Roo

Direktlänk till inlägg 25 maj 2007

Kontaktfält, diskningar slalom och skada

Av Åsa - 25 maj 2007 14:08

Så kan man väl sammanfatta gårdagens månadstävling på klubben.

Det var alltså agilityklasser som kördes och eftersom husse var hemma och arbetade fick jag springa sex lopp, det är en lättare och en lite svårare bana.


Eftersom våra jyckar tävlar i tvåan och trean så tävlar dom i den svårare banan, men får vara med som träning på den lätta. Först ut var Alva på den lätta banan, det var hopp, hopp, slalom i starten och gick in först i port två, vet inte riktigt varför, så hög fart hade hon inte utan att hon borde klarat det och på rak linje ska hon ta det själv. De tre hindren som kom efter är vår akilleshäl, inte Alva's utan vår tillsammans. Jag genar när hon är ca en meter före ett hinder i en stjärna och hon viker innanför direkt. Jag är så van vid Algot som fäster betydligt tidigare på hinder, tänk att det ska vara så svårt att ställa om, tyckte ändå att jag var nogrann just där...

Resten gick bra även om hon koplade på lite turbo tjut här och var, alla k.f tagna.


Algot gick kanon större delen av banan, lite långsamma k.f., men säkra, är ganska säker på att jag fegar mer när inte leksaken ligger där, får skärpa till mig. Det negativa vara att han återigen sprang bakom ryggen på mig en gång, det var efter gungan som jag gjorde ett framförbyte när han skulle svänga 180 grader tillbaka till säcken som han försvann bakom min rygg. Blir snart tokig på det tilltaget som han börjat med. Lösningen förutom att fortsätta att aldrig göra blinbyten (vilket jag aldrig gjort) är nog så enkel som att ta mindre steg och vrida lite mer på nacken så jag ser honom hela tiden, inte bara förvänta mig att han ska komma rätt bara för att han gjort det i tre års tid...


Amy fick springa lätta klassen på mediumhöjd, ville inte ta två banor så tätt inpå i och med att hon kanske inte är helt tillbaka i full kondition. Hon gjorde ett fint lopp med bra tid och såg så lycklig ut för att få springa agility igen.


Till svåra klassen så startade largehundarna, så först ut blev då Amy, ett mycket bra lopp av henne, var bara synd att jag glömde att jag skulle göra ett framförbyte när hon var på A-hindret, eller kanske framför allt att jag förökte genomföra det när jag borde insett att det var för sent. Nu höll jag på att få henne rätt i famnen, vilket reulterade i att vi krockade vid tunneln som var nästa hinder. Hon så i alla fall pigg och lycklig ut så hon är nog i form till Frövi som är nästa tävling för henne.


Alva gjorde ett jättefint lopp med bra k.f och var lite lugnare i humöret och då går hon också mer rakt på hindren. Jag var återigen ofokuserad så jag höll på att glöma ett byte och när jag gör det sent om sider så vänder hon på en femöring efter däcket och går igenom ramen = disk.


Gotten går kanon fram till en passage där jag ska "dra" honom mellan två hinder, han lyssnar jättefint men när jag ska skicka på honom på hindret igen så smiter han förbi och tar däcket först. Det är där skadan kommer in i bilden, jag kände mer och mer under kvällen att jag fick ont i högerbenet i benhinnorna, så jag hade stora problem att växla riktning, det ihop med att jag har förtvivlat svårt att tända till och ta dessa tävlingar på allvar gör att vi missar i handlingen och det får ödestigra konsekvenser även om missarna är små.


Nu är det vila, stretching och massage för mina ben som gäller, så jag är fit for fight på söndag när vi drar till Avesta. Ska tänka på att korta av stegen och hela tiden ha kontakt med Algot, inte bli så nonchalant.


Jackaroo fick komma ut och träna lite också, klarade faktiskt tolvpinnars slalom, både höger och vänster fast det sprang folk och bygde om banan inder tiden. Blev också några raksträckor och lätta böjar med långhopp, tunnel och hopp.Det märks att det kommer krävas endelträning på kvarstannande i starten, han vill iväg så fort som möjligt, men sköter sig allt som oftast bra.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards