Roo

Direktlänk till inlägg 16 januari 2008

Lydnad och agility

Av Åsa - 16 januari 2008 18:57

Hade tänkt mig en ordentlig sovmorgon idag när man äntligen var ledig igen. Det blev väl sådär med det, men sov i alla fall till straxt före nio, så det var ju skönt.


Framåt halvelva drog jag och jyckarna till klubben. Började med att ställa upp en dubbelbox med ett åttapinnarsslalom till vänster om denna.

Roo fick komma ut först och börja med lydnad, vi började med fritt följ. Det går fortsatt bra, jobbade mycket med vänstersvängar och fick till det riktigt bra på slutet. Efter det blev det läggande under gång och jag höll på att få spunk på grabben...

Först satte han sig, jag tog tag i honom och ledde tillbaka honom, nästa gång la han sig perfekt. Sen stannade han stående, gick tillbaka med honom och så platt på backen...  Sju gånger fick jag gå innan vi fick till två korrekta utföranden efter varandra! Han gör allt jättefint, men han får banne mig börja lyssna på vad jag säger också...

Ska ta luncherna till att nöta ställande och läggande nästa vecka tror jag, så det blir många dagar på raken med repetitioner.

Inkallningen gick finfint idag, något saktar han in straxt före ingången, men jag ska återgå till externbelöning där så tror jag det släpper också. Tempot är bra nu.


Innan han fick gå till bilen och vila så blev det agility, körde samma sekvens som Carro och Johan har filmat i måndagens blogg.

Första försöket drog Roo rakt fram över de tre hindren, vadå ska man svänga också??? Jag fegkörde och då drar han på det han ser...

Sen gick det kanon när vi skulle svänga av åt höger, när jag spegelvände övningen så blev det problem. Roo drog då ovanför det som var hinder tre och in i mellan hindrena på motsatt långsida. Skulle tro att jag inte lyckades med timingen, jag vet att jag har svårare byten och svängar åt vänster. Jackaroo är verkligen superkänslig och lyder minsta lilla vink man gör i agilityn, bara det kommer i rätt ögonblick. Jag flyttade hindren ett par dm och vips så gick det bra!  Några vändor i slalom blev det också innan han fick välbehövlig vila i bilen.


Algot fick följa med och ställa upp rutan, sen blev det lite fritt följ, läggande och ställande med honom också. Gick riktigt bra, jag petar inte i detaljer med honom för då tappar han intresset och glädjen direkt. När det blir perfetkt så blir det massor av beröm och godis och när det är OK så blir berömet och godis något mindre. Tror det är rätt taktik med Algot i lydnaden, det är väl annars inget sätt jag skulle träna på, men ibland får man ta lite anorlunda vägar. Avslutade lydnadspasset med en inkallning mot agilityhindren, vilket gav väldigt bra fart!

 Algot fick den ena slalomingången svårare än den andra och löste samtliga prickfritt! Till och med då han kom från ett hinder rakt mot sista slalomporten så följde han min handling och stack in rätt i en klockan 1-ingång!!! I övrigt blev det dvs handling och vi får till allt bättre vägar så det gäller bara att hålla fokus på tävling sen och våga vinna!


Efter att tjejern fått varit ute och tränat lite slalom och några enkla övningar så fick Roo komma ut och träna kryp, rutan och metallen.

Krypet har det varit lite dåligt med träning av på sistonde och det märktes, han var het som sjutton och hade svårt att behärska sig. Avslutade när det såg bra ut i en knapp meter.

Rutan tränade vi vidare på som sist och det verkar som det börjar gå upp ett ljus även där. Jag är fortfarande ganska nära men han söker sig in helt själv!

Metallen tar han lika gärna som träapporten, han verkar inte göra någon som helst skillnad på dom. Snabbt ut, gripa och snabbt in.


Kunde inte låta bli att träna lite mer agility med honom så det blev lite olika vägar genom boxarna, bland annat så blev det 270 graderssvängar med byte utanför boxen. Han är som sagt oerhört följsam.


Algot fick också komma ut en sväng till, så när vi kom hem var det två trötta grabbar som la sig att sova så snällt.


 
 
Maria & Sumo

Maria & Sumo

16 januari 2008 21:44

Gud vad ni är duktiga på att träna, roligt när det går så bra också... Hihi så de blev inge vidare lång sovmorgon för dig... Jag sa ju de, när man väl sagt att man ska sova länge så gör man inte de hehe... Synd bara att en annan inte va ute och tränade idag också :o/, fast de går ju fler tåg... Ja vad ska man säga, Algot och Roo kommer att sopa banorna på agility plan i vår... Samt lydnaden också... Håller tummar och tassa för er

http://sumo.bloggagratis.se

 
Caroline

Caroline

17 januari 2008 09:48

Är så avis att ni kan träna agility ute nu!! Det skulle jag också vilja göra istället för att trängas i ett ridhus en kväll i veckan!

http://www.cefeus-kelpie.com/carro

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 28 juli 2008 23:00

Jag kommer i fortsättningen skriva om det som händer och sker direkt på vår hemsida. Ni hittar det under "Träning", det kommer även upp på uppdateringarna så det borde inte vara svårt att hitta om ni vill fortsätta att läsa om oss... ...

Av Åsa - 20 juli 2008 19:18

Så var dagen i Karlstad idag, dessutom kryddat med en hel del disk så är det lätt att tänka att det hade varit bättre att sova i sängen... Men det är en hel del som känns bra när dagen sumeras. * Alva och jag får till ett superbra lopp efter disken i...

Av Åsa - 17 juli 2008 22:15

... hade Algot varit nu om det inte varit för att de diskriminerar bastarder och krypta. Hur som helst i mattes ögon är Algot nu The Champ!!! Orkar inte skriva mer just nu, men Algot vann hopptrean med en sekund (105 startande). I agility så fegade j...

Av Åsa - 13 juli 2008 20:27

...till Värmlandshoppet, det är med skräckblandad förtjusning som jag inväntar dessa dagar. Det lär bli jobbigt att kliva upp så tidigt, sen blir det ett pusslande att få ihop banvandringar och starter då agility 1 large och 3 small båda startar kl 0...

Av Åsa - 8 juli 2008 16:22

Det pussa, busas och myses med lille Chip så det blir inte mycket skrivet här. Benga har uppdaterat på hemsidan och det är nog där den mesta uppdateringen kommer ske framöver.  Det går numera att kommentera artiklarna direkt om man vill tycka till om...

Ovido - Quiz & Flashcards