Roo

Direktlänk till inlägg 20 maj 2007

Svårt spår

Av Åsa - 20 maj 2007 20:18

I morse skulle vi i spårkursen infinna oss på klubben för lite lydnad innan vi skulle ut och lägga gärdesspår.

Måste säga att Jackaroo verkligen är en lite superkille!

Vi började med en platsliggning, eftersom han aldrig har gjort det med andra hundar så lämnade jag honom bara 6-7 meter. Han hade dessutom två ganska oroliga hundar runt sig, en rottis som inte ville ligga och en dobberman som ville klia ryggen i gräset, så jag belönade efter ca 40 sekunder och gick sedan ut igen, den här gången något längre. Han låg jättefint ingen tendens att resa sig. Han har ett ganska bra kvarstannande rent generellt så platsen borde inte vara något problem, mer träning bara och succesivt öka tiden.


Sen delades guppen för attt kolla av hur vi låg till med övriga moment, vi hamnade med Janne som kollade av, apportering, hopp och framförgående.

Jackaroo tog apporten utan problem, så vi provade på att göra en "riktig" apportering, han har ju plockat apporten från marken tidigare men jag har aldrig kastat den förut. En harkling från mig så han inte tjuvade på kastet, men sen rätt ut, grepp och rakt in!!! När jag så sa fot så kom han in i postion, jag blev överlycklig och berömde innan han hann sätta sig, men vad gör det, han har verkligen börjat greppa det här med fot, finliret tar vi efter hand.


Hoppet har han aldrig gjort, men han hoppar ju på agilityn så vi ställde upp och jag sa hopp, nemas problemas sa Roo och drog över hindret. Jag sprang över och berömde, satte ner honom och gjorde återhoppet, klockrent! Är så stolt över lillkillen, inget verkar vara svårt än så länge, nu ska man veta att mina krav inte är direkt tävlingsmässiga än, han är ju trots allt bara en liten slyngel, men han utför det jag ber om och finslipningen har vi gott om tid att jobba med.


Framförgående var inte heller något problem, la leksaken på brukstegen och sa före, måste säga att jag är förvånad över att han höll sig i skinnet och gick fot tills jag sa före. Blir till att nöta med synlig leksak ett tag och sen minska synretningen efterhand plus lägga in stannandet, idag fick han gå hela vägen och ta leksaken.


Tiden rann iväg så grupperna hann aldrig byta innan vi var tvugna att bege oss till gärdet, så linförighet, inkallning och läggande får vi gå igenom en annan gång.

På gärdet blåste det ordentlig och var tort, så spåren skulle bli svåra.

Jag gick ut ett appelspår med två pinnar + leksak som slut, efter att ha sett dom första tvekade jag om jag skulle gå hela spåret eller korta av det.

Det var U-format med två vänstervinklar och första sträckan låg i stark sidvind, höger-vänster, så tanken var att gå upp och släppa på honom efter första vinkeln där det blev medvind, men sen beslöt jag mig för att prova hela och ev. bryta om det blev för struligt för honom.

Han tog upp spåret, men hamnade ett antal meter till vänster om spårkärnan, slog endel som vanligt i början. Efter en bit blev det värre, insåg snart att det var i höjd med apporten, han snurrade rejält då och åt även endel skit innan han gick vidare efter lite uppmaning från mig. Apporten hittade han inte så jag bara tog den i förbifarten, första vinkeln snurrade han endel vid, men gick sedan fint fram till ett litet dike, där han var tvungen att svalka tassarna lite... =)

På andra sidan var det högre gräs och han spårade riktigt bra bitvis, jag såg när han klev över apporten och började straxt efter att snurra, han hade den nog i nosen men klarade inte av att sortera vart den var. Vinkel två hade jag gått ca en halvmeter utanför en knytnäves stor sten, han vek snyggt straxt innanför, så det får man vara nöjd med.

Sen drog han åt vänster, när vi kom mot slutet insåg jag att han var mer till vänster än vad jag trott, så frågan är om han bakspårat på dofter från utgångs sträckan, eller vad han gick på. Med tanke på vinden så var han i alla fall inte på mitt spår. Jag satte på honom kopplet och gick några meter utanför spåret tillbaka för att leta reda på leksaken, får då syn på det stora ogräs som jag lagt leksaken vid, så jag går 10-15 meter yterligare tillbaka och släpper på honom, han tar upp spåret och hittar sin älskade leksak! Slutet gott.


Spåret blev uppenbarligen för svårt för honom, men jag är ändå nöjd att jag gick hela, man ser att han jobbar hela tiden och försöker, inte heller hindras hans lust att jobba av att han trasslar in benen i linan ibland. Att han sen snurrar så vid båda apporterna tolkar jag som att han har dom i näsan och föröker men inte riktigt klarar av det än, det är knappast en tillfällighet när han gör likadant vid båda.

Nästa spår ska dock bli lättare så han lyckas fullt ut, hoppar nog apporterna ett litet tag till, ska jobba med dom vid sidan av ett tag till.


Summan av dagen är väl ändå att han kan nog bli en väldigt duktig brukshund så småning om, och att det inte verkar ta honom så hårt att missa lite ibland bara man ger honom något positivt att minnas.

Det är på´t igen redan på tisdag, då i skogen.


Det blir en vecka med sena kvällar och mycket inplanerat; måndag - jobbar till 20:00, tisdag - spårkurs på kvällen, onsdag - agilitykurs efter jobbet, torsdag - månadstävling efter jobbet och söndag agilitytävling i Avesta.

 
 
Caroline

Caroline

21 maj 2007 16:32

Härligt att det går så bra för er. tänk att vi har världens bästa hundar :D men hur tusan ska jag få mina ben att springa, man tränar ju hundarnas motivation, jag kanske ska ha en bakelse i slutet på varje lopp som jag får springa och äta upp. Springer jag inte på så får jag den inte :P

http://www.cefeus-kelpie.com/carro

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards