Roo

Alla inlägg den 13 april 2008

Av Åsa - 13 april 2008 14:11

Jupp, då kan man börja tänka på lydnadstvåan på riktgit nu, känns så skönt.

Jag brukar inte var speciellt nervös, men med det som hände i torsdags, så var jag nog lite bervig trotts allt inför platsen. Det var 15 hundar med och vi la 5 och 5. Jag hade dragit startnummer 5 så jag hamnade på en kant. När vi väntade på platsen så står en collie och tokpiper en bit bort, nr. 4 såklart...


Jackaroo låg hur lugnt och fint som helst, lite nosande och kollande runt omkring, men han kändes hellugn.

Vid tandvisningen ville han pussa lite på domaren först, men lät sig sen snällt hanteras.


Undertiden vi väntade på att få köra lydnadsprogrammet så gick vi upp till husse, Inger och Maria och snackade lite. Roo betedde sig mest som en barnunge och for runt överallt och skulle hälsa och leka med allt och alla! Snacka om att överladdad.

När jag tröttnade på att härja med lillen, så gick vi ner på plan och väntade där och det var väl tur det. För rätt som det är blir det ett himla liv uppe vid parkeringen, en schäfer har flugit på en beardies under uppsättande efter platsen i elitklassen. Dom kom farande ner på plan, men ägarna fick stopp på dom innan dom kom allt för nära oss. Himla trist när sånt händer och i eliten av alla ställen, ska man aldrig få känna sig lugn på platsen?


Återigen så höjer sig han på tävling, i alla fall i linförigheten. Han höll positinen riktigt bra, han trängde lite i svängarna och på första rakan, kände jag hur jag sprakade till honom på benen för att han var så nära mig. Men som sagt, han var inte så långt fram som han brukar vara, tror nog att han satt rakare i halterna också.

Läggandet strulade han lite med igår och även idag stannade han stående, har inget bra svar på varför, det jag kan tänka mig är att han fortfarande är orutinerad och blandar ibland. Det har dock varit klockrent i veckor, men det satte ju lite mer press på resten...

Hade jag tagit i ordentligt hade han säkert lagt sig, men jag vill inte hålla på och ryta åt honom, han får lära sig lyssna istället.


Inkallningen var felfri och ställande riktigt bra, där fick han komentaren något steg, sen missade domaren tydligen att jag fick säga åt honom två gånger när han skulle sätta sig upp...

Apporteringen i klass ett är ju urtöntig, Roo blev lite disträ när han skule ta den, fick vänta länge med komandot. Inte lätt att bara hugga den då, han fick ju inte hugga den när TL kom med den... Hon kom med apporten och säger "Nästa moment är apportering" och då far Roo iväg för att snylta åt sig en apport! Hihi sötnosen!

Hoppet var lika säkert som vanligt, tror dock TL tyckte jag satte honom långt ifrån, men så har vi alltid gjort.


Summa sumarum:


PLATS 10

TANDVISNING 10

LINFÖRIGHET 8.5

LÄGGANDE 0

INKALLNING 10

STÄLLANDE 9

APPORT 9.5

HOPP 10

HELHET 9


169.5 och ett FÖRSTA PRIS, en tredje plats räckte till också bland femton hundar!!!


Han fick känna på ÖBK's balanshinder också, tyckte balansen var lite ostadig första varvet, men på andra försöket var det fullfart. Gungan gick också bra även om den smäller en hel del. Skönt att ha tränat lite på det också innan man möter det på tävling. Våra hinder på klubben är väldigt stadiga och tysta.


Nu ska han få vila från träning ett par dar, blir bara lite trix, sen ska vi börja fila på tvåans moment lite mer, så får vi se om det blir start i maj eller inte.







Ovido - Quiz & Flashcards