Roo

Alla inlägg den 20 januari 2008

Av Åsa - 20 januari 2008 19:44

Så var det söndag och agilityträning igen.

Algot fick komma ut först och träna lite med targeten, vilket gick bra. Han har rätt bra intensitet och söker den allt som oftast själv om jag är passiv. Han fick också göra det från nedre delen av balansen, även det gick bra, synd då att man inte stannar där utan kör en övning och skickar över hela balansen. Han tappade genast i tempo, suck, att man aldrig lär sig.

Det känns så himla hopplöst ena stunden, men samtidigt så gör han ju vissa delar fint så det är väl bara att backa och ta små, små steg i fortsättningen.

Jag kommer köra månadstävlingen nästa söndag, sen ska jag verkligen försöka hålla mig ifrån hela balanshinder! Tiden får utvisa vilket tålamod jag har, hur som så räcker Algot rätt långt även med kassa k.f., men lite bättre än dom är nu skulle inte skada...

Blev även en övning med handling innan det blev vila för lillgubben. Han är så himla mjuk och lyhörd nu så det blev fel en gång när jag vek förtidigt, annars skötte sig både matte och algot bra.


Lilla Roo så, hade tänkt mig att han skulle lära sig att ta ett hopphinder innan slalom idag, men icke! Han klarar inte av att brommsa upp utan missade konstant port två. Lite väl sent, typ hemma, kom jag på att jag kanske borde gå ner i antal pinnar. Det blir inte så mycket framåt att suga på om slalomet är kortare. Får testa det i veckan, annars är det bara att jobba vidare på säkerheten. Han jobbar bra mellan varven, men blir lite väl het ibland.

Han fick också jobba med lite handling och det blir onekligen bättre och bättre. Han är oerhört lyhörd, men har samtidigt ett ordentligt hindersug, så det gäller att våga springa på och inte fega.


Så var det tjejernas tur att få träna lite. Amy fick komma ut först och som vanligt sköter hon sig klanderfritt, är pigg och springer på, tar alla kontaktfält lätt. Skönt att springa med en sån hund mellan varven, bra för självförtroendet...

Alva skötte isg också bra, jag har bara lite svårt att ställa om från Algot till Alva, dom låser på hinder så himla olika och Alva är superkännslig på kroppsrörelse. Därför blir det lite fel ibland, men på det stora hela gick det rätt bra. Kontaktfälten tränar vi vidare med och likaså slalompressen.


Algot fick komma ut igen och köra lite mer slalom och k.f Han fortsätter övertyga i olika slalomingångar, missade någon gång när han kom från stillastående på balansen. Skulle tro att det har att göra med att även jag blir stillastående då, han får inte det stöd han fortfarande behöver.

Avslutade med övning med lite staket och threadel träning.


Roo fick köra lite gunga när hankom ut igen och började med att gå rätt ut i luften... Shit, nu var det förstört tänkte jag, jag var inte alls beredd på att han skulle knalla iväg så, men vadå det var bara upp igen, la sig ner, lät den slå i backen och sen ner 2+2. Efter ytterligare repetitioner så såg det riktigt bra ut, passande nog låg det en tunnel efter gungan så han fick extra belöning varje gång när jag kunde skicka honom genom tunneln efter att gungan gått i backen.

Blev en del svängövningar också och som sagt han är lyhörd till tusen, himla kul att träna med!!!

Sist blev det balansen och den gjorde han superfint, har ett bra stopp på nerfarten, jag pressade honom lite idag och det såg bra ut.

När jag sen skulle ta slalom en sista gång så drog han genom säcken och upp på balansen, medans jag var kvar vi slalomet, jag sa "klättra" och han drog ner och stannade 2+2! STOLT matte!!! Sen att det slalom han skulle tagit är ju en helt annan sak...


Nu sover dom snällt, i veckan ska det tränas endel lydnad är det tänkt.



Ovido - Quiz & Flashcards