår att jag lägger hans hett efterlängtade leksak efter balansen och så ska han komma i fullfart mot balansen bara för att svänga 180 grader och runda ett hinderstöd. Klantigt av mig!

En annan sak jag måste göra är att faktiskt banvandra även på träning när jag kör svårare kombinationer, inte bara gå in och ösa på. Skärpning helt enkelt. Avslutnings vis fick han två rund banor, den ena med balansen som slut och den andra med fullt ös in fyrpinnars slalom. Ett bra sett att sluta en annars så där träning.
Ska jag skylla på något så är det väl att jag hade en fruktansvärd huvudvärk bitvis, den tog en hel del av mitt fokus kände jag.


Jackaroo fick träna kontakt med matte = skittråkigt sa han, men han blir bättre. Det blev också ett par väder åt vardera håll på slalomen. Jag kan nu stå på mitten av det och han går in rätt och går hela vägen utan att fuska dom flesta gånger. Nu är det i och för sig bara tre svängar när det är fyra pinnar men i alla fall.


En sak som jag inte direkt tänkt på förut är hur lätt det är att bryta Jackaroo från bus och lek med andra hundar. Maria påpekade det igår när jag bara sa åt honom när han busade med Sumo och han kom och satte sig hos mig! Han är rätt duktig ibland faktiskt... :-)


Alva var med och fick självklart också träna, hon höll på att stå på huvudet på balansens k.f Full fart och tvärstopp vid godisskålen. Körde inget svårare med henne utan mest fart k.f


Ovido - Quiz & Flashcards