Roo

Alla inlägg den 10 januari 2008

Av Åsa - 10 januari 2008 20:18

Jag har varit ledig idag, för igår jobbade vi med att märka om för rean som startar i morgon. Vi har stängt två dagar innan, en för att fixa ordning och en för att vila upp oss själva inför vad som kommer. Har att se fram emot fredag 10-20, lördag 10-16, söndag 11-16, måndag 10-20 och till sist tisdag 10-18, sen får jag vara ledig en hel dag!


Skulle tro att det blir lugnt på hundtränarfronten dom här dagarna så vi tog oss till klubben idag.

Jag tog med mig Algot och hämtade ut koner och en apport från stugan, ställde upp rutan och så fick Algot ta apporten några gånger. Algot har tidigare spottat ut främande apporter först för att sedan ta den efter lite övertalning, men idag tog han den direkt. Nu är apporterna ganska nya, men i alla fall.

Det blev lite targetträning på backen och från nedersta delen på A-hindret, han börjar få till det rätt bra nu, men missar själva targeten ibland. Till sist blev det lite träning av tighta svängar och det såg finfint ut.


Roo var ordentligt på hugget när han fick komma ut, började med linförighet och hans fina kontakt i söndags var ingen tillfällighet! Han håller kontakt ca 90% av tiden vilket är en klar förbättring mot tidigare. Han tappade inte heller position i språng march.

Inkallning blev det två gånger över halva plan och där kom den farten jag vill se, hela vägen in dessutom!

Sen blev det rutan och jag började med att lägga belöning bakom rutan och så fick han springa igenom ett par gånger, sen la jag till stanna när han var i mitten och han stannade tveksamt första gången och bra resten. Till sist gick jag lite närmare, höll i leksaken, och skickade på, sa stanna och sprang in och kampade i mitten. Det fungerade super, ska bli kul att se vad som händer vid nästa träning, se hur mycket som fastnat. Blir väl antagligen inte förrän på onsdag som jag får till fällighet att träna rutan, men man kan ju alltid backa lite.

Gjorde en repetition av kl 1 och kl 2 apporteringen och det var inga problem, han dök i och för sig in i den en gång när den hamnade i snön. Antar att det skulle ses som lek... men vadå hur ofta kommer den hamna i en snödriva?

Gjorde hoppet också, sen la jag in hopp - apport och efter att ha kommit vid sidan av hoppet första gången och inte fått någon godis så hoppade han fint även på tillbakavägen.


Till sist så fick även Jackaroo träna lite agilty, tränade gungan och det går fortsatt framåt, lite tveksamt i början, men det blev bättre. Tränade lite svängar också och han börjar fatta det riktigt bra nu, för även om agility går på tid måste man svänga ibland... ;-)

Ett par vändor över A:t fick avsluta  träningen för då hade det gått från stilla vårregn till fullkomligt ösregn. Det enda positiva med att det regnar är att det hade varit svårare att träna ute om det kommit som snö...


Nu ska jag vila det sista inför vad som förhoppningsvis blir en anstormning på jobbet.

Ovido - Quiz & Flashcards