Roo

Alla inlägg den 12 april 2008

Av Åsa - 12 april 2008 21:21

Jupp, här har vi firat med pizza! Vad vi firat, ja det finns en del olika saker att glädjas åt efter en dag  vid Kvinnersta.


Jackaroo debuterade utanför klubben i en öppen hopp. Där kan jag glädjas åt han sitter lugnt och fint i starten, måste bara vara grymt noga med att han har fokus mot första hindret...

Han tog även en hel del handling väldigt bra och gjorde ett mycket bra slalom!!! Är stolt över lillkillen, banan var ett par klasser för svår för oss just nu, tror det var 26 disk och 14 i mål! Och då var merparten av ekipagen tävlandes i klass 3...

Det där med fokus på hinder ett blev tydligt idag, han satt rakt framför hinder ett, jag är placerad ett par meter bortom, när han får släppkomando, kastar han sig åt höger mot säcken några meter bort...

Det är bara att garva åt honom, han är så jäkla söt! Har nu sett filmen och ser att han sneglar år säcken tidigt + att jag har armen väl långt ut åt det hållet...

Det som förvånade med det loppet var att han vände i säcken! Vet inte om släpet var stelt och om det i sånt fall hade någon inverkan eller om det var för att jag var en bit i från, hade en kort tunnel mellan oss. Han kanske trodde han valde fel öppning.


Mer att glädjas åt, Alva har gått som ett spjut och tog k.f fint, dessvärre 2 disk och en femfelare, men husse och Alven har inte tränat så mycket ihop i vinter, det kommer bli bra resultat där i sommar.

Amy har varit pigg och glad, springer som aldrig förr. Hon hade så bråttom att hon flög av gungan... Det blev en disk och en tiofelare för henne, kul är dock att flera har komenterat henne idag. Är hon verkligen 11 år, vad pigg och snabb hon blivit. Det är kul!


Matte's Supergotte då, jo han har varit helt suverän, en missbedömning från min sida gav en disk i hopptrean, men annars har han inte ens sneglat på fel hinder. Tar det från början, agilityloppet, han var följsam och tog A-hindret snabbare än på mycket länge, med säkert k.f Jag blev aningen feg när han dundrade över balansen, just pga av det snabba A:t, så jag sa "klättra" lite tidigare och hårdare än vad jag brukar, så han tappade tempo där. När han sen kommer ur säcken så ska han en meter framåt och sen över ett hinder som står till vänster om säcken. Jag är aningen långt bak och i rörelse framåt när Algot kommer ur säcken, han är inte framför hindret utan något åt höger och gör en snurr bort från hindret. Han får en vägran som då kändes helt OK, men efter att ha sett det på film så känns den oerhört tuff. Nu spelar det ingen större roll, domarn dömer, men det är nog 50-50 hur en sån snurr bedöms. Vi blev 8:a (andra snabbast tid, 5 hundradelar från segraren), jaja om inte om hade funnits... ;-)


I hopptrean kom disken, jag kom fel i kombinationen före slalom, löste det utan problem, men hamnade med höger slalom istället för tänkta vänster med framförbyte ur det samma. Kan tyckas att det blir sak samma, men icke. När han är i slalom ser han ett hinder och en tunnelöppning rakt efter, hindret ska tas, men inte den tunnel öppningen utan en åt vänster.

Nu drog han helt enkelt rakt fram, trots att jag nästan var vid rätt ingång, med bytet, är jag övertygad om att han svängt med mig efter hindret. Som det blev nu laddade han för den öppningen från halva slalomet. Som sagt om inte om hade varit...

Får nog göra som Lisbeth Salander i Stig Larsson-böckerna, börja med konsekvensanalys!!! Redan på banvandringen. Man blir bortskämd med att kunna handla den lilla svart med olika alternativ, men det får ju olika konsekvenser ett par hinder senare beroende på vad man väljer... Lite mer att tänka på bara.


Sist men inte minst öppen hoppen, såg banan under några medium hundar och tänkte att det där kan vi nog göra på 25 sekunder, sen kom det några riktigt bra lopp mellan 28 och 30 sekunder. Så då kändes 25 en bit bort. När det så blev vår tur så maxade vi från start och fick timingen att stämma perfekt. Det blev nära nog ett perfekt lopp, det kan inte vara många hundradelar vi kan plock på det. Sluttid något på 26 sekunder!!! Säker seger och ett härligt sett att avsluta tävlingsdagen, nu längtar jag till Söderköping!  


I övrigt så fick Jackaroo ligga en plats med Elektra, Pippi, Akkra och Buster, inga som helst problem. Det kom även hund med matte och gick straxt bakom dom när dom låg där, Roo vred på huvudet, men kändes lugn, så nu känns det bra inför morgondagen.


Håll tummarna för oss att det blir en lugn plats i morgon.

Ovido - Quiz & Flashcards