Roo

Direktlänk till inlägg 22 maj 2007

Stopp i slasken, men fullfart på slusken

Av Åsa - 22 maj 2007 22:33

Igår kväll när jag kom från jobbet var det uppnervänt i köket och Benga satt under diskbänken. Det hade blivit stopp i avloppet under slasken och inte nog med det högtryckstvätten hade lagt av (vi har en mojäng som kopplas till den för att rensa avlopp), så det var bara att gilla läget och låta diskmaskinen stå mitt på golvet.


Jag har varit ledig idag, så först blev det lite ärenden gjorda, så som fixa hundmat, godis och en "springer" liknande sak så jag kan börja cykla lite med hundarna, sen hämtade jag upp husse och hundarna för att åka till mamma och pappa för fika och låna deras högtryckstvätt.


Benga hade hållt på fyra timmar igår med avloppet och efter ett par timmar idag började man undra om det skulle gå, men det lossnade stora bitar ibland. Straxt före klockan sex åkte jag på spårkurs och en stund senare hade det släppt. Skönt att det fungerar igen, sen är väl frågan om det inte borde spolas professionellt i alla fall.



Och så till kursen, vad ska man säga, Jackaroo kan verkligen spåra. Det blev ett ca 300 meter långt U-spår med vänster vinklar, bitvis var det så höga klyfter i berget att jag fick slänga upp ett knä och häva mig upp i stället för att gå normalt, inte utan att jag undrade hur lilla Roo skulle lösa det. Två pinnar + leksak som slut blev det, fuskade lite med godis under pinnarna för att förstärka dom lite extra. Slutet hamnade på andra sidan av den stora stig som vi utgått från, spännande att se hur han skulle klara det. 


Det låg ca en timme och sedan bar det av, han tog det redan från stora stigen och första bergskluftan var bara skutt, skutt, uppe! Så det var bara för matte att skynda på. Första pinnen tog han klockrent, tog den till och med i munnen en kort stund, så vi kampade lite med den och sen blev det skinkost i utbyte. När jag stoppade undan osttub och pinne så ville han bara vidare, får skaffa något bättre att ha grejerna i så det går fortare...

Första vinkeln missade han, drog bara rakt fram sex-sju meter, snurrade sen mellan några tallar för att efter en stund stanna och titta på mig, då sa jag spåra och han drog tillbaka mot det spår han hade haft och hamnade rätt på fortsättningen efter vinkeln. Andra pinnen kom han lite vid sidan av, men kände av den och gick in och tog godisen under, han var dock mindre intreserad av den den här gången. Jag tog det dock lugnt och uppmärksamade honom om att den är viktig, att man får godis när man hittar den, vet dock inte hur mycket han bryr sig om det...

Sen var det nerför berget i full fart och vinkel två tog han efter en meters utflykt bara, snyggt jobbat!


Slutet så han gick fint fram mot stigen hamnade lite vid sidan men tog upp det klockrent mitt på stigen och ca tio meter in låg leksaken.

Ett mycket lyckat spår, det är framför allt apporterna vi måste jobba med, i själva spåret verkar inte mycket kunna störa honom.


Budföringen är oxå något att jobba på, han fattar ingenting där, tror att han ska leta saker eller nåt. Jaja det ska nog inte vara något större problem att övervinna.

Uppletande drar han rätt ut med hög fart vid synligt utläggande, när han inte fick se så gick han först lite sick-sack för att sen dra på djupet. Han ser verkligen lycklig ut när han kommer in med grejerna, avsluten ska vi fila lite på också.


Även Algot fick ett par skick på uppletande och tycker oxå att det är skitkul, springer nog nästan snabbare än Jackaroo ut.


I morgon blir det nog lite agilityträning i kursarnas paus annars vilodag för bubbsen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards