Roo

Alla inlägg den 9 maj 2007

Av Åsa - 9 maj 2007 10:28

Igår morse vaknade jag med huvudvärk och var trött som sjutton, men hade bestämt mig sedan tidigare att åka iväg innan jobbet och träna lydnad med Algot och Jackaroo, så det var bara att ge sig iväg.
Tur var väl det, för efter träningen var humöret på topp.


Började med lite kontaktövningar och fot med Jackaroo och han sköter sig bra, men har förtvilat svårt att hålla kontakt när vi börjar röra på oss. Han går koncentrerat och fokuserat, men vissar inget större intresse för mig första stegen. Jag går numera upp i mot tio steg och belönar så fort kontakten kommer och kommer den inte bryter jag och börjar om, verkar som det går åt rätt håll med den taktiken så det är väl bara att jobba vidare.


När Algot kom ut så sprudlar han verkligen av arbetslust med lydnaden, snacka om skillnad på bara ett halvår. Körde igenom ettan igen. Belönade vid olika sekvenser i linförigheten, ibland efter rätt långt gående, ibland direkt efter start och ibland vid halter. Det känns verkligen kanon just nu, ska bli spännande att se vad han får i bedömning när vi tävlar. Ställande träning har gjort susen för numera blandar han inte stå och ligg utan utför det jag ber honom om. Han tassar fortfarande något steg i ställandet, men jag törs inte riktigt gå in med utebliven belöning än, vill ju inte att han ska bli osäker på själva ställandet igen så att han lägger sig ner. Läggande och inkallning var bra idag även avsluten. Även efter hoppet kom han in fint och satte sig.


Jackaroo fick komma ut en sväng till och träna lite sitt och ligg stanna kvar och det fixade han fint även när det kom en gåendes med hund på vägen.


Efter jobbet drog jag åter ut till klubben, den här gången för lite agility och apportering. Jackaroo fick träna med klubbens lite större träapport och metallen. Han tyckte nog att träapporten var lite äcklig, söndertuggad som den är, men han höll den även om vi fick ta ett steg tillbaka i träningen först. Han hade även ett rätt löst grepp på den om det beror på att den är tyngre eller om det är för att andra hundar har tagit i den vet jag inte, men mer träning på andra apporter är nog inte fel i alla fall. Även metallen fick vi ta ett steg tillbaka på, där tröt koncentrationen då det var ett helt gäng som låg plats en bit bort och dessutom kom det en femmånaders schäfervalp som var mycket intressant. Han tar den dock både från backen och ur min hand, men jag pressade honom inte tidsmässigt på själva hållandet, är bättre om han lyckas med det vi gör. Inkallning och ställande gjode vi oxå och inkallningen gick bra, han börjar förstå att man ska in i fot även där, men lite stöttning krävs det fortfarande.

Ställande tränar jag med att bara gå med honom lös, utan något kommando och sen säger jag stå och belönar med leksak åt olika håll, han stannar kvickt nu så det börjar se bra ut. Bara vi får till ett bättre fotgående så kan vi börja puzzla ihop det så smått.

På promenaderna kör jag fortfarande stå-träning när han kommer mot mig i en inkallningsliknade situation, dock aldrig under en ren inkallning. Efter detta behövde han lite vila.



Algot fick ta sig an träapporten och den är i största laget för honom, han kämpar också med greppet så det riskerar att bli lite tugg där. Ska nog försöka låna någon annans mindre apport eller låna ut min egen för att få andra dofter på den, så vi inte riskerar att förstärka tuggande.

I och med att han gick så bra på morgonen så blev det inte mer lydnad utan vi gick upp och tränade k.f Han går riktigt bra framför allt första vändan, så jag har som idé att bara köra en gång om det går riktigt bra och belöna det i massor och sedan inte träna det mer på det hindret. Det verkar som han går ner i tempo när man tar om och om. Ska se om det här kan ge en bra och possitiv minnesbild åt honom. Ska bara se till att försöka hålla mig till det oxå, blir ju så sugen att ta det igen när det går bra...

La in ett stanna på gungan igen då han hoppat den när den slår i backen sista gångerna och det är lite för mycket på gränsen för att jag ska vara nöjd.


Jackaroo fick träna på hopphinder i en stjärna och springer gör han, men han hoppar över ett hinder då och då. Allt som oftast kom han på utsidan om hindret och när jag skulle styra in honom så kom han inanför ibland.

Det verkar som han blir minst lika känslig som Algot på kroppsspråket och det är ju kanon, det är bara att jobba upp hindersuget lite mer så det blir en självklarhet att ta dom när dom finns där framför nosen.


På torsdag drar vi på minisemester, ridning och spa står på schemat, ska bli skönt. Ha dé gott.

Ovido - Quiz & Flashcards