Roo

Alla inlägg den 8 april 2008

Av Åsa - 8 april 2008 22:42

Åkte ut till klubben i kväll, det var kallt och regnigt, men man blir snabbt varm när man springer lite.

Algot, Alva och Jackaroo fick börja med lite hoppteknik träning, tror dom gillar det skarpt, lättförtjänt godis. Vet inte hur mycket jag kommer hålla på med det här, men jag ser i alla fall tydlig skillnad på Alva och Roo. Dom hoppar klart bättre nu än början på förra gången vi tränade det. Algot ser jag inte någon direkt skillnad på, hoppas att det är för att han hoppar bra... ;-)

Dom fick hoppa studs rakt över fyra hinder och sen i båge åt höger och vänster, avslutade med rakt. Det är kanske nyttigt för hundarna, men ack så tråkigt att bara stå och skicka hunden, får se om det kan bli någon gång i månaden kanske.


Sen tog jag ut slalom och flyttade runt hindren för att träna lite olika ingångar.

Algot skötte det rätt bra, men gick runt på fel sida om första pinnen några gånger, har så svårt att se/förstå varför han gör det. Att han kommer in i andra porten ibland har jag lättare att ta när han får riktigt svåra utmaningar, men det är väl bara att nöta vidare för att få det säkrare.


Jackaroo började med göra ett par felfria vändor, både vänster och höger. När han sen kommer upp i lite högre stressnivå så klev han ur efter tio pinnar några gånger. Lite lugnande klappar och sen flöt det fint igen. Försökte att springa ifrån honom lite också, men det är han inte helt redo för, det går dock bra att springa ikapp honom i full fart när han är i slalom.

Det roligaste var nog när man såg hur han sänkte huvudet och ökade när jag kom ikapp, mattes coola kelpie!


Han fick träna lite lydnad också, fria följet såg fint ut på slutet. I början låg han lite väl långt fram. Inkallning, läggande och ställande var prickfritt, känns skönt inför helgen. Ska bara få till en komendering också, tror inte han bryr sig så mycket i det, men kan ju vara skönt att ha kollat av det innan i alla fall.

I morgon blir det ev ett spår och på kvällen drar Inger's och min agilitykurs igång. Är det lika kallt då får man nog ha mycket kläder på sig, dom har hotat med snö också!  Don't like! Säger bara V.V.V Våga Vägra Vinter.

Ovido - Quiz & Flashcards