Roo

Alla inlägg under september 2007

Av Åsa - 12 september 2007 20:50

I söndags var jag på kurs för Prickis, Britt-Marie Tiderman med Jackaroo och wow vilken nytändning.

Många bra tips blev det både under träningen och under diskusionerna vid fika och lunch. Framför allt på framför gåendet och hoppet kände jag hur vi hamnade rätt.

Lite utförligare om vad vi pratade om och hur jag kommer att lägga upp min träning kommer senare, när jag har sorterat i skallen...


I kväll var jag några timmar på klubben och tränade lydnad och lite agility.

Jackaroo gick verkligen bra idag.

Platsen har blivit bättre igen, jag är ganska nära så jag kan korrigera direkt han flyttar en tass.

Framför gåendet går lite blandat, märks att han inte har helt klart för sig vad som förväntas av honom, men vi avslutade med två  som var kalas. Helt ut i kopplet, inget drag, inget nosande. Han gick 10-15 meter innan jag belönade, så vi har en bit kvar...

Linförigheten gick jag lite längre igen mellan belöningarna och det gick helt OK. Men det där är ju ett moment som man kan nöta i det oändliga (med och utan koppel).

Läggandetgjorde vi tre stycken med varierad tid mellan starten och själva läggandet. Han la sig direkt, det märkte jag, men om han kan öka intensiteten lite mer får jag ha någon som kollar åt mig. Vill inte vända mig om och snegla på honom, utan gå rakt.

Hoppet jobbade jag mest med uthoppet och det börjar bli snyggt, rakt flera meter ut och snabbt sättande. Bara att nöta på.

Apporteringen är det som ger mig flest gråa hår, inte själva gripandet, eller hållandet för det är inga problem, utan avlämnandet. När jag ska ta apporten så flyttar han ut vänster framtass och lutar sig ifrån mig. Vet inte varför, om han kan ha tappat någon apport på tassarna någon gång eller vad det beror på. Vet inte riktigt hur jag ska komma tillrätta med det, men jag jobbade endel med mycket korta hållanden och belöning som han fick hämta på min högra sida. Vi får se vad det ger.


I övrigt så fick han träna lite på sitande i grupp, fast utan grupp. : )

I agility blev det lite stutsträning och varför ska man hoppa ett och ett, när man kan ta dom två och två......................

Så tänkte tydligen både Roo och Algot. Efter lite övertalning så stutsade dom fint båda två.


Algot fick även träna på k.f och tråcklingar och det gick riktigt bra idag. Jobba, jobba, jobba, är väl det som hjälper antar jag.

Roo tog även däcket felfritt att antal gånger, det är så enkelt när det inte ligger en tunnel bakom, sa lilla Roo! : )


Nu ska jag nog sova ihop med mina små sötnosar.




Av Åsa - 7 september 2007 15:19

I går kväll blev det några timmar på klubben, åkte dit vid sextiden för att vara med på lite skott.

När dom la platsliggning med skott var vi lite vid sidan om, första skottet satt han fot - ingen reaktion, andra låg han plats (jag var dock bara några meter ifrån) - ingen reaktion, gick tillbaka och belönade platsen som vanligt. Tredje kampade vi på och sista gick vi linförighet, inte tillstymmelse till reaktion så det känns bra inför MH:t.


Kort vila sen fick jag springa och dra på stereon igen i bilen (för Amys skull) för då skulle några köra budföring med skott. Jackaroo fick då träna apporteringen, vilket gick bra, måste dock använda andra än mina egna ibland, för han sniffad ordentligt innan han grep klubbens. För lk 1är det kanon han håller så fint och stilla, vid apellens så kör han gärna fram tassarna först innan han griper. Skulle inte påstå att han leker med den, men ger den en liten tryckare först. Annars är det bra, hyfsat tempo fint avslut. Roo fick även hålla metallen och plocka tunga från marken, det är inte heller några problem.


Innan skotten hade jag hunnit träna linförighet och inkallning, lf går bättre och bättre, men det blir ett av momenten jag kommer be om extra hjälp på under kursen på söndag. Inkallningen är OK, men jag vill ha mer tempo, vet inte om det är för att jag vet hur fort han springer på agilityn, men lite mer attityd vill jag ha ifrån hans sida. Han kommer i galopp och utan tvekan, men som sagt det där lilla extra saknar jag. Är inte helt förtjust i att kasta leksak när han kommer mot mig, känns som det äventyrar avslutet. Får väl komma på något finurligt som kan passa oss.


Algot fick komma ut och köra agility en sväng, körde lite "åttan" mellan två hinder och fick riktigt bra svängar med både framförbyten och bakombyten. Det är en nyttig övning som jag borde köra oftare för att förbättra våra svängar. Ett staket på tre hinder fanns också uppe så där körde vi blandat mellan staket och tråckel och snacka om följsam hund när jag är där jag ska vara och gör det jag ska göra...

Behöver nog träna mer på hela banor för det är när jag ska fokusera under hela lopp jag får svårt. Jobba, jobba, jobba för matte!!!


Jackaroo fick en vända i agilityn också och han verkar ha kopplat att man inte bara ska springa fort utan ha lite koll på vad matte gör. Det blev "åttan" för honom med, han läser bakombytena väldigt bra, än så länge svänger jag inte så tight utan prioriterar farten och att han klarar hindren.

Åtta pinnar slalom gick super i vänsterhandling, lite trögare i höger, men han börjar se säkrare ut så det blir nog strålande när det är klart.

Däcket är något jag tränat alldeles för lite på, det är inga problem att ta det om det inte är något annat efter (tunnel framför allt). Det är väl ett vanligt problem på färska hundar, men det känns att jag försummat den delen lite, dags att ta tag i det och långhoppet kanske.


Höll på att glömma, vi gjorde lydnads hoppet och framförgåeende innan vi tränade agility. Återhoppet är kanon, ut hoppet så där, framför allt så sätter sig inte Jackaroo han står som ett fån och vill hoppa tillbaka, men tji fick han. Sitter han inte får han komma vid sidan om tillbaka så börjar vi om. Två bra sättanden fick vi till tillslut, hoppas han spar dom som minnesbilder...

Provade att säga före utan att lägga ut leksak men det gick inte så vi jobbade vidare med själva förståelsen av "före".


Nu ska jag fundera på vilka moment jag ska ta extra hjälp med på söndag, undrar om hon kan träna bara mig och Roo, så vi hinner med alla moment...

Av Åsa - 5 september 2007 19:58

Visst är det skrattretande när folk ska ge sken av att vara så himla sjysta mot allt och alla. Och vad är det man får läsa  sen, jo rena personförföljelser med mer eller mindre citat från andra sidor som det sen spys galla över. När det sen tas rykten (någat man enligt egen utsago inte ens sett) och förstorar upp det något helt enormt och skriker ut i hela cyberrymden att vissa inte borde få hålla på med agility eller ens ha hund bara för att man tillrättavisat en ung hund som kaxat lite väl mycket med en äldre hund, så börjar jag i alla fall undra om jag ska skratta eller gråta när jag läser det hela.


I fall någon undrar, befann jag mig ca fem meter från händelsen och tyckte inte att det var något speciellt som hände. En ung hund som varit lite väl kaxig som fick veta att så beter man sig inte, genom att bli nedlagd (INTE slängd i backen) och fått lite "läst" för sig.

Jag kan med gott samvete säga att om Roo kaxar över gränsen, (det vill säga svarar när en äldre hund säger åt honom på skarpen, min defination) då kommer han också att bli nedlagd på rygg och få en och annan story läst för sig tills han slappnar av. OBS det handlar inte om att på något sätt slå hunden, självklart inte!


Jaja nog om detta, nu har jag skrivit av mig den värsta  irritationen...


Igår var det agilityträning och jag måste säga att Roo var en liten stjärna! Han klarade flera hinder på raken både före och efter tunnlar, och farten var det då rakt inte något fel på.

Slalom gick som vanligt lite fram och tillbaka. Det går bra första gången och sen blir det svårare att fokusera och ta det så lugnt så man hinner svänga...

På slutet tränade jag lite framförbyten för att bryta hans väg mot en tunnel och det gick utmärkt när jag inte fegade, känner man igen det... : )

Han hade dock stora problem att hitta in i en annan tunnel sedan han kommit snett över ett hinder, han flöt då ut och sprang runt tunneln i full fart. Där märktes det tydligt att han inte har fått det där riktiga hindersuget än, farten har han som sagt, men just förståelsen att man ska ta hindren och inte bara springa är det lite si och så med fortfarande.


Algot och jag hade anti-tunnelträning och det var ju inga som helst problem. Det är helt klart så att jag inte gör mitt jobb på tävling, jag tvivlar på att Algot ska lyssna på mig och när han då flyter ut något så tvekar jag, kollar på honom och vrider då kroppen och SMACK så sitter han i tunneln!!!

Så jag ska lita på min hund och röra på fötterna!!! Jag kan, jag ska!!!

Tror jag ska gör ett litet mantra av det och säga det 100 gånger om dagen ihop med att jag kan koncentrera mig.


Jag koncentrerar mig under lopp/träning!!!

Jag litar på min hund och rör på fötterna!!!

Av Åsa - 1 september 2007 20:15

TUNNELIDIOT BORTSKÄNKES

34.5 cm hög, svart med vita tecken, något sträv,

men med snabba ben och charmiga bruna ögon

som har lätt att se tunnlar!

Hör av er till matte.


KLANTMATTE BORTSKÄNKES

179 cm, brunt halv långt hår, långa ben som

dock är helt oförmögna att röra på sig!

Hör av er till Algot.



Det är väl ungefär så den här dagen kan samanfattas.

I agilityloppet var det matte som ställde till det ordentligt redan efter tre hinder. Hamnade mitt i luckan mellan två hinder som Algot skulle in i, stog där och puttade med rumpan, så Algot drog så klart ut och tog hindret som rumpan pekade mot. Duktig hund, klantig matte!!!

Förstår inte att det ska vara så svårt att hamna rätt, kan säga att min banvandring var inte likadan som mitt utförande, jag fegade och hamnade på mellanhand. Jäkla irriterande, men än mer irriterande att jag tappar fokus totalt efter disken och gör typ tusen fel till på banan. Stackars Algot.


Hopploppet kändes verkligen kanon, hela loppet, det var bara den där j...a tunneln...

En tunnel som låg ca 7 meter bort och vinkelrätt mot det hinder Algot nyss hoppat, alltså ingen öppning rakt efter. Vi skulle svänga 180 grader åt vänster in i slalom. Min brilliant plan var att göra ett framförbyte och ta honom till slalom, vilket jag också gjorde. Men det fanns inte tillstymmelse till att Algot tänkte svänga, satt som en smäck i tunneln!


Lite tankar om dagen.

*Jag måste bli bättre på att fokusera!

Blir jag det så kommer jag genomföra loppen som jag tänkt på banvandring vilket kommer räcka långt

*Jag måste lita på Algot!

Vi behöver träna mer på mellanpassager så jag törs lita på att det fungerar.

*Jag behöver något som bryter Algot på tunnlar.

Irriterad på att jag inte använde vänsterkomandot som har fungerat bra på slutet.


Funderar på att springa tystare, alltså utan så mycket muntliga komandon, kanske lyssnar han bättre när jag väl säger något.

Jag tyckte ju att jag gjorde ett bra byte och att jag ropade hans namn, men det gav inget resultat. Kan mycket väl tänka mig att jag var en hundradel sen, han är inte så förlåtande min lilla jycke.


Det är väl det som är charmigt och häftigt att man verkligen måste prestera på topp för att lyckas, man ser ju hundar som reparerar sin mattar och hussar på banan. Vissa dagar (som denna) skulle jag önska att Algot var mer sån, eller nja, kanske inte i alla fall. Han är ju trots allt min lilla Supergotte!


Så den där lilla annonsen i början om "tunnelidiot bortskänkes" kan anses var bortplockad, huruvida Algot tänker förlåta mig får väl framtiden utvisa.


Jackaroo har som vanligt uppfört sig exemplariskt, han är otroligt lugn och sansad att ha med, tränade lite lydnad och en del agility.

Lydnaden känns rolig igen, det var förhoppningsvis ett kort bakslag.

Körde kontakt/fot och det gick ganska bra, han tittade väl inte på mig hela tiden, men det har jag aldrig krävt av honom. Vill att han ska gå fokuserad och med intensitet och ha koll på mig genom ögonvrån. Det är helt OK om han kollar på mig förstås men inte helt nödvändigt. Lite luddiga kriterier kanske. ; )

I agility fick han köra lite tolvpinnars slalom vilket gick bra första gången sen blev han lite ivrig och behövde stöd för att fixa det. Tränade även lite framför- och bakombyten med hjälp av tunnel som dragningskraft. Haha, ja, jag håller på att utbilda en tunnelidiot till!!!

Han fick även lite "räddningsträning med att gå på plåt och springa genom ett rör. Röret var naturligtvis inget problem, lite trängre tunnel bara. Plåten var något läskig, men med en tennisboll mitt på så var man ju bara tvungen att gå upp.


Nu sover dom sött!

Kanske skulle meddela att Amy och husse kom fyra i agilityklassen, ett par sekunder från certet, inte illa av en snart elva år gamal tollare.

Alva kom sjua i agilityklassen med 20 fel, sist av de som kom i mål (25 i klassen), Algot och jag var alltså i gott sällskap...

I hopp blev det fem fel för Amy och disk för Alva.

Ovido - Quiz & Flashcards